Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Metro w Niżnym Nowogrodzie. Wciąż unikalne, ale już niedługo

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
05-05-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Niżny Nowogród formalnie posiada dwie linie metra, ale funkcjonują one jako jeden organizm. Pociągi na stacji Moskowskaja zmieniają linie, kierunek jazdy oraz… stronę ruchu. Niebawem trasy zostaną w pełni rozdzielone dzięki otwarciu nowej stacji przy stadionie, na którym będą odbywały się mecze mistrzostw świata w piłce nożnej. Trochę wody w Wołdze i Oce upłynie, nim cały potencjał tutejszej kolei podziemnej zostanie jednak w pełni wykorzystany.

Metro w Niżnym Nowogrodzie zostało otwarte w 1985 r. jako dziesiąty system w dawnym Związku Radzieckim. Miasto, wcześniej znane pod nazwą Gorki, było uprawnione do otrzymania kolei podziemnej od przełomu lat 50. i 60. XX w. – przywilej ten, zgodnie z zasadami panującymi w ZSRR i Rosji, przypada bowiem miastom, które posiadają milion mieszkańców.

Metro ofiarą zmieniającej się rzeczywistości

Projektowanie metra rozpoczęło się w 1973 r., a prace przy budowie ruszyły w 1977 r. Według przyjętego planu sieć metra miała składać się z dwóch linii – jednej, łączącej zakłady przemysłowe i osiedla na lewym brzegu rzeki Oka, oraz drugiej, na osi wschód-zachód, łączącej sypialnie z historycznym centrum. Zgodnie z przyjętymi zasadami w pierwszej kolejności ruszyła budowa linii biegnącej w kierunku zakładów przemysłowych. Prawidłowość ta w przypadku Niżnego okazała się przekleństwem dla powstającego metra. Pierwszy odcinek – od stacji Moskowskaja do stacji Poletarskaja – liczący 7,8 km oraz sześć stacji, został oddany w 1985 r. Następnie, w 1987 i 1989 r. linię wydłużano – dotarła ona do obecnej stacji końcowej Park Kultury. Siłą rozpędu po upadku Związku Radzieckiego w 1993 r. otwarto dwie stacje drugiej linii pomiędzy stacjami Moskowskaja i Burnakowskaja.

Po tym, na długi czas, zapanował zastój. Pieniądze z budżetu centralnego przestały płynąć, zanim metro miało szansę zyskać na znaczeniu i odegrać istotną rolę komunikacyjną. Kolej podziemna wciąż nie docierała do tzw. górnego miasta na prawym brzegu rzeki Oka, czyli ścisłego centrum. Druga linia, dosyć krótka, z naziemną stacją Burewiestnik, otwartą w 2002 r., nadal kończy się w zasadzie przed największą zabudową, przez co stanowi mało atrakcyjną ofertę dla komunikacji naziemnej.

Budowa metromostu przez Okę ruszyła w 1992 r. Część drogową otwarto dopiero w 2009 r., natomiast ruch metra puszczono w 2012 r. Dzięki temu pociągi dojechały do stacji Gorkowskaja w centrum, a liczba pasażerów wzrosła o 75%. Choć obecnie metro w Niżnym, posiadające 15 stacji, zajmuje trzecie miejsce – po Moskwie i Sankt Petersburgu – pod względem liczby stacji. Nie ma to jednak przełożenia na liczbę pasażerów. Ta kształtuje się na poziomie średnio 183 tys. podróżnych dziennie. To mniej niż w mniejszych systemach w Nowosybirsku czy Jekaterynburgu. Wagony zdecydowanie przepełnione nie jeżdżą. Aby znaczenie metra wzrosło, wszystkie linie powinny zostać wydłużone w zasadzie we wszystkich kierunkach – tak, by lepiej obsłużyć rozległą zabudowę.


 rys. AlexTref871, lic. CC BY-SA 4.0 Wikimedia commons

Dwie linie jako jedna


Obecnie w Niżnym funkcjonuje ciekawy sposób organizacji ruchu. Obie linie spotykają się na stacji Moskowskaja przy dworcu kolejowym. Znajdują się tam dwa perony na jednym poziomie, umożliwiające przesiadki w obrębie peronu. W sporej części podróży przesiadać się nie trzeba. Wszystkie pociągi metra jadą w ramach linii Awtozawodskaja od stacji Park Kultury do stacji Moskowskaja. Następnie, część jedzie przez metromost do Gorkowskej, a co trzeci w godzinach szczytu przechodzi na linię Sormowską (poza szczytem – co drugi). Aby jednak pociągi mogły dojechać do stacji Burewiestnik, na Moskowskiej następuje zmiana czoła i… strony ruchu z prawostronnej na lewostronną. Na wspólnym odcinku pociągi jeżdżą w godzinach szczytu co 3-6 minut, natomiast do stacji Gorkowska – co 6 minut, a stacji Burewiestnik – co 12-13 minut. W dni wolne interwały na oddzielnych odcinkach wydłużają się do 16 minut.

Obie linie zostaną w pełni rozdzielone po przedłużeniu linii Sormowskiej od stacji Moskowskiej – chociaż nieco inaczej niż pierwotnie planowano (wcześniej to linia Sormowska miała iść na drugą stronę rzeki, a Awtozawodska na północ, do osiedli nad Wołgą). Budowa kolejnej stacji – Jarmarka – ruszyła jeszcze w 1993 r. W międzyczasie zdecydowano jednak o odłożeniu jej realizacji i przesunięciu środków na metromost. Jarmarka pozostanie na razie stacją-duchem. Wpierw otwarta zostanie kolejna stacja – Strielka – przy stadionie, na którym będą rozgrywane mecze w czasie tegorocznych mistrzostw świata. Jej budowa ruszyła w 2015 r., a stacja ma zostać otwarta 13 czerwca 2018 r. W dalszej kolejności planuje się wydłużenie tej linii do stacji Wołga oraz otwarcie niedokończonej Jarmarki.

Na razie jednak, dzięki rozdzieleniu linii, poprawi się częstotliwość. Na Awtozawdoskiej pociągi będą jeździły co 3,5 minuty, a Sormowskiej – co 6 minut. Co ciekawe, na tej drugiej zostanie utrzymany lewostronny ruch.

Żetonowe zamieszanie

Jeszcze jedna ciekawostka związana jest z taryfą opłat. Podobnie jak w wielu innych wschodnich systemach metra, do przejazdu uprawniają żetony kupione w kasie bądź automacie, które następnie wrzuca się do bramki biletowej. Obecne żetony z Niżnego Nowogrodu są dziurkowane. Ma to swoje istotne uzasadnienie. Wcześniej, na początku lat 90., żetony Niżnego Nowogrodu miały takie same wymiary jak żetony petersburskie, ale te drugie były droższe. W związku z tym występował problem masowego odpływu żetonów z Niżnego Nowogrodu do Petersburga. Wprowadzono ograniczenia w sprzedaży żetonów – jedna osoba w Niżnym mogła kupić tylko cztery żetony, ale to problemu nie rozwiązało i w 2009 r. przedziurawiono żetony.

Ponadto przez pewien czas, gdy opłata za przejazd wynosiła trzy ruble, do bramek trzeba było wrzucać dwa żetony, bo bramki nie odróżniały żetonów od monet dwurublowych. W tej sytuacji jeden żeton miał wartość 1,5 rubla, przez co wrzucanie dwurublowych monet nie było już takie opłacalne. Potem, gdy w 2002 r. podwyższono opłatę do czterech rubli, w ogóle wycofano sprzedaż żetonów. Te powróciły jednak przy kolejnej podwyżce – do 5 rubli. Obecnie jeden żeton kosztuje 28 rubli. Można też korzystać z kart miejskich – wówczas wysokość opłaty to 26 rubli.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Więcej autobusów lepsze niż duże projekty transportowe?

Mobilność

Więcej autobusów lepsze niż duże projekty transportowe?

Przemysław Farsewicz 10 czerwca 2023

Supermarket na kołach. Niemcy powracają do zakupowych autobusów

Mobilność

Ukraina: Środki z EBI pozwolą odnowić tabor w kolejnych 18 miastach

Komunikacja

Jekaterynburg testuje niskopodłogowy tramwaj Uraltransmaszu

Przestrzeń

Zobacz również:

Więcej autobusów lepsze niż duże projekty transportowe?

Mobilność

Więcej autobusów lepsze niż duże projekty transportowe?

Przemysław Farsewicz 10 czerwca 2023

Supermarket na kołach. Niemcy powracają do zakupowych autobusów

Mobilność

Ukraina: Środki z EBI pozwolą odnowić tabor w kolejnych 18 miastach

Komunikacja

Jekaterynburg testuje niskopodłogowy tramwaj Uraltransmaszu

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5