Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Nieruchomości to przyszłość organizacji i spółek transportowych?

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2014-08-12 12:14
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Nieruchomości to przyszłość organizacji i spółek transportowych?
stacja metra Lindbergh Center w Atlanciefot. Earlopogous, lic. CC BY-SA 2.5
Trzy duże amerykańskie organizacje transportowe mają zamiar reperować swoje finanse poprzez wejście na rynek deweloperski – informuje „Wall Street Journal”. Być może stoimy na progu dużej zmiany i w przyszłości np. przewoźnicy wcale nie będą zarabiać akurat na przewozach.

– Ludzie chcą mieszkać w pobliżu stacji i przystanków – twierdzi, cytowany przez „Wall Street Journal”, wiceszef American Public Transportation Association Art Guzzetti. – Chcą też w ich pobliżu robić zakupy. Najlepszym wykorzystaniem tego rodzaju terenów, jest rozbudowywanie ich właśnie w tym kierunku.

W Atlancie tamtejsza organizacja transportowa (Metropolitan Atlanta Rapid Transit Authority), która zarządza terenami wzdłuż podmiejskiej linii kolejowej, właśnie negocjuje z deweloperami przeznaczenie pod zabudowę terenów trzech, słabo wykorzystywanych parkingów, które mogłyby być podstawą pod budowę 1,4 tys. mieszkań i kilka tysięcy metrów kwadratowych powierzchni handlowej. Szukanie pieniędzy jest koniecznością. W dużej mierze subsydiowana agencja boleśnie odczuła kryzys finansowy. Podobne plany mają bliźniacze agencje w San Francisco i w Waszyngtonie.

Okazuje się, że wartość terenów położonych w pobliżu stacji kolejowych jest średnio o 41,6 proc. wyższa niż innych terenów w mieście. – To jak najbardziej logiczne i w ciągu ostatniej dekady obserwujemy to w praktyce – tłumaczy analityk z Brookings Institution Christopher Leinberger. – Ze swojej natury kolej nie jest dochodowa. W USA mamy właśnie okres, w którym jej finansowanie nieco się załamało i musimy być kreatywni.

W Polsce też da się zarobić?

O tym, że w środku miasta teren w pobliżu punktów z dużym przepływem pasażerów może być niezwykle atrakcyjny handlowo, wiadomo nie od dziś. Amerykanie nie są pierwsi. Również w Polsce spółki kolejowe próbują wykorzystywać skarby jakie posiadają. Tereny w okolicach dworca Warszawa Główna, to kawał atrakcyjnej ziemi w centrum miasta, na który ostrzą sobie zęby deweloperzy. W ostatnich latach podejmowane są próby – choć póki co drobne – wykorzystania komercyjnego dworców. Próby nie do końca udane, gdy weźmie się pod uwagę falę krytyki jaka spadła na władze Poznania po otwarciu Poznań City Center, czyli połączony dworzec i galerię handlową. Przebudowany dworzec okazał się niewygodny dla podróżnych, a centrum handlowe, zamiast przyciągać, stało się obiektem żartów.

Tymczasem być może to trend, który niedługo stanie się powszechny. Opisywaliśmy jakiś czas temu Liverpool Street Station w Londynie, którą rocznie odwiedza 119 mln osób, choć sprzedaje się tam w tym samym czasie tylko 58 mln biletów. Duża część osób przekraczających progi stacji ale jednocześnie pasażu handlowego przychodzi tam na zakupy. To samo zjawisko widać na innych, dużych, położonych w centrach brytyjskich miast stacjach – ludzie coraz rzadziej przychodzą tam w innym celu, niż żeby gdzieś jechać. Przeważnie na zakupy. I to nie tylko takie, które robi się w galeriach handlowych, ale też codzienne. Bo blisko, albo można je załatwić wracając z pracy.

Zmiana branży

Wydaje się, że nad Wisłą wykorzystanie nieruchomości nie poprzez zwykłe sprzedanie terenu deweloperowi, ale długofalowe zarządzanie przestrzenią wokół środka transportu dopiero raczkuje. Zresztą Amerykanie mają podobny problem. – To publiczne agencje, tyle że to publiczne agencje w których pracują inżynierowie i specjaliści od transportu. Wiedzą na jakiej zasadzie jeździ pociąg, jak zbudowana jest szyna, ale niekoniecznie jak czerpać korzyści z systemu transportowego – mówi Leinberger, zwracając uwagę na brak specjalistów od zarządzania nieruchomościami.

– Być może nie jest to działalność, do której typowy operator transportu został powołany. Ale panuje powszechna opinia, że nieruchomości to jest przyszłość transportu publicznego – dodaje Gazzetti.

W Atlancie mają zresztą doświadczenie nie tylko w sprzedawaniu ziemi. Lindbergh Center to fragment północnej części miasta, wzdłuż jednej z linii kolejowych, którą zabudowano we współpracy z lokalną firmą Carter, mieszkaniami, powierzchnią budową i handlową. Dziś 90 proc. powierzchni sprzedano lub wynajęto. W zeszłym roku MARTA zarobiła na wynajmie swoich powierzchni 7 mln dol. To na razie dopiero piąte źródło przychodu spółki, ale za kilka lat może być dużo poważniejszym źródłem finansowania.

Kongres Transportu Publicznego 2017

VI Kongres Transportu Publicznego

Szósta edycja Kongresu Transportu Publicznego odbędzie się w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie w dniach 12-13 października 2017 roku.

Wydarzenie to jest największym w Polsce spotkaniem przedstawicieli firm, instytucji i organizacji związanych z transportem publicznym. Wśród wątków które zostaną poruszone w tym roku znajdą się tematy takie jak:
  • alternatywne paliwa w transporcie a niska emisja w polskich miastach,
  • mobilność miejska,
  • technologie i źródła finansowania ekomobilności,
  • oświetlenie i jego wpływ na komfort i bezpieczeństwo pasażerów w transporcie publicznym oraz aktywność mieszkańców miast
  • wpływ „uwolnienia” stawek za parkowanie na spójny rozwój miast • tworzenie zintegrowanych systemów informacji pasażerskiej
  • centra przesiadkowe – planowanie, realizacja, najlepsze praktyki.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Które dworce w Polsce są najbardziej rentowne

Prawo & Finanse

Które dworce w Polsce są najbardziej rentowne

Paweł Rydzyński 18 sierpnia 2014

Co z zakopiańskim dworcem? Galimatias prawny i brak kompromisu

Przestrzeń

Co z zakopiańskim dworcem? Galimatias prawny i brak kompromisu

Dominik Lebda 06 sierpnia 2014

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS