Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Nowatorska sygnalizacja na przejazdach WKD. Będzie płynniejszy ruch?

Dalej Wstecz
Autor:

Redakcja

Data publikacji:
2017-04-13 12:53
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. prasowa Kombud

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Nowatorska sygnalizacja na przejazdach WKD. Będzie płynniejszy ruch?
fot. Kombud
Zakłady Automatyki Kombud zrealizowały nowatorski system sygnalizacji na przejazdach Warszawskiej Kolei Dojazdowej (WKD) w kilku podwarszawskich miejscowościach. Spośród 16 zmodernizowanych przejazdów 8 zyskało nowatorski system sygnalizacji z tablicami o zmiennej treści. Inwestycja o wartości blisko 11,5 mln zł netto została dofinansowana ze środków Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy.

– Przystępując do kolejnego etapu modernizacji, zastanawialiśmy się jak zwiększyć bezpieczeństwo na przejazdach kolejowych, a jednocześnie zwiększyć płynność ruchu drogowego w sąsiedztwie realizowanych inwestycji – mówi Krzysztof Kulesza, kierownik projektu w Warszawskiej Kolei Dojazdowej. – We współpracy z lokalnymi władzami samorządowymi, zarządcami dróg i policją wprowadziliśmy rozwiązanie, które w zgodzie z wszelkimi przepisami pozwala kierowcom bezpiecznie przejechać przez tory w czasie postoju pociągów na przystankach. Przejazdy są lepiej oznakowane, a w okolicy udało się ograniczyć zatory drogowe – mówi Kulesza.

Nowatorskie tablice zmiennej treści

Osiem przejazdów kategorii „D” zostało wyposażonych w dodatkowe, żółte lampy ostrzegawcze oraz tablice o zmiennej treści z napisem „Uwaga pociąg”. Sercem urządzeń jest System Samoczynnej Sygnalizacji Przejazdowej SZP-1 zaprojektowany i wyprodukowany w Zakładach Automatyki Kombud, który analizuje sygnały z dwóch par czujników zliczających osie pociągu. Informacje z czujników oraz monitoringu trafiają do centrum sterowania ruchem kolejowym WKD w Komorowie. System SZP-1 posiada świadectwo dopuszczenia wydane przez Urząd Transportu Kolejowego. Poza pasem kolejowym znajdują się sygnalizatory i tablice o zmiennej treści, których kształt i sposób działania zostały zatwierdzone w formie stałej organizacji ruchu na podstawie przepisów o ruchu drogowym.

– Apelujemy do kierowców o zachowanie szczególnej ostrożności na przejazdach, to oni są odpowiedzialni za sprawdzenie, czy można wjechać na przejazd – mówi Krzysztof Łukomski, dyrektor Centrum Automatyki i Elektroniki w Zakładach Automatyki Kombud S.A.

Problemem duże natężenie ruchu

Cechą charakterystyczną funkcjonowania WKD jest wysoka częstotliwość kursowania pociągów, a jednocześnie duże obciążenie przejazdów kolejowych ruchem kołowym, zwłaszcza w godzinach szczytu, sięgające średnio kilku tysięcy pojazdów na dobę. Na najbardziej obciążonych przejazdach: w Regułach, Otrębusach oraz na ul. Nadarzyńskiej w Grodzisku Mazowieckim liczba pojazdów wynosi od 15 tys. do nawet 30 tys. samochodów na dobę. Nie bez znaczenia również pozostają bardzo duże potoki pieszych przekraczających przejazdy kolejowe, w niektórych miejscowościach wynoszące ponad 10 tys. osób na dobę. W związku z tym lokalna społeczność oczekuje rozwiązań umożliwiających zachowanie maksymalnej płynności ruchu.

Z przeprowadzonych przez WKD analiz wynikało, że wprowadzenie na niemal wszystkich modernizowanych przejazdach rogatek może sparaliżować ruch w ciągu Alej Jerozolimskich i drogi wojewódzkiej nr 719, przebiegających równolegle do linii kolejowej WKD. Wysoka częstotliwość kursowania pociągów i duże natężenie ruchu samochodowego spowodowałoby powstawanie na drogach łączących linię kolejową z ciągiem drogi wojewódzkiej nr 719 zatorów o ponad kilometrowej długości, które jeszcze bardziej utrudniałyby ruch w porannym i popołudniowym szczycie komunikacyjnym.

Szansą, która umożliwiła modernizację okazała się zmiana rozporządzenia z 2015 r. dotyczącego przejazdów kolejowych. Na przejazdach kategorii „D” WKD wprowadziła ograniczenie prędkości do 20 km/h oraz w oparciu o przepisy ruchu drogowego sygnalizatory z żółtymi światłami ostrzegawczymi i tablicami o zmiennej treści. W ten sposób zmodernizowanych zostało 8 przejazdów: w Pruszkowie – w ciągu ulicy Dolnej (osiedle Malichy), przy ul. Sadowej (osiedle Tworki); przy ul. Głównej w Nowej Wsi, ul. Parkowej w Podkowie Leśnej, ul. Kazimierzowskiej w sąsiedztwie przystanku Kazimierówka, na ul. Okrężnej oraz ul. Nadarzyńskiej w Grodzisku Mazowieckim, a także przy ul. Regulskiej w Regułach. Na pozostałych ośmiu przejazdach (m.in. w Grodzisku Mazowieckim, Milanówku i Otrębusach) w ramach pierwszego etapu inwestycji zainstalowana została tradycyjna sygnalizacja – półrogatki na przejazdach kategorii „B” oraz sygnalizatory z czerwonymi lampami na przejazdach kategorii „C”.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Więcej wspólnego biletu w Warszawie. Trwają rozmowy z koleją

Prawo & Finanse

Więcej wspólnego biletu w Warszawie. Trwają rozmowy z koleją

Witold Urbanowicz 03 marca 2017

WKD uruchomi dodatkowe połączenia, ale potrzeba maszynistów

Komunikacja

WKD uruchomi dodatkowe połączenia, ale potrzeba maszynistów

Witold Urbanowicz 27 lutego 2017

 

 

 

 

 

 

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS