Polski producent taboru szynowego z Nowego Sącza opublikował właśnie wyniki finansowe za 2016 rok. Newag, podobnie jak inni, narzeka na lukę inwestycyjną mimo upływu dwóch lat od momentu uruchomienia obecnej perspektywy unijnej. Producent za to z nadzieją patrzy na 2017 rok, który będzie obfitował w przetargi. W wielu z nich oczywiście nie zabraknie Newagu.
Rok 2015 oraz 2016 to czas wyciszenia na rynku zamówień, czyli tak zwana luka inwestycyjna, która miała istotny wpływ na branżę kolejową i tramwajową. W roku 2016 przychody Newagu ze sprzedaży grupy osiągnęły 559 mln zł (z czego 87,82% w Polsce). W porównaniu z wynikami roku 2015 przychody te były więc niższe o 46% (zmalały o 476 mln). W 2016 roku grupa wypracowała zysk netto w wysokości 11 mln zł, czyli o 53,8 mln mniej niż w roku 2015. Jednocześnie EBITDA wyniosła 81,71 mln zł w porównaniu z 87,73 mln zł za rok 2015.
Główni klienci Newagu to samorządy wojewódzkie, wojewódzkie kolejowe spółki przewozowe, spółki z grupy kapitałowej tworzonej przez PKP SA oraz prywatni przewoźnicy kolejowi. Rok 2016 jest kolejnym, gdy grupa osiąga przychody ze sprzedaży za granicą. W roku 2016 była to kwota 68 mln zł, w porównaniu z 63,38 mln zł w roku 2015.
Po luce – ożywienie– Ubiegły rok był rokiem istotnie mniejszego popytu na nowe pojazdy szynowe. Mimo to grupa Newag ugruntowała pozycję lidera polskiego rynku w segmencie produkcji elektrycznych zespołów trakcyjnych oraz modernizacji lokomotyw spalinowych i wypracowała dodatni wynik finansowy – podaje Zbigniew Konieczek, prezes zarządu. – Czynnikiem, który przede wszystkim zaważył na wynikach finansowych grupy kapitałowej w roku 2016 była luka inwestycyjna związana z późnym uruchomieniem środków z UE z perspektywy budżetowej na lata 2014-2020 – dodał. Więcej o wynikach piszemy
tutaj.
Spółka jednak ma nadzieję na poprawę wyników. Wszystko za sprawą przygotowywanych na ten rok postępowań związanych z taborem. Ma być ich znacznie więcej niż w poprzednich latach. Newag ma nadzieję, że przewoźnicy oraz samorządy zamówią ok. 140 sztuk elektrycznych zespołów trakcyjnych. Duże zainteresowanie Newag zdradza względem przetargu Kolei Mazowieckich na dostawę ponad 60 pięcioczłonowych ezt. Nie bez znaczenia jest także przetarg województwa pomorskiego na dostawę 30 ezt w wersji cztero-i pięcioczłonowej.
Newagu nie zabraknie w metrze?Newag w raporcie wspomina także o Metrze Warszawskim, które
planuje zakup 45 pojazdów do obsługi II linii metra w Warszawie. Producent wspomniał tutaj o swoim doświadczeniu, kiedy to dostarczał pojazdy metra – Inspiro – dla Warszawy w konsorcjum z firmą Siemens. – W związku z czym uczestnictwo w nowym przetargu jest również w kręgu zainteresowań – czytamy w raporcie. Dostawy pociągów planowane są w latach 2019-2020.
Nowosądecki producent zapowiada także wzmożoną ekspansję na rynek tramwajowy. Newag podaje, że rozpoczął już intensywne prace mające na celu przystąpienie do ogłaszanych postępowań na dostawę tramwajów, samodzielnie lub we współpracy z partnerami działającymi na tym rynku. Określa się, że wielkość zamówień na tramwaje może sięgnąć 500 sztuk. – Największym z planowanych na 2017 rok przetargów jest
postępowanie na dostawę 213 pojazdów dla Tramwajów Warszawskich – podaje Newag w raporcie.