Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Moskwa walczy z korkami niższą prędkością

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
21-07-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Moskwa walczy z korkami niższą prędkością
fot. Strober, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimdia commons Sadowy Pierścień
Władze Moskwy chcą ograniczyć prędkość na trzecim pierścieniu komunikacyjnym z 80 do 60 km/h. Pozwoli to na wytyczenie dodatkowego pasa i zwiększenie przepustowości całego ciągu. To próba walki z ogromnymi korkami i pokłosie propozycji zmian w centrum miasta, faworyzujących rowery i komunikację miejską.

Moskwa słynie z ogromnego zatłoczenia ulic – nawet szesnastopasowe ulice nie są w sanie sprawnie przejąć tak dużego ruchu. Władze miasta szukają rozwiązań, które pomogłyby upłynnić ruch.

Wolniej znaczy szybciej

Moskiewskie Centrum Organizacji Ruchu Drogowego, znajdujące się w strukturach władz, zaproponowało właśnie, by zmniejszyć prędkość na trzecim pierścieniu komunikacyjnym (tzw. TTK), otaczającym centrum miasta. W tej chwili w niektórych miejscach ulica ma po cztery pasy o szerokości 4,5 m. Gdyby przemalować ulicę, wprowadzając pasy o szerokości 3,5 m, pojawi się możliwość wytyczenia dodatkowego pasu. – W tym celu musimy zmniejszyć prędkość z 80 do 60 km/h. Całościowo jednak wzrośnie prędkość komunikacyjna dzięki dodatkowemu pasowi ruchu – przekonuje Aleksandr Poljakow, zastępcza Centrum Organizacji Ruchu Drogowego. Oprócz tego przy zjazdach mają zostać ustawione barierki – żeby kierowcy nie ścinali zakrętów i nie zajeżdżali sobie drogi. Nie wiadomo jeszcze, kiedy zostaną wprowadzone nowe rozwiązania.

Zgodnie z przepisami obowiązująca prędkość w miastach wynosi 60 km/h, jednak władze regionalne mają prawo do zwiększania limitu. Jurij Łużkow, poprzedni mer Moskwy, zwiększył prędkość na TTK i niektórych magistralach wylotowych pomiędzy TTK i obwodnicą do 80 km/h. Na samej obwodnicy podwyższył prędkość do 100 km/h. De facto jednak obowiązuje prędkość o 20 km/h wyższa, bo dopiero za takie przekroczenie wystawiane są mandaty.

W tym roku władze Moskwy zaczęły myśleć o potrzebie ograniczania prędkości w mieście – podjęto decyzję o zmniejszeniu prędkości na pierścieniach Bulwarnym (pierwszy pierścień) i Sadowym (drugi pierścień) do 40 i 50 km/h. Ma to nastąpić w ciągu roku. Dodatkowo na pierścieniu Bulwarnym w przyszłym roku zostanie wprowadzona dwukierunkowa ścieżka rowerowa – liczba pasów ruchu dla pozostałych uczestników zostanie zmniejszona z trzech do dwóch, a ich szerokość zostanie zmniejszona z 3,5 do 3 m, dodatkowo zniknie połowa miejsc parkingowych. Część ruchu przeniesie się na pierścień Sadowy, stąd konieczność ograniczenia prędkości na obydwu pierścieniach.

Nie wszyscy eksperci są zgodni co do spodziewanej poprawy warunków ruchu na TTK. – Na pierścieniu jest dużo wąskich gardeł. W tych miejscach potrzeba kompleksowej przebudowy, a nie zwiększenia liczby pasów – komentuje Petr Szkumatow dla portalu kommersant.ru. Ekspert przekonuje, że kierowcy „instynktownie” wybierają odpowiednią prędkość, więc ograniczenie będzie fikcją. Jego zdaniem może wzrosnąć liczba niegroźnych wypadków w związku ze zmniejszeniem odległości między samochodami. Więcej będzie mandatów.

Komunikacja na swoim pasie

To nie koniec propozycji na walkę z problemami komunikacyjnymi. Władze miasta myślą o wytyczeniu wydzielonego pasa dla komunikacji miejskiej po wewnętrznej stronie pierścienia Sadowego. Jeszcze nie ma decyzji, w jaki sposób rozwiązany sposób przejazdu przez skrzyżowania – czy górą, czy dołem. W tunelach znacznie zmniejszy się ilość miejsca dla innych uczestników ruch, na skrzyżowaniach natomiast trzeba będzie wprowadzić dodatkowe sygnalizatory bądź ogólnie nowe sygnalizacje świetlne, by zapewnić priorytet przejazdu komunikacji miejskiej.

Eksperci zwracają uwagę, że wprowadzenie wydzielonych pasów przyczyni się do zwiększenia korków na pierścieniu Sadowym i okolicznych ulicach. Znacznie utrudni też dojazd, gdyż w praktyce będzie wiązać się z ograniczaniem parkowania. Z drugiej strony, zauważają, wytyczenie pasów tylko w jedną stronę jest pozbawione sensu.

Pierwsze wydzielone pasy dla komunikacji zostały wytyczone w Moskwie na przełomie III i IV kw. 2011 r. W tej chwili funkcjonuje ich 18. Wg danych Departamentu Transportu każdy służy średnio dla przejazdu 100 tys. pasażerów dziennie.

Płatne parkowanie

Władze miasta chcą też rozszerzyć strefę płatnego parkowania do całego obszaru wewnątrz TTK. Płatne parkowanie wprowadzono pod koniec 2012 r. i początkowo obejmowało tylko ulice w ścisłym centrum, następnie rozszerzono o cały obszar wewnątrz pierścienia Bulwarowego, a później Sadowego. Niedawno rozszerzono strefę o kolejne ulice, w tym w obrębie dzielnicy biznesowej Moskwa-City. Tutaj godzina parkowania kosztuje 80 rubli (ok. 7 zł), a od trzeciej godziny wzrasta do 130 rubli (ok. 11,4 zł).

W latach 2014-2016 Moskwa planuje przeznaczyć 1,4 bln rubli (ok. 122 mld zł) na transport. Obejmuje to m.in. zakup 200 tramwajów, 180 węzłów przesiadkowych z parkingami, 45,6 km linii metra i 24 nowych stacji, 240 nowych wagonów metra.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Samochody nie uratują nas przed pandemią

Mobilność

Samochody nie uratują nas przed pandemią

Roman Czubiński 09 grudnia 2020

USA. Volkswagen sprawdza ile miejsca zajmuje 300 tys. aut

Przestrzeń

Kolcami w ptaki dla dobra… samochodów

Przestrzeń

Kolcami w ptaki dla dobra… samochodów

Magdalena Zygmunt 01 stycznia 2018

Warszawiacy lubią samochody, ale… chętnie by się ich pozbyli

Komunikacja

Warszawa. Dwa auta na gospodarstwo domowe to norma

Mobilność

Warszawa. Dwa auta na gospodarstwo domowe to norma

Jakub Dybalski 05 września 2017

Trudno zarządzać miastem opartym na ruchu samochodowym

Mobilność

Trudno zarządzać miastem opartym na ruchu samochodowym

Agnieszka Serbeńska 16 czerwca 2016

Zobacz również:

Samochody nie uratują nas przed pandemią

Mobilność

Samochody nie uratują nas przed pandemią

Roman Czubiński 09 grudnia 2020

USA. Volkswagen sprawdza ile miejsca zajmuje 300 tys. aut

Przestrzeń

Kolcami w ptaki dla dobra… samochodów

Przestrzeń

Kolcami w ptaki dla dobra… samochodów

Magdalena Zygmunt 01 stycznia 2018

Warszawiacy lubią samochody, ale… chętnie by się ich pozbyli

Komunikacja

Warszawa. Dwa auta na gospodarstwo domowe to norma

Mobilność

Warszawa. Dwa auta na gospodarstwo domowe to norma

Jakub Dybalski 05 września 2017

Trudno zarządzać miastem opartym na ruchu samochodowym

Mobilność

Trudno zarządzać miastem opartym na ruchu samochodowym

Agnieszka Serbeńska 16 czerwca 2016

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5