Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Moskwa otwiera kolejową linię obwodową. Rewolucja w mieście

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2016-09-10 07:54
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Moskwa otwiera kolejową linię obwodową. Rewolucja w mieście
fot. mos.ru
Moskwa wzbogaca się dzisiaj (10 września) o nową, drugą linię obwodową. Choć to klasyczna linia kolei miejskiej, realizowana wspólnie z RŻD, jest ona w pełni zintegrowana z metrem i otrzymała nawet swój własny numer – 14 – na schemacie metra. Na razie mieszkańcy mają do dyspozycji 26 stacji, pozostałe zostaną udostępnione do końca roku. Moskwa będzie miała w sumie… trzy linie okólne – w tej chwili powstaje pierwszy odcinek drugiej okrężnej linii metra.

MCK, czyli moskowskoje centralnoje kolco (moskiewski centralny pierścień), ma przynieść prawdziwą rewolucję w codziennych podróżach mieszkańców Moskwy. Mieszkańcy, jak wylicza moskiewski magistrat, zyskają w sumie ponad 350 nowych możliwości przesiadek. Podróże między dalszymi dzielnicami będą mogły odbywać się z pominięciem centrum, co powinno odciążyć część stacji metra położonych w ścisłym śródmieściu. Jak głosi hasło reklamowe – „Z MCK miasto stało się bliższe”. Dziennie, według założeń, z nowej linii obwodowej korzystać ma ok. 430 tys. pasażerów. Średnie podróże po stolicy skrócą się o 20 minut. MCK odciąży podziemną obwodową linię metra o 15%, a centralne dworce o 20%.

Wielki start

Długość linii wynosi 54 km. W pierwszym etapie, od 10 września, uruchomione zostaną 26 stacji. Pociągi ruszą jednocześnie ze wszystkich przystanków o godz. 15. Brakujących pięć stacji zostanie uruchomionych jeszcze w tym roku. W sumie 17 stacji będzie zapewniało przesiadkę na metro (część z bezpośrednim przejściem), a sześć na podmiejskie elektryczki. Tylko jeden przystanek – na placu Gagarina – będzie podziemny. Według zapowiedzi do 2018 r. mają trwać prace przy poprawie przesiadek na inne formy transportu. Wszystkie perony są przystosowane do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.

MCK obsługiwać będą pięcioczłonowe „Łastoczki” (jaskółki), czyli pociągi z rodziny Desiro, które Siemens dostarcza dla Kolei Rosyjskich od 2011 r. Mogą one rozwijać prędkość do 120 km/h. Pojazdy są wyposażone w toalety, klimatyzację, gniazdka do ładowania telefonów i bezpłatną sieć wi-fi.


Widok na moskiewskie City, fot. mos.ru

Według założeń w godzinach szczytu uruchamianych będzie 130 par połączeń, a pociągi będą pojawiać się na stacjach co 6 minut, a w pozostałych porach – co 12 minut. Czas przejazdu całego pierścienia to 84 minut. Pociągi będą jeździły w godz. 5:30-0:30. Połączenie na zlecenie Metra Moskiewskiego obsługiwać będą Koleje Rosyjskie RŻD.

Aby zachęcić mieszkańców Moskwy do testowania nowych połączeń, MCK w ciągu pierwszego miesiąca funkcjonowania będzie bezpłatne. Następnie, po zakończeniu okresu próbnego, pasażerowie będą mogli bezpłatnie przesiadać się między metrem, monorailem i MCK w ciągu 90 minut od przejścia przez pierwszą bramkę. Ponadto w pełni obowiązywać będzie system taryfowy moskiewskiego metra i komunikacji miejskiej. Aby jednak karty otwierały bramki na stacjach MCK, pasażerowie muszą dokonać ich dodatkowej aktywacji w kasach.

Zamiłowanie Moskwy do pierścieni


Pierwsze pomysły budowy kolejowej linii obwodowej w Moskwie pojawiły się już w XIX w. Ostatecznie została wybudowana między 1902 a 1908 rokiem, głównie dla ruchu towarowego. Prace przy jej przebudowie pod kątem uruchomienia kolei miejskiej, prowadzone w oparciu o umowę miasta Moskwy i Kolei Rosyjskich (RŻD), rozpoczęły się w 2012 r. Przebudowano obiekty inżynieryjne, zmodernizowano bądź wybudowano szereg przystanków, powstała nowa zajezdnia, wybudowano również trzeci tor po północnej stronie pierścienia. Ponadto w drugi tor wyposażono północną część wielkiej linii obwodowej, na którą przekierowany zostanie ruch towarowy. Teraz, po modernizacji i przebudowie, MCK zawita jako linia 14 na schemacie moskiewskiego metra.

Moskwa posiada już jedną linię okólną metra (nr 5). Powstawała ona w latach 1950-1954 i imponuje dzisiaj wystrojem – jako czołowe przykłady architektury schyłkowego okresu rządów Stalina. Linia o długości 19,4 km i licząca 12 stacji okrąża centrum, łącząc 7 z 9 głównych dworców Moskwy. To obecnie najpopularniejsza linia metra, spełniająca bez dwóch zdań niezwykle istotną rolę w systemie transportowym miasta. Legenda głosi jednak, że jej powstanie to… dzieło przypadku. Stalin miał postawić kubek z kawą na planie rozbudowy metra, pozostawiając brązowy odcisk w formie pierścienia (stąd brązowy kolor na schematach).

Otwarcie MCK nie wyczerpuje jednak tematu linii obwodowych w Moskwie. Powstaje teraz pierwszy odcinek… drugiej okrężnej linia metra (tzw. trzeci kontur przesiadkowy), który ma zostać otwarty także w tym roku. Całość ma zostać ukończona w ciągu czterech lat. W sumie długość linii wyniesie 59,5 km. Przewidziano 28 stacji. W skład tej nowej trasy obwodowej wejdzie krótka, składająca się z trzech przystanków 3,4-kilometrowa linia Kachowskaja (nr 11), na której znajduje się stacja Warszawskaja.

Schemat metra z MCK (14) – większy format



Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Mołdawia: Nowym-starym składem do Rumunii

Komunikacja

Mołdawia: Nowym-starym składem do Rumunii

Kasper Fiszer 04 września 2016

Lublana na odwyku od samochodów

Przestrzeń

Lublana na odwyku od samochodów

Piotr Manowiecki 30 sierpnia 2016

Rosyjski rywal Google’a też buduje autobus autonomiczny

Mobilność

Rosyjski rywal Google’a też buduje autobus autonomiczny

Jakub Dybalski 29 sierpnia 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS