Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Norwegia kocha auta elektryczne. Romans zaczyna przeszkadzać

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2014-01-31 14:33
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Norwegia kocha auta elektryczne. Romans zaczyna przeszkadzać
Tesla podczas ładowania na parkingu w OsloRunesand, lic. Wikimedia Commons
W Norwegii jest dziś zarejestrowanych 21 tys. samochodów elektrycznych. Są kupowane masowo. Niedługo skandynawski kraj może być pierwszym na świecie, w którym jeden na sto pojazdów na drogach będzie zasilany „z gniazdka”. I zaczyna to być problemem.

W trzech ostatnich miesiącach ubiegłego roku najlepiej sprzedającymi się samochodami, były sportowa Tesla Model S i rodzinny Nissan Leaf. Samochody elektryczne (EV) stanowią już ponad 10 proc. wszystkich sprzedawanych w Norwegii. Bywa, że w miesiącu nabywców znajduje 1,2 tys takich pojazdów. W 5-milionowej Norwegii zarejestrowano do dziś ok. 21 tys. EV, podczas gdy w Wielkiej Brytanii (63 mln mieszkańców) ledwie 5 tys., a w całych Stanach Zjednoczonych (313 mln) – 70 tys. Po Oslo jeździ więcej elektrycznych samochodów niż po Los Angeles i San Francisco razem wziętych.

Pieniądze zostają w portfelu

Skąd ta miłość? W mniejszym stopniu chodzi o powszechnie promowane korzyści dla środowiska i zeroemisyjność. Większe znaczenie ma to, że są wygodne i przede wszystkim tanie. Tańsze niż zwykłe samochody.

Co z tego, że wspomniany Nissan Leaf na jednym ładowaniu może przejechać najwyżej 100 km, jeśli jego kupno jest związane z ulgami podatkowymi (a te w Norwegii nie należą do najniższych). EV–y są zwolnione z opłat drogowych i parkingowych, mogą korzystać z pasów autobusowych. Można je ładować w tysiącach darmowych stacji. Dodatkowo samorządy dofinansowują budowę prywatnych stacji do ładowania samochodów w domach. W sumie rocznie można zaoszczędzić 6 tys. euro na samochodzie.

– Nissana Leafa kupię za 280 tys. koron, a za Volkswagena Golfa będę musiał zapłacić 300 tys. Paliwo potrzebne do przejechania 10 tys. kilometrów kosztuje 8 tys. koron, a w przypadku samochodu elektrycznego koszt to 1,8 tys.koron – mówi Snorre Sletvold, szef norweskiej stowarzyszenia samochodów eklektrycznych. – Sam oszczędzam na różnych opłatach 35 koron dziennie, ale są tacy, którzy oszczędzają dużo więcej.

Inny działacz na rzecz środowiska Maren Esmark z norweskiego oddziału „Friends of the Earth” mówi, że gdy szukał samochodu dla swojej rodziny, kierował się przede wszystkim tym, by był przyjazny dla otoczenia. – Na początku ludzie pytali się, czy rzeczywiście sądzę, że tego rodzaju samochód cokolwiek zmieni. Ale teraz tyle ludzi ma samochód elektryczny, że przestał być powodem zdziwienia – tłumaczy. Według niego jednak wielu rodaków decyduje się na EV bo mają dużo pieniędzy, stać ich na dwa samochody, a elektryczne nie stoją w korkach, bo mogą korzystać z pasów dla autobusów.

Ekologiczny kłopot

Romans z elektrycznością może się szybko skończyć, bo norweskie władze same są zaskoczone popularnością tego rodzaju pojazdów i zastanawiają się co z tym zrobić. Gdy wprowadzano ulgi i udogodnienia mające zachęcić obywateli do przesiadania się do EV-ów, prognozowano, że 50 tys. takich pojazdów będzie jeździło po kraju najwcześniej w 2018 r. Tymczasem ta liczba zostanie osiągnięta zapewne w przyszłym roku.

Efekt jest taki, że w centrum Oslo trudno znaleźć wolną stację do ładowania samochodu. Poza tym 75 proc. pojazdów na pasach autobusowych w mieście, teoretycznie przeznaczonych dla autobusów, to… samochody elektryczne. W związku z tym trasy wyznaczone dla komunikacji miejskiej zaczynają się powoli korkować.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Warszawski ratusz elektryczny

Komunikacja

Warszawski ratusz elektryczny

Jakub Dybalski 29 lipca 2014

Brytyjski premier przesiądzie się do samochodu na prąd?

Komunikacja

Brytyjski premier przesiądzie się do samochodu na prąd?

Jakub Dybalski 22 lipca 2014

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS