Zakłady Automatyki Kombud zrealizowały nowatorski system sygnalizacji na przejazdach Warszawskiej Kolei Dojazdowej (WKD) w kilku podwarszawskich miejscowościach. Spośród 16 zmodernizowanych przejazdów 8 zyskało nowatorski system sygnalizacji z tablicami o zmiennej treści. Inwestycja o wartości blisko 11,5 mln zł netto została dofinansowana ze środków Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy.
– Przystępując do kolejnego etapu modernizacji, zastanawialiśmy się jak zwiększyć bezpieczeństwo na przejazdach kolejowych, a jednocześnie zwiększyć płynność ruchu drogowego w sąsiedztwie realizowanych inwestycji – mówi Krzysztof Kulesza, kierownik projektu w Warszawskiej Kolei Dojazdowej. – We współpracy z lokalnymi władzami samorządowymi, zarządcami dróg i policją wprowadziliśmy rozwiązanie, które w zgodzie z wszelkimi przepisami pozwala kierowcom bezpiecznie przejechać przez tory w czasie postoju pociągów na przystankach. Przejazdy są lepiej oznakowane, a w okolicy udało się ograniczyć zatory drogowe – mówi Kulesza. Nowatorskie tablice zmiennej treści
Osiem przejazdów kategorii „D” zostało wyposażonych w dodatkowe, żółte lampy ostrzegawcze oraz tablice o zmiennej treści z napisem „Uwaga pociąg”. Sercem urządzeń jest System Samoczynnej Sygnalizacji Przejazdowej SZP-1 zaprojektowany i wyprodukowany w Zakładach Automatyki Kombud, który analizuje sygnały z dwóch par czujników zliczających osie pociągu. Informacje z czujników oraz monitoringu trafiają do centrum sterowania ruchem kolejowym WKD w Komorowie. System SZP-1 posiada świadectwo dopuszczenia wydane przez Urząd Transportu Kolejowego. Poza pasem kolejowym znajdują się sygnalizatory i tablice o zmiennej treści, których kształt i sposób działania zostały zatwierdzone w formie stałej organizacji ruchu na podstawie przepisów o ruchu drogowym.
– Apelujemy do kierowców o zachowanie szczególnej ostrożności na przejazdach, to oni są odpowiedzialni za sprawdzenie, czy można wjechać na przejazd – mówi Krzysztof Łukomski, dyrektor Centrum Automatyki i Elektroniki w Zakładach Automatyki Kombud S.A.
Problemem duże natężenie ruchu
Cechą charakterystyczną funkcjonowania WKD jest wysoka częstotliwość kursowania pociągów, a jednocześnie duże obciążenie przejazdów kolejowych ruchem kołowym, zwłaszcza w godzinach szczytu, sięgające średnio kilku tysięcy pojazdów na dobę. Na najbardziej obciążonych przejazdach: w Regułach, Otrębusach oraz na ul. Nadarzyńskiej w Grodzisku Mazowieckim liczba pojazdów wynosi od 15 tys. do nawet 30 tys. samochodów na dobę. Nie bez znaczenia również pozostają bardzo duże potoki pieszych przekraczających przejazdy kolejowe, w niektórych miejscowościach wynoszące ponad 10 tys. osób na dobę. W związku z tym lokalna społeczność oczekuje rozwiązań umożliwiających zachowanie maksymalnej płynności ruchu.
Z przeprowadzonych przez WKD analiz wynikało, że wprowadzenie na niemal wszystkich modernizowanych przejazdach rogatek może sparaliżować ruch w ciągu Alej Jerozolimskich i drogi wojewódzkiej nr 719, przebiegających równolegle do linii kolejowej WKD. Wysoka częstotliwość kursowania pociągów i duże natężenie ruchu samochodowego spowodowałoby powstawanie na drogach łączących linię kolejową z ciągiem drogi wojewódzkiej nr 719 zatorów o ponad kilometrowej długości, które jeszcze bardziej utrudniałyby ruch w porannym i popołudniowym szczycie komunikacyjnym.
Szansą, która umożliwiła modernizację okazała się zmiana rozporządzenia z 2015 r. dotyczącego przejazdów kolejowych. Na przejazdach kategorii „D” WKD wprowadziła ograniczenie prędkości do 20 km/h oraz w oparciu o przepisy ruchu drogowego sygnalizatory z żółtymi światłami ostrzegawczymi i tablicami o zmiennej treści. W ten sposób zmodernizowanych zostało 8 przejazdów: w Pruszkowie – w ciągu ulicy Dolnej (osiedle Malichy), przy ul. Sadowej (osiedle Tworki); przy ul. Głównej w Nowej Wsi, ul. Parkowej w Podkowie Leśnej, ul. Kazimierzowskiej w sąsiedztwie przystanku Kazimierówka, na ul. Okrężnej oraz ul. Nadarzyńskiej w Grodzisku Mazowieckim, a także przy ul. Regulskiej w Regułach. Na pozostałych ośmiu przejazdach (m.in. w Grodzisku Mazowieckim, Milanówku i Otrębusach) w ramach pierwszego etapu inwestycji zainstalowana została tradycyjna sygnalizacja – półrogatki na przejazdach kategorii „B” oraz sygnalizatory z czerwonymi lampami na przejazdach kategorii „C”.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.