Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

MPK Kraków wybiera tramwaje od Stadlera i Solarisa zamiast Pesy

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2017-11-10 15:59
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

MPK Kraków wybiera tramwaje od Stadlera i Solarisa zamiast Pesy
Fot. ms, Rynek-Kolejowy.pl
MPK Kraków poinformowało, że w wyznaczonym terminie (czyli dziś, 10 listopada) przedstawiciele Pesy nie stawili się na podpisanie ramowej umowy na dostawę 50 tramwajów oraz nie przedłużyli wadium. „Fakt niewniesienia wymaganej przez MPK SA w Krakowie gwarancji finansowej w wysokości 29,9 mln zł jest zaskoczeniem, ponieważ PESA Bydgoszcz SA potwierdziła pisemnie 9 listopada, że zawarła umowę kredytową i może wykorzystać przyznane środki w wysokości do 100 mln zł na realizację tego zamówienia” - tłumaczy MPK w dzisiejszym oświadczeniu. W efekcie MPK zdecydowało o wyborze oferty Stadlera i Solarisa. Do do nich trafi umowa warta 430 mln zł.

Urzędnicy MPK wyliczają: „Jeszcze w sierpniu 2017 roku PESA Bydgoszcz SA natychmiast po wyborze jej oferty jako najkorzystniejszej, odwołała się od tej decyzji do Krajowej Izby Odwoławczej, a następnie sama to odwołanie wycofała. To odsunęło przygotowania do podpisania umowy o blisko miesiąc. Z kolei 15 września 2017 roku upłynęła ważność wynoszącego ponad 9 mln zł wadium złożonego w postępowaniu przez producenta z Bydgoszczy. Stało się tak pomimo tego, że przedstawiciele firmy PESA Bydgoszcz SA zapewniali zarząd krakowskiego przewoźnika, że ważność wadium zostanie przedłużona. To zmusiło MPK SA do uzyskania opinii Urzędu Zamówień Publicznych potwierdzającej, że w tej sytuacji zamawiający może zawrzeć umowę. MPK SA opinię otrzymało po kilku tygodniach od wystąpienia. Ponadto wykonawca nie przedłużył nawet terminu związania ofertą, który upłynął 20 października 2017 roku, pomimo wcześniejszego potwierdzenia chęci zawarcia umowy” – czytamy w oświadczeniu.

Te działania firmy PESA Bydgoszcz SA spowodowały, że MPK SA nie miało żadnego zabezpieczenia kontraktu wartego kilkaset milionów złotych, na wypadek gdyby dostawca unikał lub odmówił podpisania umowy. Dopiero dwa dni temu Pesa dostarczyła dokumenty potwierdzające posiadanie środków finansowych lub zdolności kredytowej w wysokości 100 mln zł.

„Warto podkreślić, że wezwanie firmy PESA Bydgoszcz SA do podpisania umowy w dniu 10 listopada 2017 roku nie było przypadkowe. Wynikało z zakończenia 13 października 2017 roku kontroli uprzedniej całej procedury przetargowej prowadzonej przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych oraz z faktu, że dokładnie 16 listopada 2017 roku upływa ważność oferty konsorcjum Stadler Polska Sp. z o.o. i Solaris Bus&Coach SA (druga w kolejności oferta w przetargu na dostawę tramwajów do Krakowa)”. Na to zwracało też uwagę konsorcjum obu firm.

„MPK SA w trosce o realizację tego kontraktu, który jest ważny dla Krakowa, bo dotyczy zwiększenia liczby niskopodłogowych tramwajów, zgodnie z przepisami ustawy Prawo Zamówień Publicznych, zdecydowało o wyborze drugiej w kolejności oferty na dostawę tramwajów do Krakowa - konsorcjum Stadler Polska Sp. z o.o. i Solaris Bus&Coach SA.”

Aktualizacja (18:19)

Wczesnym wieczorem swoje oświadczenie wydała Pesa. Przedstawiciele bydgoskiej firmy nie kryją rozczarowania i zaznaczają, że gdy poprzednio MPK Kraków miało problemy z potwierdzeniem finansowania unijnego, firma na nie poczekała.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Kraków. Pesa odpowiada: Gdy MPK nie miało pieniędzy, czekaliśmy

Prawo & Finanse

Kraków. Pesa odpowiada: Gdy MPK nie miało pieniędzy, czekaliśmy

Jakub Dybalski 10 listopada 2017

Tramwaje w Krakowie. Pesa dostarczyła wymagane dokumenty

Prawo & Finanse

Tramwaje w Krakowie. Pesa dostarczyła wymagane dokumenty

Witold Urbanowicz 09 listopada 2017

Pesa wychodzi na prostą. Jest kredyt na 200 mln złotych

Komunikacja

Pesa wychodzi na prostą. Jest kredyt na 200 mln złotych

Jakub Madrjas 07 listopada 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5