Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Nowatorska sygnalizacja na przejazdach WKD. Będzie płynniejszy ruch?

Dalej Wstecz
Autor:

Redakcja

Data publikacji:
2017-04-13 12:53
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. prasowa Kombud

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Nowatorska sygnalizacja na przejazdach WKD. Będzie płynniejszy ruch?
fot. Kombud
Zakłady Automatyki Kombud zrealizowały nowatorski system sygnalizacji na przejazdach Warszawskiej Kolei Dojazdowej (WKD) w kilku podwarszawskich miejscowościach. Spośród 16 zmodernizowanych przejazdów 8 zyskało nowatorski system sygnalizacji z tablicami o zmiennej treści. Inwestycja o wartości blisko 11,5 mln zł netto została dofinansowana ze środków Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy.

– Przystępując do kolejnego etapu modernizacji, zastanawialiśmy się jak zwiększyć bezpieczeństwo na przejazdach kolejowych, a jednocześnie zwiększyć płynność ruchu drogowego w sąsiedztwie realizowanych inwestycji – mówi Krzysztof Kulesza, kierownik projektu w Warszawskiej Kolei Dojazdowej. – We współpracy z lokalnymi władzami samorządowymi, zarządcami dróg i policją wprowadziliśmy rozwiązanie, które w zgodzie z wszelkimi przepisami pozwala kierowcom bezpiecznie przejechać przez tory w czasie postoju pociągów na przystankach. Przejazdy są lepiej oznakowane, a w okolicy udało się ograniczyć zatory drogowe – mówi Kulesza.

Nowatorskie tablice zmiennej treści

Osiem przejazdów kategorii „D” zostało wyposażonych w dodatkowe, żółte lampy ostrzegawcze oraz tablice o zmiennej treści z napisem „Uwaga pociąg”. Sercem urządzeń jest System Samoczynnej Sygnalizacji Przejazdowej SZP-1 zaprojektowany i wyprodukowany w Zakładach Automatyki Kombud, który analizuje sygnały z dwóch par czujników zliczających osie pociągu. Informacje z czujników oraz monitoringu trafiają do centrum sterowania ruchem kolejowym WKD w Komorowie. System SZP-1 posiada świadectwo dopuszczenia wydane przez Urząd Transportu Kolejowego. Poza pasem kolejowym znajdują się sygnalizatory i tablice o zmiennej treści, których kształt i sposób działania zostały zatwierdzone w formie stałej organizacji ruchu na podstawie przepisów o ruchu drogowym.

– Apelujemy do kierowców o zachowanie szczególnej ostrożności na przejazdach, to oni są odpowiedzialni za sprawdzenie, czy można wjechać na przejazd – mówi Krzysztof Łukomski, dyrektor Centrum Automatyki i Elektroniki w Zakładach Automatyki Kombud S.A.

Problemem duże natężenie ruchu

Cechą charakterystyczną funkcjonowania WKD jest wysoka częstotliwość kursowania pociągów, a jednocześnie duże obciążenie przejazdów kolejowych ruchem kołowym, zwłaszcza w godzinach szczytu, sięgające średnio kilku tysięcy pojazdów na dobę. Na najbardziej obciążonych przejazdach: w Regułach, Otrębusach oraz na ul. Nadarzyńskiej w Grodzisku Mazowieckim liczba pojazdów wynosi od 15 tys. do nawet 30 tys. samochodów na dobę. Nie bez znaczenia również pozostają bardzo duże potoki pieszych przekraczających przejazdy kolejowe, w niektórych miejscowościach wynoszące ponad 10 tys. osób na dobę. W związku z tym lokalna społeczność oczekuje rozwiązań umożliwiających zachowanie maksymalnej płynności ruchu.

Z przeprowadzonych przez WKD analiz wynikało, że wprowadzenie na niemal wszystkich modernizowanych przejazdach rogatek może sparaliżować ruch w ciągu Alej Jerozolimskich i drogi wojewódzkiej nr 719, przebiegających równolegle do linii kolejowej WKD. Wysoka częstotliwość kursowania pociągów i duże natężenie ruchu samochodowego spowodowałoby powstawanie na drogach łączących linię kolejową z ciągiem drogi wojewódzkiej nr 719 zatorów o ponad kilometrowej długości, które jeszcze bardziej utrudniałyby ruch w porannym i popołudniowym szczycie komunikacyjnym.

Szansą, która umożliwiła modernizację okazała się zmiana rozporządzenia z 2015 r. dotyczącego przejazdów kolejowych. Na przejazdach kategorii „D” WKD wprowadziła ograniczenie prędkości do 20 km/h oraz w oparciu o przepisy ruchu drogowego sygnalizatory z żółtymi światłami ostrzegawczymi i tablicami o zmiennej treści. W ten sposób zmodernizowanych zostało 8 przejazdów: w Pruszkowie – w ciągu ulicy Dolnej (osiedle Malichy), przy ul. Sadowej (osiedle Tworki); przy ul. Głównej w Nowej Wsi, ul. Parkowej w Podkowie Leśnej, ul. Kazimierzowskiej w sąsiedztwie przystanku Kazimierówka, na ul. Okrężnej oraz ul. Nadarzyńskiej w Grodzisku Mazowieckim, a także przy ul. Regulskiej w Regułach. Na pozostałych ośmiu przejazdach (m.in. w Grodzisku Mazowieckim, Milanówku i Otrębusach) w ramach pierwszego etapu inwestycji zainstalowana została tradycyjna sygnalizacja – półrogatki na przejazdach kategorii „B” oraz sygnalizatory z czerwonymi lampami na przejazdach kategorii „C”.



VII Kongres Kolejowy
 VII Kongres Kolejowy


23 listopada 2017 r. w warszawskim hotelu Sofitel Victoria odbędzie się kolejna, VII edycja Kongresu Kolejowego. To największe i najbardziej prestiżowe wydarzenie konferencyjne w branży transportu szynowego, organizowane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR wspólnie z Forum Kolejowym - Railway Business Forum. Wszystkie poprzednie edycje Kongresu miały ogromne znaczenie dla branży transportu kolejowego w naszym kraju oraz były jedyną tak szeroką platformą dyskusji poświęconej polskiemu kolejnictwu. W zeszłym roku udział w dyskusjach wzięło ponad 700 osób ze świata polityki, samorządu, nauki, biznesu i przemysłu. W 2017 r. poruszać będziemy m.in. następujące tematy:

• Rola kolei w systemie transportowym państwa – jak przywrócić transportowi szynowemu należne mu miejsce?
• Kolejowe przewozy towarowe – jaki jest potencjał wzrostu sektora?
• Smart Railways – inteligentna kolej na miarę XXI wieku
• Gdzie będzie infrastruktura kolejowa w Polsce w roku 2023?
• Inwestycje w transport kolejowy a oczekiwania wspólnot samorządowych
• Bezpieczeństwo na kolei w Polsce

Udział w wydarzeniu jest bezpłatny, za akredytacją. Zapraszamy do rejestracji pod www.kongreskolejowy.pl

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Więcej wspólnego biletu w Warszawie. Trwają rozmowy z koleją

Prawo & Finanse

Więcej wspólnego biletu w Warszawie. Trwają rozmowy z koleją

Witold Urbanowicz 03 marca 2017

WKD uruchomi dodatkowe połączenia, ale potrzeba maszynistów

Komunikacja

WKD uruchomi dodatkowe połączenia, ale potrzeba maszynistów

Witold Urbanowicz 27 lutego 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS