Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Częstochowie nabyło kolejne używane autobusy o napędzie spalinowym zasilanym gazem CNG, który został zaabonowany dla uziemionych obecnie hybryd. Sam gaz też można kupić w MPK.
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Częstochowie nabyło właśnie 6 kolejnych autobusów o długości 12 metrów, których silniki spalinowe zasilane są ekologicznym sprężonym gazem ziemnym (czyli CNG). Używane pojazdy nabyte zostały w Niemczech. Większość zakupu stanowią Mercedesy Citaro, a tylko jeden to MAN Lion's City.
– Zamierzamy zakupić 10 takich autobusów, z czego dwa powinny być przegubowe – wyjaśnił wiceprezes MPK Robert Madej. Przewoźnik kupując z wolnej ręki i dążąc do unifikacji zaplecza, skupia się na markach już reprezentowanych w taborze, tj. Mercedes Benz, MAN i Solaris.
Tym samym liczba takich autobusów wzrośnie do 12, bowiem już w 2017 r. MPK
zakupiło na próbę dwa gazowe Mercedesy Citaro klasy MAXI rocznik 2007 z Monachium.
Hybrydowe pokłosieMPK w Częstochowie zaczęło konsumować gaz CNG równocześnie z wielokrotnie opisywanym na łamach naszego serwisu zakupem 40 hybrydowych solbusów o napędzie gazowo-elektrycznym. Rzadko spotykana technologia napędu i terminy wykonania zostały narzucone przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, podczas jedynej jak dotąd edycji programu Gazela, dzielącego środki pochodzące z handlu limitami emisji dwutlenku węgla do atmosfery. To MPK został największym beneficjentem, pozyskując 66 mln zł na wymianę wyeksploatowanego ponad granice możliwości taboru – Jelczy M11 oraz Ikarusów 280.
Wraz z wygraną i cudem zakończonym przetargiem na dostawę nieprodukowanych prawie nigdzie hybryd, operator częstochowskiej komunikacji miejskiej za 1 mln zł
wybudował stację ładowania gazem do obsługi zamówionych u Solbusa – jedynego (i odważnego) oferenta – pojazdów. Po głośnym pożarze jednego z nich i zawieszeniu eksploatacji pozostałych, gaz zamówiony w Górnośląskim Zakładzie Obrotu Gazem za 51 mln zł na 10 lat, stał niemal niewykorzystany w zbiornikach. Kupione autobusy pozwolą go wykorzystać.
Stacja CNG dla każdegoCzęstochowska stacja już w zamyśle przeznaczona została także dla odbiorców zewnętrznych. Przypomnijmy – obiekt składa się z 18 stanowisk ładowania (10 szybkiego, 8 ekonomicznego), 2 sprężarek o sumarycznej wydajności 800 metrów sześciennych na godzinę oraz 60 butli po 150 litrów każda.
Maszyny i pojazdy można obecnie tankować między 6:00 a 22:00. Klientów detalicznych odstraszał może tokenowy system rozliczeń za pobrany gaz – każdy klient musiał podpisać umowę z GZOG Zabrze, na podstawie której wydawana mu była karta umożliwiająca korzystanie z dystrybutorów. Płatność odbywała się dopiero w oparciu o wystawianą co miesiąc fakturę.
Dostawca paliwa jest na etapie wrażania systemu płatności bezgotówkowej wykorzystującej karty płatnicze. W takim wypadku nie będzie potrzeby zawierania umowy, a tankowanie będzie można zrealizować ad hoc.