Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Na ulice Warszawy wyjechał pierwszy przegubowy „elektryk”

Dalej Wstecz
Autor:

Leonard Dolecki

Data publikacji:
2017-11-23 14:20
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Transport Publiczny

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Na ulice Warszawy wyjechał pierwszy przegubowy „elektryk”
fot. LD
Na ulice Warszawy wyjechał pierwszy przegubowy „elektryk”
Na ulice Warszawy wyjechał pierwszy przegubowy „elektryk”
Na ulice Warszawy wyjechał pierwszy przegubowy „elektryk”
Na ulice Warszawy wyjechał pierwszy przegubowy „elektryk”
Na ulice Warszawy wyjechał pierwszy przegubowy „elektryk”
Na ulice Warszawy wyjechał pierwszy przegubowy „elektryk”
Na ulice Warszawy wyjechał pierwszy przegubowy „elektryk”
Na ulice Warszawy wyjechał pierwszy przegubowy „elektryk”
Dziś Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie otrzymały w dzierżawę autobus elektryczny o długości 18 metrów. Jest to pojazd produkcji Solaris model Urbino 18 electric. Niedługo na ulicach stolicy mają pojawić się kolejne „elektryki”. – W 2019 roku kupimy 60 18-metrowych autobusów elektrycznych, a w 2020 roku, 70 – mówi w rozmowie z portalem „Transport-Publiczny.pl” Jan Kuźmiński, prezes zarządu MZA.

Pierwszy przegubowy „elektryk” w kraju

Pojazd, który wyjechał dziś na stołeczne ulice, jest jednym z pierwszych tego typu autobusów w Polsce i w Europie. – Dzierżawa i testy tego pojazdu to wstęp do przetargu, który chcemy ogłosić już na początku 2018 roku. A wyprodukowane dla Warszawy pojazdy dotrą w dwóch partiach – 60 w 2019 roku i 70 w 2020 roku – informuje Jan Kuźmiński.

Baterie w przegubowym „jamniku” mogą być ładowane na dwa sposoby: zarówno poprzez złącze plugin, jak i za pomocą pantografu. Autobus jest cichy i nie emituje spalin. Został wyposażony w klimatyzację, elektroniczną informację pasażerską, monitoring oraz systemy przeciwpożarowe. Pojazd jest zasilany dwoma, zintegrowanymi z osią napędową, silnikami elektrycznymi o mocy 120 kW każdy i ma baterie o dużej pojemności typu Solaris High Energy, które pozwalają na przejechanie ponad 200 kilometrów na jednym ładowaniu.

Miejskie ładowarki

Oczywiste jest, że elektromobilność to nie tylko pojazdy, ale także infrastruktura. – Obecnie działa miejska ładowarka na ulicy Spartańskiej. Jest ona kompatybilna z pojazdami firmy Solaris i właśnie z niej będzie korzystała najnowsza maszyna – mówi Jan Kuźmiński.

Wraz z rozwojem taboru „elektryków” w stolicy mają pojawiać się kolejne stacje ładowania. – Druga ładowarka będzie budowana na ulicy Konwiktorskiej. W przypadku tej inwestycji mamy kilka problemów z uzgodnieniami związanymi z doprowadzeniem zasilania, ale wszystko jest zaplanowane, a przetarg jest już ogłoszony – podaje szef MZA.

W dalszej perspektywie w Warszawie pojawią się kolejne miejsca, w których autobusy będą ładowane. W latach 2019-2020 wybudowanych ma zostać 19 takich urządzeń. – Cztery lokalizacje są już dokładnie ustalone i przygotowujemy do nich dokumentacje przetargowe. Reszta ma już przybliżone umiejscowienie, ale potrzeba jeszcze kilku uzgodnień – komentuje Kuźmiński.

Czas na eksperymenty

– Zanim zaczniemy kupować duże ilości autobusów chcemy przetestować kilka rozwiązań i sprawdzić, które będą działać najlepiej. W chwili kiedy mamy np. 10 autobusów, to można sobie pozwolić na różnego rodzaju eksperymenty, ale jak tych autobusów jest 130, czyli ok. 10% taboru, to system musi być już sprawdzony i przetestowany – mówi dyrektor MZA.

Jak podaje Jan Kuźmiński – problemem przy rozwoju elektromobilności w transporcie publicznym, poza tym, że niektóre rozwiązania muszą być przetestowane, jest cena pojazdów. – Na razie nie wiemy czy w międzyczasie dokupimy „elektryki” poza obecnym planem. To zależy też od budżetu i cen. Mamy nadzieję, że koszt tych autobusów zostanie trochę obniżony – komentuje.

Praca na linii 175

Solaris Urbino 18 Electric czwartej generacji, który dziś wyruszył na ulice, w najbliższych dniach zacznie obsługiwać pasażerów na linii nr 175, a docelowo, po uruchomieniu ładowarki przy ulicy Konwiktorskiej będzie kursował na linii 503.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Indie. E-riksze napędzane energią słoneczną

Mobilność

Indie. E-riksze napędzane energią słoneczną

jd/inf. pras. 23 listopada 2017

Ostrołęka kupuje następne autobusy elektryczne

Komunikacja

Ostrołęka kupuje następne autobusy elektryczne

Jakub Dybalski 21 listopada 2017

Ustawa o elektromobilności – projekt ciągle niegotowy

Prawo & Finanse

Ustawa o elektromobilności – projekt ciągle niegotowy

Redakcja 20 listopada 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5