Partnerzy serwisu:
Mobilność

Michałowice, czyli najmniejszy „system” rowerowy w Polsce

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2016-08-26 15:48
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Michałowice, czyli najmniejszy „system” rowerowy w Polsce
mapa stacji roweru publicznego w Michałowicachźróło: rower.michalowice.pl
Pod koniec lipca w podwarszawskich Michałowicach uruchomiono system roweru publicznego, przy czym „system” to trochę za dużo powiedziane, bo Rower Gminny… składa się z jednej stacji. Wiadomo jednak, że urzędnicy już zrozumieli bezsens testu w takiej formie. Niedługo powstaną dwie kolejne stacje a docelowo ma być ich pięć.

Wszystko jest jak należy. Strona internetowa, logo, cennik i regulamin. Za „system” odpowiada Nextbike, czyli operator kilkunastu innych rowerów publicznych w Polsce, w tym warszawskiego Veturilo, które w przyszłym roku rozrośnie się do 4,5 tys. rowerów i do tej pory zanotowało ponad 8 mln wypożyczeni. Tylko gdy klikniemy w „mapę stacji” michałowickiego Roweru Gminnego robi się jakoś pusto…

System jednostacyjny

Jedna stacja z dziesięcioma rowerami stanęła przed miesiącem przy Urzędzie Gminy. O „systemie rowerowym” trudno mówić, bo ten zakłada, że użytkownik wypożycza rower w jednej stacji, a oddaje go w innej. W Michałowicach póki co może co najwyżej jeździć w kółko.

Od klasycznego bike–sharingu odróżnia go też cennik. Klasyczny system promuje krótkie, konkretne przejazdy. Rower nie ma charakteru wycieczkowego, ale transportowy. W tym celu pierwsze minuty (w systemach Nextbike’a jest ich zwykle 20) są darmowe, a za przekroczenie tego czasu płaci się niewielkie pieniądze, pobierane z konta użytkownika. W Michałowicach darmowe jest… pierwsze 12 godzin. Potem każda kolejna godzina to 10 zł.

Stację w Michałowicach postawiono, bo w budżecie znalazły się na to pieniądze. Jedna stacja to pilotaż, choć wątpliwe czy test w takiej formie może dać jakiekolwiek dane pozwalające zdecydować, czy rowery publiczne się podobają, czy nie.

Będzie pięć stacji

Szef Nextbike’a pytany o statystyki z pierwszego miesiąca wypożyczeń, rozkłada ręce i przyznaje, że dużo ich nie było, bo dużo być nie mogło. Ale wyjaśnia, że jest w stałym kontakcie z tamtejszym urzędem i już wiadomo, że stacji będzie więcej. – Niedługo powstaną dwie kolejne, a potem następne dwie. Dla nas to ważne, bo zależy nam na tym, by Veturilo zostało „obudowane” podmiejskimi systemami. Konstancin pokazał, że to ma sens i nawet mniejsze miasta mogą mieć własne systemy rowerowe. Zresztą też np. w miejscowościach pod Białymstokiem mamy systemy skoordynowane z BIKeR–em – tłumaczy.

Bo poza najskromniejszą z możliwych liczbą stacji sens Rowerowi Gminnemu nadałoby zintegrowanie go z Veturilo. Z Michałowic blisko do granic Warszawy. Szef Nextbike’a jest gotowy, by wozić rowery między stacjami. Dla warszawskiego systemu to zresztą nie byłaby pierwszyzna. Veturilo w pierwszych latach funkcjonowania było skoordynowane z Bemowo Bike (później wchłoniętym przez ogólnowarszawski system). Teraz tak działa Konstanciński Rower Miejski, składający się z pięciu stacji i 55 rowerów. Pojazd wypożyczony w Konstancinie można zwrócić w Warszawie i odwrotnie. By było to możliwe w Michałowicach, gmina musi dostosować cennik do warszawskiego i ponoć się do tego skłania.

Na razie jedyna zaleta to możliwość korzystania z tego samego konta w Warszawie i Michałowicach. Ponieważ operatorem jest ta sama firma, ten kto ma konto Veturilo, może sprawdzić rower michałowicki. Potem można się chwalić, że przetestowało się najmniejszy bike–sharing w Polsce, a niewykluczone, że na świecie…

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Warszawa podpisała umowę na nowe Veturilo

Komunikacja

Warszawa podpisała umowę na nowe Veturilo

Jakub Dybalski 25 sierpnia 2016

Warszawa. Rower Veturilo pękł na pół. Nextbike bada sprawę

Komunikacja

Warszawa. Rower Veturilo pękł na pół. Nextbike bada sprawę

Jakub Dybalski 23 sierpnia 2016

 

 

 

 

 

 

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS