Zgodnie z zapowiedziami Deutsche Bahn, rozpoczęła się budowa drugiego na terenie kraju dworca przyjaznego środowisku. Niemiecka kolej stawia na energię odnawialną i chce tym samym promować rozwiązania, które pokażą, że w prosty sposób można ograniczyć emisję dwutlenku węgla.
„Zielony dworzec" to w zamyśle niemieckich kolejarzy obiekt neutralny dla środowiska. Obsługa obiektu nie powoduje zatem negatywnych skutków dla otoczenia. Tym razem Deutsche Bahn nie powołuje się na teorię, a na sprawdzane od niedawna rozwiązanie.
Pierwszy taki dworzec powstał na stacji Horrem w mieście Kerpen (na linii pomiędzy Kolonią i Akwizgranem). Wart 3,4 mln euro dworzec to inwestycja będąca elementem większego projektu, w ramach którego na niemieckiej sieci kolejowej będą powstawały następne takie obiekty. Rozpoczęta właśnie inwestycja w Wittenberdze jest drugą tego typu na terenie kraju. Tym razem jednak jej koszt będzie wyższy i powinien zamknąć się w kwocie ok. 5 mln euro. Zastosowane technologie mają być zbliżone do tych znanych już z pierwszego dworca będącego częścią projektu. W tym przypadku pojawi się jedno dodatkowe rozwiązanie. Nadwyżki energii, która zostanie wytworzona w obrębie dworca i niespożytkowana przez obiekt, zostaną przekazane do sieci elektrycznej.
Wmurowany został już kamień węgielny pod budowę „zielonego dworca” w Wittenberdze. Inwestycja powinna zostać zrealizowana do końca 2016 roku.
Więcej na ten temat w serwisie Rynek Kolejowy.
Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.