Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Niepełnosprawni o rampie w Siedlcach: Pieniądze wyrzucone w błoto

Dalej Wstecz
Data publikacji:
26-02-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Niepełnosprawni o rampie w Siedlcach: Pieniądze wyrzucone w błoto
fot. Łukasz Pastor
W Siedlcach od dwóch lat funkcjonuje nietypowa, ogromna rampa, pozwalająca pokonać osobom niepełnosprawnym znaczną różnicę poziomów pomiędzy dwiema ulicami. Władze miasta przyznają, że zdecydowały się na realizację projektu, bo budowa windy w tym miejscu byłaby za droga. Sami niepełnosprawni przyznają jednak dość brutalnie, że to pieniądze wyrzucone w błoto. Z ułatwienia skorzysta bowiem w rzeczywistości zaledwie 20-30 proc. niepełnosprawnych.

W marcu 2012 roku do użytku oddany został wart 28 mln zł kilkukilometrowy odcinek północnej, wewnętrznej obwodnicy miasta. W ramach tej właśnie inwestycji powstała trudna do przebycia i zarazem pozwalająca na pokonanie kilkumetrowej różnicy poziomów rampa dla niepełnosprawnych, rowerzystów i osób z wózkiem. Znajdujący się w Siedlcach obiekt komunikuje ulicę Kaczorowskiego z położoną wyżej ulicą Prądzyńskiego. Ulica Kaczorowskiego jest zlokalizowana w obniżeniu po dawnej linii kolejowej Siedlce – Sokołów Podlaski, dlatego jej poziom jest znacznie niższy w stosunku do sąsiednich ulic. Zdjęcie tej rampy, zamieszczone przez portal Transport-publiczny.pl, spotkało się z ogromnym zainteresowaniem i odzewem czytelników.

Pomoc 20-30 procentom osób na wózkach


– Żałuję, że osoby które zaprojektowały tę rampę pilnowały wyłącznie przepisów, zamiast poprosić o opinię osoby na wózkach. Żadna osoba na wózku nie zgodziłaby się na taki projekt, ponieważ są tu chociażby za duże zakręty, jest za mało miejsca. Wózek ręczny, sportowy spokojnie się zmieści, większy wózek ręczny, wózki akumulatorowe, nie mówiąc już o wózkach terenowych tędy nie przejadą. Nie wiem dla kogo to jest podjazd. Cały czas uważamy, że najlepszymi ekspertami są osoby, które później z takiego podjazdu będą korzystać. Można było zrobić windę, można było zrobić i podjazd, nawet jeżeli byłyby on nieco bardziej stromy, ale miałby większe zakręty. Obecnie są to w pewnym sensie zmarnowane pieniądze i pomoc 20-30 procentom osób na wózkach – komentuje na antenie radia RDC Marek Sołtys, znany też jako „Szalony Wózkowicz”.

Według przedstawicieli miasta rampa spełnia wszelkie wytyczne dotyczące konstrukcji takich podjazdów. Tłumaczą oni, że rozważali zainstalowanie w tym miejscu windy, ale zwiększyłoby to znacznie koszty inwestycji. I odbijają piłeczkę. – Nikt jeszcze nie skarżył się na to rozwiązanie komunikacyjne – komentuje Paweł Mazurkiewicz, rzecznik siedleckiego urzędu miasta.

Mogło jej w ogóle nie być

– Myślę, że osoba, która zaprojektowała ten podjazd pamiętała o odpowiednim kącie nachylenia podjazdu, ale już na pewno nie o wszystkich potencjalnych użytkownikach. Dla mnie jedynym sposobem jest podejść żartobliwie i zaproponować postawienie krzesła na każdym spoczniku np. dla rodzica, który musi wprowadzić wózek z dzieckiem, albo osoby starszej, która nie jest w stanie wejść po schodach. Oczywiście trzeba stosować się do przepisów, ale należy pamiętać o użyteczności rozwiązania – kontruje Izabela Sopalska, autorka bloga „Kulawa Warszawa”, która od lat walczy o ułatwienia dla osób niepełnosprawnych na terenie Warszawy.

Mazurkiewicz przyznaje, że faktycznie rozmiar rampy jest nietypowy. – Niektórzy to krytykują, ale zapominają, że to służy mieszkańcom, że przecież można z tego korzystać. Być może rzeczywiście korzystanie z tego obiektu jest w jakiś sposób utrudnione. Rampa nie jest jednak czyimś wymysłem, tylko jest to podyktowane warunkami, które tam panują. Można przecież było z tego zupełnie zrezygnować – kończy przedstawiciel miasta.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Pojazdy autonomiczne szansą dla osób niepełnosprawnych

Mobilność

Pojazdy autonomiczne szansą dla osób niepełnosprawnych

Kasper Fiszer 23 października 2018

Zamieszanie z dworcowymi windami. PLK uspokaja

Przestrzeń

Zamieszanie z dworcowymi windami. PLK uspokaja

Michał Szymajda 28 lutego 2017

Warszawa z pełnomocnikiem ds. dostępności

Przestrzeń

Warszawa z pełnomocnikiem ds. dostępności

jd/inf. pras. 13 stycznia 2017

Windy czy podnośniki? Raczej wygrają pieniądze

Przestrzeń

Windy czy podnośniki? Raczej wygrają pieniądze

Martyn Janduła 27 grudnia 2016

Zobacz również:

Pojazdy autonomiczne szansą dla osób niepełnosprawnych

Mobilność

Pojazdy autonomiczne szansą dla osób niepełnosprawnych

Kasper Fiszer 23 października 2018

Zamieszanie z dworcowymi windami. PLK uspokaja

Przestrzeń

Zamieszanie z dworcowymi windami. PLK uspokaja

Michał Szymajda 28 lutego 2017

Warszawa z pełnomocnikiem ds. dostępności

Przestrzeń

Warszawa z pełnomocnikiem ds. dostępności

jd/inf. pras. 13 stycznia 2017

Windy czy podnośniki? Raczej wygrają pieniądze

Przestrzeń

Windy czy podnośniki? Raczej wygrają pieniądze

Martyn Janduła 27 grudnia 2016

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5