Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Metropolia łódzka szansą dla tramwaju podmiejskiego?

Dalej Wstecz
Autor:

Kasper Fiszer

Data publikacji:
2016-11-19 09:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Metropolia łódzka szansą dla tramwaju podmiejskiego?
Tramwaj na podmiejskiej linii z Łodzi do ZgierzaFot. Kasper Fiszer
Skupiające samorządy regionu łódzkiego stowarzyszenie Łódzki Obszar Metropolitalny wciąż widzi szanse na realizację programu modernizacji podmiejskich tras tramwajowych. Miałoby w tym pomóc powołanie związku metropolitalnego. Tymczasem jednak zapisy tzw. ustawy metropolitalnej pozostają martwe, bo nie powstały niezbędne rozporządzenia wykonawcze.

– Prace przy projekcie Łódzki Tramwaj Metropolitarny nie zostały przerwane – deklaruje Kinga Buczek-Gruszka, specjalista w Zespole ds. Pomocy Technicznej stowarzyszenia Łódzki Obszar Metropolitalny. Planowana inwestycja obejmująca modernizację infrastruktury i zakup taboru na potrzeby podmiejskiej komunikacji tramwajowej w aglomeracji łódzkiej została wpisana na listę projektów komplementarnych w Strategii rozwoju Łódzkiego Obszaru Metropolitalnego 2020+. Skupiające lokalne samorządy stowarzyszenie ŁOM przypomina, że w pierwszym kwartale przyszłego roku powstać ma koreferat do studium wykonalności, który będzie podstawą do dalszych działań w kierunku realizacji przedsięwzięcia.

Wojewoda łódzki chce wspierać tramwaje podmiejskie

Dokument nie rozwiąże jednak podstawowego problemu, który nie pozwala określić choćby przyblżonej daty rozpoczęcia remontu: braku zagwarantowanego finansowania inwestycji obejmującej kompleksowy remont kilkudziesięciu kilometrów toru i zakup całej floty tramwajów. Stowarzyszenie ŁOM wiąże nadzieje na pozyskanie niezbędnych środków z praktycznym wejściem w życie zapisów tzw. ustawy metropolitalnej. Choć zaczęła ona już obowiązywać, rząd nie wdrożył rozporządzeń wykonawczych, co sprawia, że na razie nie można skorzystać z uprawnień przysługujących związkom metropolitalnym, bo wciąż nie powołano żadnego z nich.

– Miasto Łódź zwróciło się do Rady Ministrów o wprowadzenie rozstrzygnięć ustawowych dotyczących kluczowych kwestii ułatwiających realizację ŁTM oraz wsparcie działań Łodzi w dążeniu do utworzenia, wraz z otaczającymi ją gminami, związku metropolitalnego – stwierdza Kinga Buczek-Gruszka. – W obliczu obecnych trudności w implementacji ustawy metropolitanej przedstawiciele SŁOM zwrócili się natomiast do wojewody łódzkiego ze stanowiskiem o wprowadzenie rozstrzygnięć ustawowych dotyczących tych kwestii. Na ostatnim spotkaniu przedstawicieli SŁOM i prezydent [Łodzi] z wojewodą wskazano działania oraz efekty współpracy, które możemy osiągnąć przy odpowiedniej pomocy ustawowej, w których to działaniach uzyskaliśmy deklarację wsparcia – dodaje.

Czy ŁTR doczeka się kontynuacji?

Organizacja zrzeszająca samorządy aglomeracji łódzkiej upatruje szans na umożliwienie realizacji projektu ŁTM w zapisach ustawy dotyczących inwestycji realizowanych na terenie kilku jednostek samorządu terytorialnego ze środków metropolii. – Takie podejście opiera na zasadzie subsydiarności i na historycznych więzach komunikacyjnych łączących gminy ŁOM, a także na efektywnej współpracy w ramach stowarzyszenia – stwierdza jego przedstawicielka. – Ministerstwo [Rozwoju] zapewnia, że zgodnie z realizowaną przez Radę Ministrów zasadą zrównoważonego rozwoju rozważane jest podjęcie prac nad inicjatywą wspierającą rozwój i współpracę samorządów takich jak członkowie ŁOM – dodaje.

W swoich założeniach projekt ŁTM obejmuje modernizację wszystkich istniejących linii podmiejskich – do Pabianic, Ozorkowa, Zgierza, Konstantynowa Łódzkiego i Lutomierska. Wyremontowane miałyby być także torowiska na terenie Łodzi, z których korzystają tramwaje jadące z Konstantynowa – w ciągu ulic Zielonej i Konstantynowskiej od ul. Zachodniej do granic miasta. – Inwestycja będzie kontynuacją projektu „Łódzki Tramwaj Regionalny Zgierz – Łódź – Pabianice Zadanie I, Etap I – Łódź” [zrealizowanego w latach 2007 – 2008] – podkreśla Kinga Buczek-Gruszka.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Łódź: Tramwaje podmiejskie bez wsparcia województwa

Komunikacja

Łódź: Tramwaje podmiejskie bez wsparcia województwa

Kasper Fiszer 15 listopada 2016

Zgierz: Przyszłość tramwaju jest niepewna

Komunikacja

Zgierz: Przyszłość tramwaju jest niepewna

Kasper Fiszer 01 listopada 2016

Lutomiersk: Tramwaj potrzebuje wsparcia województwa

Komunikacja

Lutomiersk: Tramwaj potrzebuje wsparcia województwa

Kasper Fiszer 27 października 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS