Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Mosina integrowała autobus z koleją, ale już tego nie robi

Dalej Wstecz
Autor:

Paweł Rydzyński

Data publikacji:
2014-05-07 12:13
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Mosina integrowała autobus z koleją, ale już tego nie robi
budynek dworca w Mosiniefot. Awersowy, lic. CC 3.0
W rozkładach jazdy jednej z linii autobusowych w podpoznańskiej Mosinie do niedawna widniały informacje o oczekiwaniach autobusów na ewentualne opóźnienia pociągów jadących z Poznania. Ale już ich nie ma. Rzecznik poznańskiego ZTM do tego rodzaju skomunikowań podchodzi z rezerwą.

Kontynuujemy serię artykułów, w których pokazujemy przykłady  integrowania rozkładów jazdy pociągów i autobusów. Wychodzimy z założenia, że wielomilionowe inwestycje w nowy tabor i poprawę stanu infrastruktury to tylko połowa sukcesu, pozwalającego na zwiększenie zainteresowania Polaków ofertą transportu publicznego.

Drugą połową sukcesu powinna być radykalna zmiana myślenia (organizatorów transportu zbiorowego i operatorów) o rozkładach jazdy. Rozkłady powinny integrować różne gałęzie transportu. Modelowym rozwiązaniem jest wpisywanie do rozkładów poszczególnych przewoźników adnotacji o funkcjonujących skomunikowaniach i oczekiwaniach na ewentualne opóźnienia.

Taka sytuacja miała miejsce w podpoznańskiej Mosinie, na linii 691 kursującej pomiędzy stacją kolejową a miejscowością Borkowice. – Od października 2010 r. do końca 2013 r. na linii autobusowej nr 691 rozkład był dostosowany do rozkładu jazdy pociągów na stacji. W rozkładzie autobusów znajdowała się informacja o tym, że autobus oczekuje do 5 minut w przypadku ewentualnych opóźnień pociągów. Ale obecnie linią nr 691 zarządza Gmina Mosina – mówi Bartosz Trzebiatowski, rzecznik ZTM Poznań.

Na stronie internetowej gminy próżno szukać informacji o skomunikowaniach linii 691 na stacji w Mosinie.

Rozkłady pociągów zmieniają się zbyt często

Bartosz Trzebiatowski przyznaje, że co do zasady jest zainteresowany synchronizowaniem rozkładów autobusów i pociągów regionalnych. – Dotyczy to szczególnie linii, których głównym celem jest dowożenie i odwożenie pasażerów do i ze stacji kolejowych – tłumaczy. W kolejnym zdaniu jednak przyznaje w tej chwili takich adnotacji nie ma bo… w ZTM nie ma więcej przypadków linii autobusowych takich jak wyżej wspomniana.

– Poza tym, na terenie Poznania najważniejsze stacje kolejowe albo znajdują się w pobliżu dużych węzłów przesiadkowych, takich jak Poznań Główny, Starołęka, Dębiec, Górczyn, w których zbiegają się liczne linie autobusowe i tramwajowe, albo też w ich pobliżu przebiegają linie o dużej częstotliwości kursowania – Garbary, Strzeszyn czy Karolin. Poza tym częste zmiany rozkładów kolejowych, przeciętnie co 1,5-2 miesiące, musiałyby powodować konieczność zmian na liniach autobusowych. A to zniechęcałoby pasażerów niezainteresowanych przesiadką na pociągi – dodaje rzecznik ZTM Poznań.

Zresztą pasażerowie narzekali na wspomnianą linię 691, bo zwykle w ślad za zmianami rozkładów pociągów nie następowały zmiany rozkładów autobusów. W związku z tym nie warto było kupować biletów miesięcznych na autobus. Bardziej opłacało się dojeżdżać do dworca w Mosinie własnym samochodem.

Nie wszyscy podróżni mają takie same potrzeby

Bartosz Trzebiatowski dodaje, iż zasadność wprowadzania ewentualnych adnotacji o skomunikowaniach zależy od charakteru danej linii.

– W przypadkach, gdy głównym celem linii autobusowej przebiegającej w pobliżu stacji kolejowej jest obsługa mieszkańców obszaru niezwiązanego z tą stacją, uzależnienie kursów od przyjazdu pociągu powodować będzie protesty pasażerów niezainteresowanych przesiadką. Oni z pewnością nie będą chcieli zbyt długo czekać na odjazd autobusu. Dlatego do mechanizmu „gwarantowanej przesiadki” należy podchodzić ostrożnie i dobrze rozpoznać oczekiwania pasażerów na danej linii – mówi rzecznik ZTM.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Łódź: Czternastka wraca na tory

Komunikacja

Łódź: Czternastka wraca na tory

Kasper Fiszer 21 lipca 2014

 Dodatkowe tory kolejowe w miastach potrzebne od zaraz

Komunikacja

Dodatkowe tory kolejowe w miastach potrzebne od zaraz

Paweł Rydzyński 17 lipca 2014

Łódź: Autobusem do lasu? Dodatkowe kursy tylko w Zgierzu

Komunikacja

Łódź: Autobusem do lasu? Dodatkowe kursy tylko w Zgierzu

Kasper Fiszer 17 lipca 2014

 

 

 

 

 

 

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS