Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Metropolia Górnego Śląska będzie powołana już 1 lipca

Dalej Wstecz
Autor:

Agnieszka Serbeńska

Data publikacji:
2017-03-10 12:25
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Metropolia Górnego Śląska będzie powołana już 1 lipca
fot. Umkatowice, lic. CC BY-SA 3.0
Sejm uchwalił w czwartek ustawę o związku metropolitalnym w województwie śląskim. To rządowa inicjatywa odrębnej regulacji, skierowanej do samorządów tego regionu. Śląsk tej ustawy potrzebuje i jest przygotowany do wdrożenia takiego rozwiązania. Od lat wyraźnie widać tam postępujący proces integracji samorządowych administracji we wspólnym świadczeniu usług publicznych.

Uchwalona jesienią 2015 roku poprzednia ustawa metropolitalna zawierała szereg mankamentów utrudniających powołanie i funkcjonowanie tego typu związku gmin – ten argument przesądził o innym podejściu obecnego rządu do rozwiązań dla obszarów aglomeracji. W efekcie powstał projekt ustawy o związku metropolitalnym w województwie śląskim, właśnie przyjęty przez Sejm i skierowany do Senatu. Nowe prawo ma m.in. pomagać we wspólnym zarządzaniu komunikacją publiczną i koordynowaniu planów zagospodarowania przestrzennego.

Wada ustawa komplementarnej

W projekcie zawarto zapis, że ustawa sprzed półtora roku o związkach metropolitalnych traci moc obowiązywania. – Przyjęliśmy koncepcję, iż lepszym rozwiązaniem jest stworzenie ustawy dla konkretnego organizmu, bo specyfika każdego jest inna. Nie przewidujemy komplementarnej ustawy dla wszystkich – tłumaczył decyzję Sebastian Chwałek, podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Chwałek podkreślił, że samorządy, które pretendują do metropolii i są zainteresowane jej utworzeniem, na razie mogą korzystać z innych, istniejących dziś rozwiązań.

– Przypadek śląskiej konurbacji, jedynej tak wielkiej w skali naszego kraju, wymagał zmiany podejścia. Stąd filozofia, którą przyjęto, zakładała stworzenie dedykowanej ustawy o związku metropolitalnym w województwie śląskim – uzasadniał wiceminister.

Projekt z krzywdą dla innych aglomeracji

Wnioskowane przez posłów poprawki do projektu dotyczyły powrotu do formuły przyjętej w poprzedniej regulacji, a więc ogólnopolskiego, jednego aktu dla wszystkich aglomeracji. Jednak ta poprawka nie zyskała akceptacji.

– To rozwiązanie, które zostało wypracowane w poprzedniej kadencji dziś jest rozwiązaniem modelowym – podkreślał poseł Marek Wójcik (PO), przypominając, że procedowana obecnie regulacja właśnie do niego się odwołuje. Wypracowane wtedy przepisy umożliwiały tworzenie związków metropolitalnych we wszystkich obszarach metropolitalnych w Polsce.

– Odbierając szansę innym środowiskom na powoływanie związków metropolitarnych, ustawa oddaje ogromną władzę w ręce rady ministrów, która będzie każdorazowo decydowała o tym, czy dana metropolia jest dobra czy zła – przestrzegał poseł Stanisław Huskowski (koło poselskie Europejscy Demokraci).

W opinii Huskowskiego ustawa z 2015 roku była lepsza, należało ją tylko poprawić i zlikwidować jej niedociągnięcia.

– Zestaw instrumentów zawartych w projekcie ustawy jest bardzo trafnie zdiagnozowany przez rząd. Podkreślono szczególną urbanistyczno-administracyjną strukturę konurbacji śląskiej. Dlatego oczekiwanie, że te same instrumenty posłużą metropolizacji innych obszarów, jest nieporozumieniem – tłumaczył Jerzy Polaczek (PiS).

