Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Naddniestrze: Nieistniejące pociągi w nieistniejącym państwie

Dalej Wstecz
Autor:

Kasper Fiszer

Data publikacji:
2014-06-29 07:38
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Naddniestrze: Nieistniejące pociągi w nieistniejącym państwie
fot. KF
Republiki Naddniestrzańskiej nie uznaje żadne państwo na świecie, ale państewko, którego nie ma na mapach, ma swój własny zarząd kolejowy. Naddniestrzańska kolej ma własną kasę, która nie sprzedaje żadnych biletów, i ogłasza rozkład jazdy z mnóstwem niekursujących pociągów. Nie oznacza to jednak, że nad Dniestr w ogóle nie da się dojechać po szynach.

Nawet porównując je z najdziwniejszymi tworami politycznymi powstałymi po rozpadzie Związku Radzieckiego, Naddniestrze – oficjalnie Naddniestrzańska Republika Mołdawska – to państwo wyjątkowe. Nie powstało bowiem w wyniku dążeń niepodległościowych żadnego narodu ani nawet grupy etnicznej, a konfliktu politycznego.

Kolej w centrum walki o rangę Naddniestrza

Zamieszkująca wschód kraju ludność rosyjskojęzyczna nie zgodziła się z prorumuńskim kursem, jaki obrała niepodległa Mołdawia, i przy pomocy Rosji wyrwała część terytorium spod władzy Kiszyniowa. Samozwańcza republika ze stolicą w 160-tysięcznym Tyraspolu to wąski pas ziemi o szerokości zaledwie 10 – 15 i długości ok. 200 km.

Na początku otwarty, a od 1993 roku nieustannie tlący się konflikt pomiędzy rządami z Kiszyniowa i Tyraspola wpływa na niemal wszystkie sfery życia mieszkańców, w tym na transport kolejowy całej okolicy. Stało się tak tym bardziej, że kolej była w pewnym momencie jednym z instrumentów walki politycznej o zwiększenie rangi separatystycznego państwa. Utrzymany do 2006 roku niewielki, ale stały ruch pociągów został przerwany, gdy władze Naddniestrza przejęły znajdujący się wówczas na kontrolowanym przez nie terenie majątek Kolei Mołdawskich (CFM).

Pełne rozkłady, puste perony

Pod rządami separatystów znalazła się więc infrastruktura i garstka taboru. Spowodowało to czteroletnią przerwę w kursach pociągów na biegnącej przez Naddniestrze ważnej trasie łączącej Kiszyniów z Odessą – o jej randze niech świadczy to, że leżący na terenie separatystycznej republiki fragment to jedyny dwutorowy odcinek na terenie Mołdawii (jeśli zgodnie z prawem międzynarodowym uznać Naddniestrze za jej część).

Naddniestrzański zarząd kolejowy – Koleje Naddniestrzańskie (PŻD) – nie stracił jednak fasonu i przez cały okres, przez który po Naddniestrzu nie kursował ani jeden skład, utrzymywał na tyraspolskim dworcu kasę biletową. Obok pracującego od świtu do zmierzchu okienka wypisano rozkład jazdy zawierający kilkanaście par kursów, w tym do odległych części dawnego sowieckiego imperium, a kasjerka zajmowała się informowaniem, że żaden z pociągów nie kursuje z powodów leżących po stronie innych państw.

Bendery naddniestrzańskie, Bendery mołdawskie

Impas został przełamany dopiero w 2010 roku, kiedy Mołdawia zgodziła się nie dochodzić zwrotu zabranego jej kolejowego mienia, a Naddniestrze zrezygnowało z postulowanej wcześniej zamiany lokomotyw mołdawskich na naddniestrzańskie (!). Uruchomiono wtedy dwie pary pociągów zatrzymujących się w Tyraspolu – jedną z Kiszyniowa do Odessy i drugą w niebanalnej relacji Kiszyniów – Moskwa.

Funkcjonują także pociągi o charakterze regionalnym z drugiego ośrodka Naddniestrza – Bender – do Kiszyniowa, jednak Koleje Mołdawskie uruchomiły tam swój posterunek niezależny od władz Naddniestrza i leżący w wyznaczonej po wojnie z 1992 r. strefie buforowej. Na tyraspolskim dworcu dalej wisi natomiast rozkład ze znaczną liczbą „odwołanych z powodów niezależnych od Naddniestrza” kursów, a kasa praktycznie nie sprzedaje biletów.

Do dwutysięcznej wsi zamiast do sporego miasta

Wznowienie komunikacji pomiędzy Mołdawią a Republiką Naddniestrzańską nie oznacza jednak powrotu kursów na wszystkie istniejące trasy. Mołdawskie składy nadal kończą bieg w małej wsi Mateuţi, mimo że do pięćdziesięciotysięcznej Rybnicy jest stąd tylko 4 km. Po mołdawskiej stronie znalazł się jednak kamieniołom, który zapewnia przeciętej formalnie nieistniejącą granicą linii stały ruch towarowy nawet mimo braku dojazdu do większego ośrodka.

Od lat niewykorzystwana jest także linia Bendery – Căinari, stanowiąca dawniej fragment trasy z Kiszyniowa na południe kraju. Perspektywy na powrót pociągów są tam niewielkie, ponieważ Mołdawia wybudowała nową linię pozwalającą ominąć separatystyczny region, a przy okazji znacznie skracającą czas jazdy.

Kongres Transportu Publicznego 2017

VI Kongres Transportu Publicznego

Szósta edycja Kongresu Transportu Publicznego odbędzie się w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie w dniach 12-13 października 2017 roku.

Wydarzenie to jest największym w Polsce spotkaniem przedstawicieli firm, instytucji i organizacji związanych z transportem publicznym. Wśród wątków które zostaną poruszone w tym roku znajdą się tematy takie jak:
  • alternatywne paliwa w transporcie a niska emisja w polskich miastach,
  • mobilność miejska,
  • technologie i źródła finansowania ekomobilności,
  • oświetlenie i jego wpływ na komfort i bezpieczeństwo pasażerów w transporcie publicznym oraz aktywność mieszkańców miast
  • wpływ „uwolnienia” stawek za parkowanie na spójny rozwój miast • tworzenie zintegrowanych systemów informacji pasażerskiej
  • centra przesiadkowe – planowanie, realizacja, najlepsze praktyki.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
41 tramwajów popłynie z Chin do Addis Abeby

Komunikacja

41 tramwajów popłynie z Chin do Addis Abeby

Jakub Dybalski 27 sierpnia 2014

OnniBus, czyli FińskiBus

Komunikacja

OnniBus, czyli FińskiBus

Jakub Dybalski 21 sierpnia 2014

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS