Nextbike Polska, operator blisko dwudziestu systemów rowerowych w Polsce, który w zeszłym roku zadebiutował na warszawskiej giełdzie, pochwalił się wynikami za zeszły rok. Zysk netto to 4,7 mln zł. W zeszłym roku flota nextbike’owa rozrosła się do 12,2 tys. rowerów, wobec 7,8 tys. rowerów na koniec 2016 r.
Jak informuje sam Nextbike, w omawianym okresie raportowane przychody wyniosły 43,5 mln zł (wobec 31,8 mln zł w 1-4 Q 2016), EBITDA [różnica między przychodami a wydatkami jeszcze przed operacjami poprawiającymi wynik, która lepiej oddaje kondycję spółki – red.] 15,6 mln zł (wobec 10,6 mln zł) a zysk netto 4,7 mln zł (wobec 3,8 mln zł).
Dla ułatwienia porównywalności wyników finansowych i analizy trendów Spółka prezentuje dane znormalizowane, uwzględniające równomierną alokację zarówno skumulowanych przychodów, jak i marży ze zrealizowanych dostaw w poszczególnych latach kontraktu (Nextbike Polska zawiera dwa typy umów z jednostkami samorządu terytorialnego: w których przychody i marża z kontraktu rozpoznawane są liniowo w okresie kontraktu oraz o dostawę – gdzie przychody i marża rozpoznawane są w okresie dostawy). Znormalizowane skonsolidowane przychody za okres 1-4Q 2017 wynoszą 38,6 mln zł (wobec 24,9 mln zł w 1-4Q 2016) a skonsolidowana EBITDA 13,2 mln zł wobec 8,3 mln zł.
Umowy z miastami
Na koniec 2017 roku liczba rowerów we flocie Nextbike Polska wzrosła do rekordowego poziomu 12,2 tys. wobec 7,8 tys. rok wcześniej.
Podstawowym źródłem przychodów spółki są przychody z umów z jednostkami samorządu terytorialnego o dostarczenie i obsługę systemów rowerów miejskich. Strategicznym celem Nextbike Polska jest równocześnie wzmacnianie pozycji konkurencyjnej poprzez zwiększanie udziału przychodów uzyskiwanych ze źródeł prywatnych. Udział tego segmentu w przychodach ogółem wzrósł do 30 proc. na koniec 2017 z 20 proc. rok wcześniej. Wśród istotnych kontraktów w tym zakresie wymienić należy podpisaną w ub.r. umowę na dostawę i obsługę systemu rowerów miejskich PKN Orlen czy też rozpoczętą na szeroką skalę współpracę z bankiem Citi Handowy.
23 sierpnia 2017 roku Nextbike Polska S.A. zadebiutował na alternatywnym rynku GPW NewConnect. W ofercie prywatnej poprzedzającej upublicznienie spółka pozyskała 6 mln zł na dalszy rozwój.
Nie tylko Polska
– W 2017 roku zrobiliśmy pierwszy krok w celu geograficznej dywersyfikacji przychodów i zdobyliśmy pierwszy kontrakt zagraniczny. Wiosną nasze rowery pojawią się w fińskim mieście Turku. Nasza licencja – poza Finlandią – obejmuje m.in. Norwegię i Islandię. Intensywnie eksplorujemy te rynki pod kątem nowych przetargów – przewidujemy wystartowanie w kilku przetargach zagranicznych w 2018 roku – mówi Tomasz Wojtkiewicz, prezes Nextbike’a.
– Udział przychodów ze źródeł prywatnych w przychodach ogółem na koniec 2017 roku wzrósł do 30 proc. m.in. dzięki takim kontraktom, jak system rowerowy dla PKN Orlen i zakładamy, że będzie się dalej zwiększał. Podsumowując, rok 2017 był dla Nextbike Polska rekordowy pod względem osiągniętych wyników finansowych i wielkości floty rowerów. Zakładamy, że w bieżącym roku ustanowimy nowe rekordy – dodaje.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.