Niebezpieczne progi i blokady

– Niestety procedury związane z tworzeniem metropolii, które rząd zaproponował, są niewłaściwe. Tym, co uważamy za największe niebezpieczeństwo, jest podniesienie progu ludnościowego do 2 mln mieszkańców – mówił poseł Wójcik.

– Zarówno rządowi, jak i samorządom zależało, by metropolia była mocnym, silnym, prężnym organizmem. Zresztą taka liczba mieszkańców została uzgodniona z przedstawicielami samorządów. Tylko silna jednostka jest w stanie zdobyć na tyle duże fundusze, by realizowała te zadania, które będą przez metropolię prowadzone – odpowiadał minister Chwałek.

Wójcik, na podstawie liczby miast zainteresowanych tworzeniem związku w zgodzie z przepisami ustawy z 2015 r. zauważył, że osiągnięcie poziomu 2 mln mieszkańców jest nierealne – Dziś wiemy, że niektóre miasta nie chcą skorzystać z tej ustawy. W związku z tym podnoszenie progu ludnościowego niesie za sobą dwa niebezpieczeństwa – przestrzegał.

Pierwsze które wymienił, to ewentualna konieczność włączania samorządów do metropolii wbrew ich woli. Drugie, że wnioskodawcy, tworząc metropolię, mogą próbować ją „rozlewać”. – I zamiast metropolii, która liczyłaby 20 miast, to może być metropolia, która będzie musiała liczyć 27, 28 często niepowiązanych spójnie miast – argumentował poseł PO.

W projekcie ustawy brakuje zapisu dającego możliwość wyjścia samorządu ze związku metropolitalnego. Wiceminister Sebastian Chwałek zastrzegł, że tak to zostało uzgodnione z samorządami.

– Każdorazowe wyjście pojedynczego podmiotu nawet z obrzeży, a tym bardziej ze środka metropolii spowoduje ogromne komplikacje rozpoczętych procesów integracyjnych i powiązań, które podczas tworzenia metropolii powstaną – tłumaczył. Zaznaczył, że wstąpienie do związku powinno być więc przemyślane przez każdy samorząd.

Ostatni etap

Zgodnie z planem ustawa o śląskiej metropolii zostanie opublikowana na przełomie marca i kwietnia i ma obowiązywać od dnia następnego po dacie ogłoszenia. Wniosek o utworzenie metropolii śląskiej przygotuje Rada Miasta Katowice. Rady zainteresowanych miast i gmin oraz Sejmik Województwa Śląskiego będą miały dwa miesiące na zajęcie stanowiska. 30 czerwca Rada Ministrów wyda rozporządzenie w sprawie utworzenia związku. Związek metropolitalny Górnego Śląska ma powstać już 1 lipca, a proces jego tworzenia został powierzony prezydentowi Katowic.

Kongres Transportu Publicznego 2017

VI Kongres Transportu Publicznego

Szósta edycja Kongresu Transportu Publicznego odbędzie się w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie w dniach 12-13 października 2017 roku.

Wydarzenie to jest największym w Polsce spotkaniem przedstawicieli firm, instytucji i organizacji związanych z transportem publicznym. Wśród wątków które zostaną poruszone w tym roku znajdą się tematy takie jak:
  • alternatywne paliwa w transporcie a niska emisja w polskich miastach,
  • mobilność miejska,
  • technologie i źródła finansowania ekomobilności,
  • oświetlenie i jego wpływ na komfort i bezpieczeństwo pasażerów w transporcie publicznym oraz aktywność mieszkańców miast
  • wpływ „uwolnienia” stawek za parkowanie na spójny rozwój miast • tworzenie zintegrowanych systemów informacji pasażerskiej
  • centra przesiadkowe – planowanie, realizacja, najlepsze praktyki.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Łódź: Do końca maja kolejny woonerf

Przestrzeń

Łódź: Do końca maja kolejny woonerf

Roman Czubiński 10 marca 2017

Warszawa walczy z „przedeptami”

Przestrzeń

Warszawa walczy z „przedeptami”

"Wola Mieszkańców" 10 marca 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS