Partnerzy serwisu:
Komunikacja

MZK Jastrzębie likwiduje bilety mieszkańcom Wodzisławia

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2016-10-18 13:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

MZK Jastrzębie likwiduje bilety mieszkańcom Wodzisławia
fot. MZK Jastrzębie Zdrój
Z początkiem przyszłego roku zostaną dezaktywowane e-bilety obowiązujące w pojazdach MZK Jastrzębie-Zdrój dla mieszkańców Wodzisławia Śląskiego. Miasto za swoich mieszkańców nie płaci, więc pozostanie im kupowanie biletów u kierowców. Rzecz jasna droższych.

50-tysięczny Wodzisław Śląski to dla pasażerów komunikacji miejskiej koszmar. Od czterech lat działa tam miejska komunikacja autobusowa składająca się z czterech linii. Od roku jest częściowo bezpłatna, co jednak ogranicza się do braku wymaganych biletów na odcinku między dworcem autobusowym a kolejowym. Poza tym po Wodzisławiu kursują też autobusy Międzygminnego Zakładu Komunikacyjnego Jastrzębie-Zdrój, które kursują po 15 gminach Górnego Śląska (m.in. Jastrzębie, Rybnik czy Żory), autobusy prywatnego przewoźnika Kłosok Żory oraz PKS Racibórz. Nie ma żadnej integracji biletowej między przewoźnikami.

Ci, którzy do tej pory korzystali regularnie z usług największego tamtejszego przewoźnika, czyli MZK, teraz mogą to robić dalej, tylko, że codziennie bilet będą musieli kupować u kierowcy. Wodzisław był członkiem MZK do 2012 r., gdy postanowił stworzyć własną komunikację. Od tego czasu autobusy MZK i tak zatrzymywały się w Wodzisławiu, ale miasto do ich funkcjonowania nie dokładało ani grosza, choć wielokrotnie przedstawiciele MZK próbowali negocjować ewentualną dopłatę.

A jest co negocjować. Przez Wodzisław przebiega aż 12 linii MZK, w tym jedyna ekspresowa – E3. Aż dziewięć z nich ma jedną z pętli w tym mieście. Jak wyliczył „Dziennik Zachodni” rocznie to ponad 500 tys. wozokilometrów, a tylko w pierwszej połowie tego roku mieszkańcom Wodzisławia wydano 1,6 tys. biletów okresowych.

W MZK powiedzieli jednak „dość” i od stycznia wodzisławianie nie będą już mogli odbijać kart elektronicznych od kasowników. Początkowo MZK planował zlikwidować część przystanków na terenie Wodzisławia, ale zrezygnowano z tego, bo uderzyłoby to w pasażerów z tych gmin, które się do komunikacji dokładają. W efekcie mieszkańcy spoza Wodzisławia będą podróżowali, jak do tej pory, z kartami. Ci z Wodzisławia po wejściu do autobusu będą musieli kupić bilet u kierowcy.

W zeszłym roku MZK zrezygnował ze sprzedaży biletów papierowych. Dziś autobusami można jeździć wyłącznie z kartą będącą e-portmonetką, na której zakodowano bilet okresowy lub z której ściągane są koszty biletów jednorazowych, lub kupując bilet u kierowcy. Miesięczny bilet na wszystkie linie MZK kosztuje 150 zł, ale taki, który nie obowiązuje w E3 – 110 zł. Dzięki e-portmonetce jednorazowy bilet jest uzależniony od liczby przystanków i może kosztować nawet 1,2 zł (do trzech przystanków). Z kolei bilet jednorazowy kupowany u kierowcy to wydatek rzędu 4,2 zł.

– Roczna dotacja ze strony Wodzisławia powinna wynosić co najmniej 800 tys. zł – twierdzi, w rozmowie z „Dziennikiem Zachodnim”, dyrektor biura MZK Benedykt Lanuszny. Roczny koszt komunikacji pod szyldem MZK na terenie Wodzisławia Śląskiego jest szacowany na ok. 2,5 mln zł.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Będzie nowy przewoźnik w Wodzisławiu?

Komunikacja

Będzie nowy przewoźnik w Wodzisławiu?

Jakub Dybalski 21 stycznia 2016

Warbus chce szkolić kierowców na Śląsku za ich pieniądze

Komunikacja

Warbus chce szkolić kierowców na Śląsku za ich pieniądze

Jakub Dybalski 18 stycznia 2016

W Żorach szukają przewoźnika dla bezpłatnej komunikacji

Komunikacja

W Żorach szukają przewoźnika dla bezpłatnej komunikacji

Jakub Dybalski 18 grudnia 2015

 

 

 

 

 

 

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS