Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Miły konduktor czy bezduszny biletomat – jak pobierać opłaty za przejazd?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
14-08-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Miły konduktor czy bezduszny biletomat – jak pobierać opłaty za przejazd?
fot. Michał JagusiakAczinsk, Rosja
Wielu badaczy transportu publicznego podejmowało próby oszacowania, jaki wpływ na sprzedaż biletów miałoby zastosowanie obsługi konduktorskiej w pojazdach komunikacji miejskiej. Ile osób, tyle opinii. Zdaniem niektórych w średnich miastach bilans kosztów wyszedłby „na zero”, innym, że można byłoby na tym nawet zyskać. Różnica wynika z założonego wynagrodzenia konduktorów.

Różne podejścia do organizacji transportu publicznego

Można wyróżnić dwie szkoły: zachodnią „nowoczesną” i tradycyjną. Zachodnia zakłada instalację automatów biletowych na przystankach i w pojazdach; tradycyjna samoobsługę – kasowanie biletów i wizyty kontrolerów przewozów pasażerskich.

Plusy


Każdy konduktor to nowe miejsce pracy. Warto o tym pamiętać – wiele ośrodków miejskich, szczególnie mniejszych, zmaga się z problemem bezrobocia. Dodatkowo konduktor może dbać o porządek w pojeździe i w razie konieczności dyscyplinować niepokornych pasażerów. Może też pomagać osobom starszym lub niepełnosprawnym przy wsiadaniu i wysiadaniu, a także udzielić informacji zagubionym pasażerom.

Znika też problem zamkniętego kiosku, braku biletów u kierowcy, czy zepsutego automatu biletowego. Konduktor może spokojnie sprzedać bilet, wydać resztę i znaczenia w tym przypadku nie będzie miało opóźnienie względem rozkładu jazdy. (W Warszawie prowadzący pojazd może odmówić sprzedaży biletu, jeśli opóźnienie względem rozkładu jest większe niż 3 minuty).

Minusy

Konduktor najlepiej sprawdziłby się w pojeździe jednoczłonowym. W przypadku składów tramwajowych składających się z dwóch wagonów potrzebna jest para konduktorów – po jednym na wagon. W pojazdach wieloczłonowych konduktor zaś może się pogubić, czy już pobrał opłatę od pasażera, czy nie.

Wynagrodzenie – samo w sobie nie jest minusem, ale przyjmując jako godziwą i gwarantującą należyte wykonywanie obowiązków stawkę 2000 zł miesięcznie – koszty organizacji komunikacji miejskiej rosną lawinowo, szczególnie, gdy na jeden pojazd potrzeba więcej niż jednego konduktora.

Jak kontrolować?

W małych miastach nieuczciwi podróżni najczęściej znają z widzenia kontrolerów (rewizorów) i kasują bilety tylko gdy ich widzą. System dystrybucji i kontroli jest drogi i niewydajny, a pasażerów mało.

W dużych aglomeracjach trzeba już szukać innych rozwiązań. Można zaangażować do kontroli biletów kierowcę, a za jego kabiną zainstalować bramkę – taką koncepcję zrealizowano w Moskwie – problem gapowiczów znika, ale pojawia się inny: bardzo długie postoje na przystankach generujące opóźnienia, ponieważ tylko pierwsze drzwi służą jako wejście do pojazdu.

Można też zainstalować bramki przy wejściach na stacje lub przystanki. Wstęp na peron jest możliwy wyłącznie po skasowaniu biletu. Takie rozwiązanie zastosowano na linii BRT w Kurytybie, czy też chociażby w warszawskim metrze.

To może za darmo?

Być może najlepszym rozwiązaniem jest odejście od opłat za przejazdy w komunikacji miejskiej w małych miastach. Taką tezę w wywiadzie dla Dziennika Gazety Prawnej sformułował ekspert ds. transportu dr Michał Beim. Jego zdaniem granicę bezpłatnej komunikacji wyznacza 80 tysięcy mieszkańców.

Niemniej jednak razem z bezpłatnymi przejazdami pojawia się problem większej ilości dewastacji pojazdów lub, co gorsza, ataków na kierowców. Wymagałoby to montażu kamer monitoringu lub zatrudnienia agencji ochrony.

Wielu podróżnym wydaje się, że niezależnie od tego czy pasażer zapłaci za przejazd, czy nie – transport i tak będzie funkcjonować. To nie jest jednak takie oczywiste i brak funduszy na organizowanie komunikacji może spowodować ograniczenie częstotliwości kursowania linii, a nawet ich zawieszenie.

W ostatnich latach obsługę konduktorską zastosowano w Wałbrzychu. Sprzedaż i wpływy z biletów rosną, szalbierzy jest niewielu – generalnie wszyscy są zadowoleni. Ograniczony do minimum został uciążliwy i długotrwały proces ściągania i windykacji należności za nakładane opłaty dodatkowe z tytułu nieopłacenia przejazdu przez kontrolerów przewozów pasażerskich.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Neapol. Kobieta rodząca w autobusie... dostała karę za brak biletu

Prawo & Finanse

Prywatna firma sprawdzi bilety w stołecznej komunikacji

Komunikacja

Warszawa. ZTM szuka firmy kontrolującej bilety

Komunikacja

Warszawa. ZTM szuka firmy kontrolującej bilety

Jakub Dybalski 02 października 2018

ZTM Warszawa szuka firmy kontrolerskiej

Komunikacja

ZTM Warszawa szuka firmy kontrolerskiej

Witold Urbanowicz 20 lipca 2018

Włochy. Szukają „kanarów” w czynie społecznym

Prawo & Finanse

Zobacz również:

Neapol. Kobieta rodząca w autobusie... dostała karę za brak biletu

Prawo & Finanse

Prywatna firma sprawdzi bilety w stołecznej komunikacji

Komunikacja

Warszawa. ZTM szuka firmy kontrolującej bilety

Komunikacja

Warszawa. ZTM szuka firmy kontrolującej bilety

Jakub Dybalski 02 października 2018

ZTM Warszawa szuka firmy kontrolerskiej

Komunikacja

ZTM Warszawa szuka firmy kontrolerskiej

Witold Urbanowicz 20 lipca 2018

Włochy. Szukają „kanarów” w czynie społecznym

Prawo & Finanse

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5