Partnerzy serwisu:
Komunikacja

MKS Dębica testuje autobus elektryczny. Moda dla małych miast?

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2015-10-13 14:07
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

MKS Dębica testuje autobus elektryczny. Moda dla małych miast?
AMZ Kutno City Smilefot. Travelarz, lic. CC 3.0 Polska
Przez najbliższe dwa tygodnie po Dębicy będzie jeździł elektryczny City Smile od AMZ Kutno. To testy. W ostatnim czasie szereg mniejszych miast sprawdza jak w ich warunkach zachowują się tego rodzaju pojazdy i deklaruje chęć kupna, pod warunkiem unijnego dofinansowania.

Nie tylko Kraków czy warszawa testują i ostatecznie kupują autobusy z napędem elektrycznym, ale też innymi nietypowymi sinikami. W tym roku dolnośląskie Polkowice sprawdzały zarówno elektrycznego solarisa, jak i ekovolta z fabryki Ursusa w Lublinie. Olkusz testował hybrydowy autobus od Volvo. Jaworzno już jest zdecydowane na wymianę połowy taboru na pojazdy elektryczne.

W Dębicy przez dwa tygodnie będzie jeździł autobus City Smile, który może zabierać do 60 pasażerów. Będzie sprawdzany na kilku różnych liniach, by urzędnicy MKS mogli przetestować różne parametry pojazdów.

– Sam autobus jest dość prostym urządzeniem, podobnym do innych autobusów. Napęd też nie jest niczym nowym, bo jest przetestowany w przypadku trolejbusów. Najsłabszym ogniwem są baterie – mówił w rozmowie z lokalnym radiem RDN prezes MKS Dębica Piotr Chęciek. – Ważą półtorej tony, więc każdy z takich autobusów jest nieco mniej pojemny niż autobusy standardowe.

Zainteresowanie mniejszych miast autobusami z napędem nisko i bezemisyjnym nie bierze się z sympatii do nowinek technologicznych, ale bardziej z zasad rozdysponowania pieniędzy unijnych w obecnej perspektywie. Komisja Europejska postanowiła w najbliższych latach mocno promować transport ekologiczny. Stąd pierwszeństwo w przyznawaniu dofinansowania na projekty tramwajowe, a w przypadku autobusów na bezemisyjne. Mniejsze miasta na tabor spalinowy najpewniej w ogóle nie dostałyby dofinansowania. Bogatsze aglomeracje mogą tego rodzaju zakupy sfinansować same. Mniejsze są „skazane” na rozwiązania ekologiczne.

Autobusy elektryczne nie są tanie. W Dębicy wiedzą, że na jeden taki pojazd trzeba będzie wydać ok. 1,6 mln zł. Również stworzenie infrastruktury koniecznej by zasilać baterie kosztuje, ale już w eksploatacji „elektryki” są tańsze niż autobusy z silnikiem diesela. Ale o ile tańsze, to zależy od warunków w jakich jeździ autobus i odpowiedź na to mają dać właśnie testy. W Polkowicach wyliczono, że taki pojazd „spłaca się” już po roku użytkowania.



Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.




Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS