Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Niebieski pociąg Josipa Tity

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2017-09-24 12:31
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Niebieski pociąg Josipa Tity
Otwarcie trasy Belgrad - Bar w 1976 r. fot. Orjen, lic. CC BY-SA 4.0 Wikimedia commons
Niebieski pociąg Josipa Tity
Niebieski pociąg Josipa Tity
Niebieski pociąg Josipa Tity
Niebieski pociąg Josipa Tity
W przeszłości kolej chętnie była wykorzystywana przez przywódców państwowych jako środek transportu. Mało który z nich jednak wykorzystywał ją jako środek polityki w takim stopniu, jak Josip Broz-Tito, przywódca Jugosławii. Miał on swój własny luksusowy pociąg, którym przemierzał szlaki Jugosławii, witając mieszkańców różnych regionów, jak i przywódców świata. W podróżach Niebieskim Pociągiem odwiedził 71 krajów.

Po II wojnie światowej Josip Broz-Tito do podróży wykorzystywał wagony, które wcześniej służyły serbskiej dynastii Karadziordziewiciów. Później jednak, w 1959 r., przywódca Jugosławii podróżował już własnym, tzw. Niebieskim Pociągiem, składającym się z dziewięciu wagonów. Cztery wagony pochodziły z fabryki w miejscowości Smederevska Palanka, a pozostałe z Mariboru. Cały skład był ciągnięty przez trzy spalinowo-hydrauliczne lokomotywy JZ 761, kupione w 1957 w fabryce Krauss-Maffei w Monachium. W 1978 r. zastąpiły je lokomotywy spalinowo-elektryczne JZ 666, które wyprodukował General Motors w Stanach Zjednoczonych. Lokomotywy nosiły nazwy po największych jugosłowiańskich bitwach II Wojny Światowej – Dinara (001) Kozara (002), Sutjeska (003) i Neretva (004).

Niebieski Pociąg, który otrzymał swoją nazwę od malatury, pełnił funkcję „rezydencji podróżnej”, spełniając wszelkie wymogi prezydenta w zakresie przebywania, pracy i wypełniania obowiązków protokolarnych w czasie podróż. Jego wystrój zaprojektowali Vladeta Maksimovic i Nikola Radanovic. Wykorzystano cenne materiały, jak mahoń, grusza, orzech czy drzewo pozyskane z lasów tropikalnych w rejonie Konga i Wybrzeża Kości Słoniowej, skóra, dywany, jedwab, szkło awenturynowe. Ściany działowe między przedziałami zawierały drewniane mozaiki, z wykorzystaniem metalu, kości słoniowej czy masy perłowej.

Ten luksusowy skład rozwijał prędkość maksymalną 140 km/h. Zapleczem dla pociągu Tity była stacja Topicder, która powstała w okresie międzywojennym. Obecny budynek był niegdyś królewską poczekalnią dla jugosłowiańskich przywódców i ich gości.

Podróżowanie koleją od 1947 do 1977 r. było ważnym elementem polityki Tity. To właśnie podczas pobytu w pociągu Tity szerzył politykę jedności Jugosławii, niezaangażowania, praw człowieka czy wolności. W pociągu i na stacjach na jego trasie przywódca Jugosławii spotykał się z młodzieżą, ludźmi pracy, politykami czy celebrytami. Niebieskim Pociągiem, nazywanym Pociągiem Pokoju, Tito przemierzył 600 tys. km, spotykając się z ponad 60 przywódcami państw, I sekretarzami partii komunistycznych czy ruchów wolnościowych. W ponad 120 podróżach odwiedził 71 krajów, w tym Polskę.

Szczególnym pasażerem Niebieskiego Pociągu była królowa Elżbieta II z rodziną. W 1972 r. Jugosławia stała się pierwszym socjalistycznym państwem, do którego pojechała. Na jej potrzeby odnowiono i przebudowany specjalny wagon. Pociągiem podróżowali też Francois Mitterand, Yasser Arafat czy Jawaharlal Nehru.

Obecnie pociąg należy do Kolei Serbskich. Jest wykorzystywany do turystycznych przejazdów na 476-kilometrowej, dosyć widowiskowej trasie z Belgradu do Baru w Czarnogórze.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
USA. Elektrobus przejechał prawie 1800 km na jednym ładowaniu

Mobilność

USA. Elektrobus przejechał prawie 1800 km na jednym ładowaniu

Jakub Dybalski 21 września 2017

Bruksela. Taksówkarze nielegalnie konkurowali z autobusami

Komunikacja

Bruksela. Taksówkarze nielegalnie konkurowali z autobusami

Jakub Dybalski 15 września 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS