Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Nie trolejbus, nie autobus lecz duobus

Dalej Wstecz
Autor:

Michał Jagusiak

Data publikacji:
2014-03-28 10:31
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Nie trolejbus, nie autobus lecz duobus
duobusfot. Michał Jagusiak
Duobus to trolejbus wyposażony w dodatkowy silnik spalinowy/agregat (najczęściej diesel), który wytwarza energię elektryczną dla silników elektrycznych tego pojazdu, w sytuacjach gdy brak napięcia w sieci trakcyjnej lub gdy odcinek linii komunikacyjnej jest stale pozbawiony przewodów sieci trakcyjnej. W ruchu liniowym silnik spalinowy używany jest wtedy cyklicznie, a w sytuacjach awaryjnych – w razie doraźnych potrzeb.

Duobus w porównaniu ze zwykłym trolejbusem, a przede wszystkim z tramwajem, zapewnia największe bezpieczeństwo transportowe. Jest dużo lepszy od autobusu, ze względu na swoją ekologiczność, gdy jedzie pod przewodami sieci trakcyjnej, a także omija przeszkody na drodze i może korzystać z objazdów linii.

Duobus łączy w sobie zalety autobusu, tj. elastyczność w ruchu ulicznym oraz trolejbusu, tj. ekologiczność i cichy bieg, przez co jest rozwiązaniem górującym nad obiema konstrukcjami, więc idealnym do zastosowania w śródmieściach i aglomeracjach, dla obsługi zwykłych linii miejskich i podmiejskich.
Przykładem możliwego zastosowania duobusów są położone obok siebie na Ukrainie miast Lisiczańsk i Siewierodonieck, które posiadają dotychczas niepołączone systemy trolejbusowe.

Tego rodzaju pojazdy powinny jeździć jak trolejbusy w systemach z siecią trakcyjną rozwieszoną na najbardziej zurbanizowanych terenach, pobierając energię do napędu silników elektrycznych z przewodów górnej sieci trakcyjnej, a jak autobusy czyli bez poboru prądu z sieci trakcyjnej, z włączonym silnikiem spalinowym, na obszarach słabo lub wcale niezabudowanych, pozbawionych elektrycznej sieci trakcyjnej. Duobus może też służyć w miastach jako uzupełnienie sieci trolejbusowej, poruszając się jazdą trolejbusową, gdzie jest rozwieszona sieć trakcyjna, na pozostałych odcinkach produkując napięcie zasilające własnym silnikiem spalinowym.

Przykładem systemu transportowego z kursującymi duobusami SOLARIS jest komunikacja w czeskiej Opawie. Linia 221 kursuje na trasie pozbawionej przewodów sieci trakcyjnej na dwóch odcinkach – na obrzeżach miasta oraz w śródmieściu.

Dużo zalet, mało wad

Czasowe i stałe zmiany tras to codzienność w wielu miastach, przez co tzw. „sztywne środki transportu” jak trolejbusy, związane z przebiegiem przewodów sieci trakcyjnej, nie mają tam racji bytu. Jednocześnie na wielu ciągach komunikacyjnych uzasadniona jest stała trolejbusowa trakcja elektryczna. Są to wąskie ulice tranzytowe, po których, ze względu na duży ruch samochodowy, nie powinny poruszać się tramwaje. Duobusy są w takich sytuacjach niezwykle praktyczne. Mogą poruszać się po ciągle modyfikowanych w miastach trasach, wykorzystując zasilanie z przewodów rozwieszonych tylko na konkretnych ulicach.

Przez swoją dwoistość duobus łączy zalety autobusu i tramwaju, jednocześnie pozwalając omijać ich wady. Z powodzeniem sprawdzi się zimą podczas oblodzenia przewodów sieci trakcyjnej. Zastosowanie duobusów nie wymaga budowy nowych zajezdni trolejbusowych, gdyż mogą one stacjonować w dotychczasowych zajezdniach autobusowych, w których trzeba jedynie nieznacznie zmodyfikować warsztaty naprawcze, czyli przystosować je do obsługi nowego rodzaju wozów. Nie jest to niczym nadzwyczajnym, ponieważ przy zakupie nowych marek autobusów, których firmy wygrywają przetargi na dostawę taboru do istniejących baz autobusowych, również dokonuje się takich operacji, modyfikując zaplecze techniczne do nowych potrzeb.

Przykry jest widok dymiącego autobusu jadącego pod rozwieszonymi nad jezdnią przewodami trolejbusowymi, więc czy nie lepszy byłby do obsługi takich tras duobus? Często trasa autobusu pokrywa się w 70-80 proc. z trasami trolejbusów jak w Mińsku na Białorusi.

W Warszawie była okazja

Miejscem, gdzie sprawdziłyby się niegdyś duobusy, gdyby były wtedy dostępne obecne rozwiązania była m.in. linia trolejbusowa 52 w Warszawie, wiodąca z ul. Chełmskiej do pl. Zawiszy, zlikwidowana w 1973 r., zamieniona na linię autobusową 159, kursującą z obu stron na dłuższej trasie. Cztery lata po likwidacji powstał w Warszawie prototyp duobusu na bazie autobusu JELCZ-BERLIET PR 100 E, jednak zastosowany silnik spalinowy URSUS pozwalał na poruszanie się z prędkością 25 km/h, co uniemożliwiało zastosowanie tego rozwiązania w ruchu liniowym.

Obecnie duobusy, korzystając z agregatu spalinowego, jeżdżą z większymi prędkościami, ekonomicznie mogą kursować w ruchu drogowym i pasażerskim. Niestety od dawna na tym odcinku nie ma już przewodów sieci trakcyjnej, pozostały tylko nieliczne pamiątki w postaci zaczepów (haków) w ścianach budynków.

Kongres Transportu Publicznego 2017

VI Kongres Transportu Publicznego

Szósta edycja Kongresu Transportu Publicznego odbędzie się w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie w dniach 12-13 października 2017 roku.

Wydarzenie to jest największym w Polsce spotkaniem przedstawicieli firm, instytucji i organizacji związanych z transportem publicznym. Wśród wątków które zostaną poruszone w tym roku znajdą się tematy takie jak:
  • alternatywne paliwa w transporcie a niska emisja w polskich miastach,
  • mobilność miejska,
  • technologie i źródła finansowania ekomobilności,
  • oświetlenie i jego wpływ na komfort i bezpieczeństwo pasażerów w transporcie publicznym oraz aktywność mieszkańców miast
  • wpływ „uwolnienia” stawek za parkowanie na spójny rozwój miast • tworzenie zintegrowanych systemów informacji pasażerskiej
  • centra przesiadkowe – planowanie, realizacja, najlepsze praktyki.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Gorzów: Nowa linia tramwajowa i węzeł przesiadkowy przy dworcu

Prawo & Finanse

Gorzów: Nowa linia tramwajowa i węzeł przesiadkowy przy dworcu

Paweł Rydzyński 20 czerwca 2014

Aleksandryjskie piętrowe tramwaje nie jeżdżą. Strajkują

Prawo & Finanse

Aleksandryjskie piętrowe tramwaje nie jeżdżą. Strajkują

Jakub Dybalski 12 marca 2014

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS