Trwa wymiana i modernizacja taboru Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Tarnowie. Do końca roku na tarnowskich drogach pojawi się 40 nowych autobusów, z czego 21 pojazdów zasilanych sprężonym gazem CNG. Spółka planuje też zakup testowy elektrycznego autobusu Solaris.
MPK Tarnów przeprowadziło w ubiegłym roku trzy duże przetargi na łącznie 40 autobusów. Jedyną ofertę w postępowaniu na dostawy 21 autobusów napędzanych CNG
złożyła Scania. W postępowaniu na pięć autobusów o długości 8,5-9,5 m
wpłynęła tylko jedna oferta od Solarisa. W przetargu na dostawę dziewięciu autobusów o długości 12 metrów
wystartował jedynie MAN.
- To największa modernizacja tarnowskiej komunikacji miejskiej od czasów pojawienia się tramwaju 106 lat temu – mówi Jerzy Wiatr, prezes MPK. - Dzięki pozyskanej dotacji (33 mln zł) do końca roku 2018 osiągniemy jedne z najlepszych wskaźników jakości floty w kraju: wszystkie autobusy będą niskopodłogowe, klimatyzowane i monitorowane – dodaje.
CNG tańszeJak czytamy na oficjalnej stronie miasta, nie brak głosów sugerujących jako korzystniejszy wybór innego rozwiązania, tzn. zakup autobusów elektrycznych. – Nie zamykamy się na nowe technologie, lecz ze względu na bardzo wysoką cenę autobusów elektrycznych (2,5mln za sztukę zamiast 1mln zł za pojazd CNG) nie rozważyliśmy ich zakupu. Musielibyśmy bowiem zmniejszyć liczbę kupowanych pojazdów do 20-25 sztuk, a to absolutnie nie rozwiązałoby naszych problemów taborowych – wyjaśnia prezes Jerzy Wiatr.
Drugim powodem, który zadecydował o wyborze technologii napędu, były ograniczenia pojazdów elektrycznych, a dokładnie ich mały zasięg (100 km zamiast wymaganych 350 km). Rozbudowa tarnowskiej floty o kilkadziesiąt autobusów tego typu wiązałaby się z koniecznością szybkiej budowy odpowiedniej infrastruktury w mieście oraz ciągłego doładowywania pojazdów. Posiadane przez MPK zaplecze techniczne i wykwalifikowany personel są natomiast wartością dodaną przy obsłudze pojazdów gazowych.
Chcą kupić elektrycznego Solarisa
Jak zapewnia miasto, zakup pojazdów CNG nie przekreśla jednak powiększenia tarnowskiego taboru o pojazdy elektryczne. Proces ten musi być jednak dostosowany do możliwości tak MPK, jak i miasta oraz racjonalnie rozłożony w czasie. – W marcu rozpoczynamy testy elektrycznego autobusu Solaris, którego zakup testowy chcemy sfinalizować jeszcze w tym roku. Do roku 2020 planujemy zakupić cztery takie autobusy. W ciągu najbliższych 10 lat po naszym mieście może jeździć nawet 30 takich pojazdów – mówi Jerzy Wiatr. Zakupione w przyszłości autobusy elektryczne mogłyby być zasilane w czysty i tani prąd, dzięki ekologicznemu prądowi pochodzącemu z kogeneracji MPEC oraz instalacji fermentacji osadów ściekowych Tarnowskich Wodociągów.
W Tarnowie prowadzony jest też projekt integracji transportu publicznego, który ma na celu usprawnienie funkcjonowania komunikacji publicznej i zwiększenie płynności ruchu samochodowego wart 25,5 mln złotych.
Piszemy o nim tutaj.