Coraz więcej do pokazania w Europie ma transportowy gigant CRRC, który znany jest bardziej z produkcji taboru, infrastruktury i systemów. Firma subwencjonowana przez rząd chiński dostarcza już tabor kolejowy na Bałkany, będzie też dostawcą pociągów dla Leo Express, a być może, o czym wciąż mówi się w kuluarach, stanie się właścicielem czeskiej Skody.
CRRC, oprócz całej gamy silników elektrycznych, przekładni i baterii przez siebie produkowanych, pokazał dwa autobusy. Pierwszy z nich to 18-metrowy, oczywiście w pełni elektryczny pojazd niskopodłogowy, o karkołomnej nazwie typu: TEG1680BEV z baterią litową o pojemności 122 kWh. Ciekawostką w nim zastosowaną są przeszklone do bardzo małej wysokości ściany boczne (rozwiązanie to Chińczycy najprawdopodobniej podpatrzyli z autobusów Irisbus, Francuzi wykazali się jednak większą finezją). Autobus ma też olbrzymie otwierane okna. Nie udało nam się dowiedzieć, czy to ze względu na brak w nim, bardzo przecież prądożernej, klimatyzacji. Z zewnątrz przegubowiec prezentuje się natomiast bardzo przyzwoicie. Jego ściana czołowa nieco przypomina najnowsze elektryczne autobusy Volvo.
E-bus z superkondensatorem od CRRCDrugi – 12-metrowy autobus CRRC, testowany m.in. w duńskim Aalborgu, posiada superkondensatory, które sprawiają, że zasięg pojazdu rośnie nawet do 300 kilometrów, co w zasadzie zrównuje go w zastosowaniu z pojazdami diesla w większości miast. Na pętlach potrzebny jest jednak czas na naładowanie autobusu. Zaletą z pewnością jest to, że jest aluminiowy, a żywotność konstrukcji określono na 20 lat. Niestety, prezentowany w Belgii przy tym rozwiązaniu podłogi, w wersji 3-drzwiowej musiałby być niewejściowy, a nie niskopodłogowy. Pojazd wewnątrz nie ma też w sobie nic z elegancji, która charakteryzuje produkty, które mają przyciągnąć pasażera na pokład. To po prostu prosty autobus, zapewniający przewóz – bez fajerwerków, a nawet z pewnymi niedociągnięciami w wykończeniu.
Higer także z superkondensatoremTakże Higer, jeden z trzech dużych chińskich producentów, który pokazał swoje autobusy, zaprezentował pojazd z superkondensatorami. W stosunku do 12metrowego e-busa z CRRC, nie odbiegał szczególnie na plus jeśli chodzi o jakość materiałów wykończeniowych, jednak technologia budowy napędu z pewnością warta jest uwagi. O rozwiązaniu promowanym przez Chariot e-bus, będącym europejskim dystrybutorem Higera, więcej piszemy
tutaj.