Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie prowadzi przetarg na zaprojektowanie i wykonanie punktów zasilających autobusy elektryczne wraz ze stanowiskami ładowania pantografowego autobusów elektrycznych. W sumie planowanych jest pięć lokalizacji.
Przedmiotem przetargu, prowadzonego przez MPK w Krakowie, jest wykonanie punktów zasilających autobusy elektryczne. Przetarg podzielony jest na części – oddzielnie dla każdej lokalizacji. Zamówienie składa się z zaprojektowania, wykonania przyłącza energetycznego, wykonania stanowiska ładowania pantografowego oraz jego posadowienia i uruchomienie.
Część podstawowa zawiera wykonanie dwóch stacji. Jedna z nich ma znaleźć się przy ul. Pawiej na istniejącej infrastrukturze tramwajowej. Przewidziano moc ładowarki 160 kW. Powinna ona zostać wykonana w ciągu 11 miesięcy od podpisania umowy. Kolejny punkt planowany jest przy ul. Brożka 3 na terenie zajezdni tramwajowej. Moc planowanej ładowarki wynieść ma 250 kW. Tutaj przewidziano 8 miesięcy na realizację zadania. Ta część zamówienia składa się też z części opcjonalnej na dostawę systemu zarządzania stanowiskami ładowania pantografowego, który miałby zostać zrealizowany do sześciu miesięcy od daty przekazania informacji o realizacji opcji, jednak nie wcześniej niż punkt zasilania na Brożka.
Przewidziano też część opcjonalną na trzy kolejne punkty zasilania. Zaplanowano je na pętlach autobusowych przy Konopnickiej na os. Podwawelskim oraz Prądnik Biały przy Piaszczystej, gdzie wykonawca będzie miał 11 miesięcy od podpisania umowy. Moc ładowarek określono odpowiednio na 250 kW i 200 kW. Trzeci punkt zasilający ma się znaleźć na terenie zajezdni Wola Duchacka przy ul. Sławka 10. Moc ładowarki określono na 250 kW. Tutaj z kolei założono osiem miesięcy na realizację zadania.
Termin składania ofert mija 19 grudnia. W postępowaniu mogą brać podmioty, które dysponują odpowiednim doświadczeniem – to jest zaprojektowały i wykonały w ciągu ostatnich pięciu lat co najmniej jedno zewnętrzne przyłącze energetyczne na podstawie warunków technicznych wydanych przez dystrybutora energii, a także dostarczyły w okresie ostatnich trzech lat minimum jedną ładowarkę dla pojazdów elektrycznych o mocy min. 50 kW. Cena zadecyduje o wyborze w 90%. Pozostałe punkty można dostać za wydłużenie okresu gwarancji. Najkrótszy możliwy okres to 36 miesięcy.
W tej chwili punkt zasilania funkcjonuje przy ul. Pawiej. Niezależnie od opisywanego zamówienia MPK
przystosowuje zajezdnię tramwajową Nowa Huta oraz planuje stworzyć punktu zasilającego na pętli Nowy Bieżanów. Po Krakowie jeździ już
pięć autobusów elektrycznych Solaris Urbino o długości blisko dziewięciu metrów. W październiku MPK podpisało umowę z Solarisem na
dostawę kolejnych 20 elektrobusów – 17 pojazdów 12-metrowych oraz trzech przegubowców. Oprócz tego Kraków kupił 12 hybryd przegubowych.