MPK w Łodzi prowadzi postępowanie przetargowe na firmę, która będzie świadczyć usługi w zakresie kierowania autobusami i tramwajami. Zewnętrzny wykonawca może też wykorzystywać pracowników zatrudnionych w… MPK. – Celem jest uzyskanie możliwości elastycznego reagowania spółki na zmieniające się zapotrzebowanie. Bez takich działań spółka musiałaby zatrudniać większą liczbę kierujących, co mogłoby skutkować przerostem zatrudnienia – mówi Sebastian Grochala, rzecznik MPK. Zamówienie obejmuje ok. 5% wszystkich zadań przewozowych w okresie trzech lat.
Łódzkie MPK prowadzi przetarg na świadczenie usług w zakresie kierowania pojazdami komunikacji miejskiej, będącymi w dyspozycji spółki. Zadanie obejmuje również wszelkie dodatkowe czynności, związane z prowadzeniem autobusów i tramwajów (prowadzenie dokumentacji, zdawanie pojazdów itp.). Usługi kierowania pojazdami świadczone będą również w nocy, we wszystkie dni tygodnia – także w niedziele i święta. Zamówienie obejmuje okres trzech lat – od początku 2016 r. do końca 2018 r.
Niekorzystny nominał pracy
To dosyć nietypowe postępowanie, tym bardziej, że MPK dysponuje przecież swoimi pracownikami. – Celem ogłaszania przetargu jest możliwość elastycznego reagowania spółki na zmieniające się zapotrzebowanie na pracowników, wynikające ze zmian w organizacji komunikacji miejskiej (objazdy, linie zastępcze, itp.) oraz z tzw. układu kalendarza , tj. możliwości zatrudnienia etatowych pracowników jedynie w nominalnym czasie pracy – mówi Sebastian Grochala, rzecznik MPK. Jak dodaje, nominał pracy może mieć od 152 do 184 godzin, a zadania przewozowe trzeba przecież realizować codziennie.
– Bez takich działań spółka musiałaby zatrudniać większą liczbę kierujących tak aby bezpiecznie wykonywać zadania w najbardziej niekorzystnych warunkach (np. przy wysokim stopniu dodatkowych autobusów na komunikację zastępczą czy w miesiącu o niewielkim nominale czasu pracy,) co w bardziej korzystnym czasie skutkowałoby znacznym przerostem zatrudnienia – wyjaśnia Sebastian Grochala.
Zewnętrzna firma może zatrudnić kierowców… MPK
Przetarg podzielony jest na dwie części. Pierwsza obejmuje kierowanie pojazdami wyłącznie przez osoby niezwiązane stosunkiem pracy z zamawiającym. Liczba roboczogodzin średniomiesięcznie wynosi 16 tys. Co ciekawe, druga część obejmuje osoby związane stosunkiem pracy z MPK. Tu średniomiesięczną liczbę godzin określono na 8 tys. – Nie możemy ograniczyć potencjalnemu wykonawcy możliwości skorzystania z osób już zatrudnionych w MPK-Łódź. Byłoby to ograniczenie swobody działalności gospodarczej potencjalnego wykonawcy. Stąd pojawiają się dwa zadania, a w jednym z nich wskazujemy, że mogą to być nasi pracownicy, ale dodatkowo zatrudnieni u wykonawcy na podstawie umowy o pracę w niepełnym wymiarze czasu pracy – mówi Grochala. Jak zapewnia, normy czasu pracy pozostaną w tym przypadku zachowane, gdyż będzie tego pilnował zamawiający. – Przetarg obejmuje średnio jedynie ok. 5 % wszystkich zadań przewozowych zamawiającego – dodaje rzecznik.
MPK zapewnia, że etatowi pracownicy spółki mogą być bezpieczni o warunki pracy. – Nawet w najmniejszym procencie ogłaszanie przetargu nie ma na celu obejścia zbiorowego układu pracy i zabezpieczeń socjalnych obowiązujących w spółce. Świadczy o tym chociażby znikomy udział zadań przewozowych realizowanych w ten sposób – podkreśla Sebastian Grochala. Czy jednak pracownicy zatrudnieni u wykonawcy mogą liczyć na podobne zabezpieczenia? – Zamawiający nie wie na jakich warunkach będą zatrudnieniu kierujący u wykonawcy, gdyż nie może w to ingerować. Należy tylko przypuszczać, że złe warunki pracy spowodowałyby brak chętnych do wykonywania tego rodzaju usługi – twierdzi Grochala.
Termin składania ofert mija 12 listopada. W przetargu mogą brać udział podmioty, które w przypadku składania oferty na jedno z zadań mogą wykazać się zrealizowanym w ciągu ostatnich trzech lat zleceniem kierowania pojazdami o wartości nie mniejszej niż 2 mln zł netto (dla jednego kontraktu). W przypadku składania ofert na dwa zadania kwota ta ulega podwojeniu – dla jednego bądź łącznie dwóch kontraktów. O wyborze zadecydują przede wszystkim cena (95%) oraz kwota odpowiedzialności za szkody (5%).
Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.