Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Moskwa zwęża ulice i sadzi drzewa. Miasto dla ludzi

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2016-07-03 17:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Moskwa zwęża ulice i sadzi drzewa. Miasto dla ludzi
Kamiergeskij Piereulok, fot. WU
Moskwa zwęża ulice i sadzi drzewa. Miasto dla ludzi
Moskwa zwęża ulice i sadzi drzewa. Miasto dla ludzi
Moskwa zwęża ulice i sadzi drzewa. Miasto dla ludzi
Moskwa zwęża ulice i sadzi drzewa. Miasto dla ludzi
Moskwa zwęża ulice i sadzi drzewa. Miasto dla ludzi
Moskwa zwęża ulice i sadzi drzewa. Miasto dla ludzi
Moskwa zwęża ulice i sadzi drzewa. Miasto dla ludzi
Moskwa zwęża ulice i sadzi drzewa. Miasto dla ludzi
Zaskakującym miejscem przemiany oblicza ulic jest Moskwa, słynąca raczej z wiecznie zakorkowanych, szerokich tras. Realizowany jest właśnie program „Moje ulice”, dzięki czemu ścisłe centrum staje się bardziej przyjazne dla pieszych. Ulice stają się węższa, chodniki szersze, pojawiają się drogi rowerowe i drzewa, znikają… trolejbusy.

W wielu miastach na świecie podejmowane są działania na rzecz poprawy jakości przestrzeni miejskiej. Najczęściej kosztem samochodów, którym dotąd były podporządkowywane ulice. Ruch samochodowy – w myśl idei zrównoważonego transportu – ograniczany jest na szereg sposobów. Miasta decydują się na pobieranie opłat od kierowców za wjazd, całkowite zamykanie ulic, zakazywanie wjazdu starszych aut czy też po prostu na zwężanie jezdni i tworzenie dodatkowych przejść dla pieszych.

Do grona miast podejmujących działania na rzecz zmiany oblicza i charakteru miejskich ulic dołączyła, co może być zaskakujące, Moskwa. Do tej pory miasto słynęło raczej z niczym nieograniczonej przestrzeni dla samochodów, z ulicami mającymi po 10-12 pasów ruchu. Poruszanie się na nogach nie należało dotąd do najprzyjemniejszych i najprostszych czynności. Przejście na drugą stronę jezdni często wymagało nadrabiania setek metrów i pokonywania przejść podziemnych czy rozległych skrzyżowań, na których brakowało pasów w najprostszych relacjach.

Działania Moskwy nie są może tak rewolucyjne jak w Wiedniu, Oslo czy Paryżu, ale należy je docenić. W skali Rosji to na pewno duża, jakościowa zmiana. Kto wybierze się teraz do stolicy Rosji, może jej tak łatwo nie poznać – w centrum szereg ulic jest teraz, jednocześnie, rozkopanych.

Jaskółką zwiastującą potrzebne zmiany było oddanie, już spory czas temu, jednej z szerokich nabrzeżnych szos – na wysokości Parku Gorkiego – pieszym. Od 2015 r. Moskwa realizuje program „Moja ulica”, dzięki któremu szereg ulic zmienia swój charakter. – Chcemy dążyć do tego, by moskwianie mieli miasto bezpieczne, wygodne i otwarte, w którym chce się po prostu chodzić po ulicach – deklaruje Sergiej Sobjanin, mer Moskwy.

Mniejsze ulice są w całości oddawane pieszym, a pozostałe zwężane o jeden pas ruchu w każdą ze stron. Odzyskiwana przestrzeń oddawana jest pieszym, rowerzystom czy wykorzystywana pod zieleń. Jedno, czego Moskwie nie można odmówić, to skali. Już w zeszłym roku przebudowano 47 ulic. Chodniki zostały poszerzone średnio o trzy metry, posadzono 4300 drzew. Plany na ten rok obejmują 59 ciągów, w tym Sadowoje Kolco, Bulwarnoje Kolco, Kriemlewskaja nabereżnaja, Nowyj Arbat czy Twerskaja. Według wyliczeń 1200 km linii napowietrznych zostanie schowanych pod ziemię, a co najmniej 450 fasad zostanie wyremontowanych.

Niestety, przy okazji zmian z wielu ulic znikają trolejbusy, zlikwidowano już wiele tras. Wieść gminna niesie, że mer tego środka transportu nie lubi, a teren zajmowany przez podstacje jest oddawany pod lukratywne inwestycje prywatne. Jednocześnie Moskwa nie rezygnuje z samochodu – trwają budowy kolejnych odcinków tras, a także prowadzone są przygotowania do przebudowy ulic łączących się z zewnętrzną obwodnicą – tzw. MKAD.

Moskwianie są bardzo dumni ze zmieniającego się oblicza miasta i ulic, snując analogie do Nowego Jorku czy Paryża. „Teraz jak na Zachodzie” – cieszą się, pokazując miasto gościom i turystom ze swoich wypasionych samochodów.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Paryż od dziś zakazuje starych samochodów

Mobilność

Paryż od dziś zakazuje starych samochodów

Jakub Dybalski 01 lipca 2016

Poznań czeka na buspasy i Park and Ride

Przestrzeń

Poznań czeka na buspasy i Park and Ride

Bartosz Józefiak 29 czerwca 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS