Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Metro na Wolę. „Budowa brutalnie wstrzymana”

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2017-04-20 12:12
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Metro na Wolę. „Budowa brutalnie wstrzymana”
fot. Metro Warszawskie
Generalny Inspektor Nadzoru Budowlanego cofnął pozwolenie na budowę stacji metra C6 Księcia Janusza na zachodnim odcinku II linii. Miasto dowiedziało się o tym z... twittera radnego PiS. – Mamy do czynienia z precedensem. Największa inwestycja samorządowa została brutalnie wstrzymana – mówi Renata Kaznowska, wiceprezydent Warszawy.

Generalny Inspektor Nadzoru Budowlanego wydał 11 kwietnia decyzję o uchyleniu pozwolenia na budowę stacji metra C6 Księcia Janusza. To najważniejszy obiekt na budowanym obecnie zachodnim odcinku II linii – stąd mają wyruszyć tarcze drążące tunele. – Największa inwestycja samorządowa w tej części Europy została brutalnie wstrzymana. To decyzja absolutnie szokująca – mówi wzburzona Renata Kaznowska, wiceprezydent Warszawy.

Miasto dowiedziało się o tej decyzji z… twittera radnego PiS, gdyż do ratusza i jednostek miejskich dokument nie wpłynął, mimo że jest datowany na 11 kwietnia. – GINB ma wątpliwości, czy inwestor prawidłowo złożył oświadczenia do dysponowania nieruchomością na cele budowlane. Na podstawie tych wątpliwości wstrzymał inwestycję za ponad 1,1 mld zł – wyjaśnia Kaznowska. Jak podkreśla ratusz, zakwestionowano sześć działek spośród ponad setki. – Nie wchodzą one w bezpośredni obszar inwestycji. Nie będzie tu wyjść, wind, szybów. Mieliśmy na nie przełożyć infrastrukturę podziemną, właściwie prawie już to dokonaliśmy – mówi Renata Kaznowska.

– To sytuacja bez precedensu, niewyobrażalna w skutkach. Wystarczy złożyć wniosek z wątpliwościami, którymi skutecznie zarazimy GINB i mamy uchylenie pozwolenia na budowę. Nadzór budowlany powinien był zbadać te dokumenty, ocenić ich wiarygodność i dopiero zdecydować o uchyleniu pozwolenia na budowę. Na takiej zasadzie możemy zablokować każdą inwestycję w tym kraju, więc życzę powodzenia w budowaniu tego kraju – mówi Kaznowska.

Decyzja GINB-u a skrupulatność wojewody

Ratusz podkreśla, że ta sprawa to duży problem dla wojewody. – Sprawdzał skrupulatnie dokumenty przez dziewięć miesięcy. Do tego stopnia, że prezes Metra musiał składać oświadczenia, że jest prezesem Metra. GINB podważa skrupulatność wojewody. Ja jednak nie wierzę w wątpliwości – mówi Kaznowska, sugerując niemerytoryczne przesłanki decyzji. – Sprawdzenie własności i oświadczenia o prawie dysponowania nieruchomościami to jeden z podstawowych dokumentów. Życzę wojewodzie obronienia tej decyzji. To dla niego ważne, również z punktu widzenia kodeksu cywilnego – decyzja miała rygor natychmiastowej wykonalności. Ja nie wierzę w wątpliwości i to, że wojewoda nie sprawdził podstawowych rzeczy – podkreśla wiceprezydent. Jak dodaje, GINB ma wątpliwości, ale najwyraźniej ich nie zbadał i nie ocenił.

– Czy nadzór budowlany reprezentuje interes mieszkańców czy interes handlarzy roszczeń i firm, które specjalizują się w reaktywowaniu spółek? Żądam, by wojewoda z GINB powołał zespół kryzysowy. Oczekuję natychmiastowych działań. Przy dobrej woli wojewody jesteśmy w stanie załatwić tę sprawę szybko. Jeżeli wojewoda chce wydać nową decyzję, a powinien, to może wydać ją w kilka dni. Jest to niezwykle ważne ze względu na ważny interes społeczny, na który wojewoda powoływał się, wydając decyzję – mówi Kaznowska. Miasto zapowiada współpracę przez 24 godzin na dobę.

Jak mówi wiceprezydent, miasto miało bezsprzecznie prawo do złożenia oświadczeń o prawie do dysponowania gruntem. – Nie musimy wytwarzać żadnych nowych dokumentów na okoliczności tych sześciu działek – podkreśla Renata Kaznowska. Dla części działek nie są założone księgi wieczyste, ale w przypadku dwóch jako właściciel w ewidencji wpisane jest miasto, a w kolejnych dwóch – Skarb Państwa. Są też dwie działki drogowe, które nie podlegają reprywatyzacji. – Do części nieruchomości toczą się spory prawne między miastem a Spółdzielnią Koło – mówi Krzysztof Strzałkowski, burmistrz dzielnicy Wola. Jak dodaje miasto, toczą się sprawy prokuratorskie w związku z reaktywowaniem przedwojennej spółki, która w rejonie Woli chciała przejąć sporo działek.

Miasto musi wstrzymać budowę

Co oznacza decyzja GINB-u? – W tej chwili prace toczą się normalnie, na podstawie decyzji wojewody z 16 września 2016 r., który – wydając pozwolenie na budowę – stwierdził, że dokumentacja jest kompletna i prawidłowa. Proces doręczenia decyzji GINB-u nie został zakończony. Gdy będziemy ją posiadać, rozpoczniemy procedurę wdrażania tej decyzji – mówi Jerzy Lejk, prezes Metra. – Zamiast budować, będziemy zabezpieczać prac budowy – podkreśla Kaznowska. Oznacza to spore opóźnienia dla inwestycji. To najważniejsza stacja – stąd miały ruszyć tarcze drążące tunele na odcinku zachodnim.

– Decyzja, która nie jest wydana na bazie pogłębionej analizy, tylko wątpliwości, dotyka tysięcy mieszkańców. Dzielnica Wola to wielki plac budowy, który jest pewnego rodzaju kompromisem z mieszkańcami, którzy ponoszą konsekwencje utrudnień w ruchu. Ujawniona decyzja przedłuża problemy komunikacyjne dzielnicy – podkreśla Krzysztof Strzałkowski, burmistrz dzielnicy Wola.

Decyzja ws. Woli może mieć konsekwencje dla budowy dalszych odcinków. – W maju otwieramy oferty na projektowanie dalszego odcinka na Bemowo. Dzisiaj nie odważę się podjąć decyzji o budowie metra na Bemowo. Nie wiem, kiedy będziemy mogli wrócić na budowę. Nie odważę się rozpocząć budowy odcinka, którego nie będę miała gdzie podłączyć – mówi Kaznowska.

Wojewoda wie, ale nie komentuje


Mimo że miasto nie ma jeszcze decyzji, wojewoda otrzymał ją już… 13 kwietnia. Jego urząd nie zajmuje oficjalnego stanowiska. – Analizujemy dogłębnie tę decyzję, wszystkie możliwości i skutki. Będziemy informować o naszym stanowisku. Proszę nam dać czas – sprawa jest istotna dla Warszawy, nie chcemy podejmować pochopnych decyzji – mówi Ewa Filipowicz, rzecznik wojewody.







VII Kongres Kolejowy
 VII Kongres Kolejowy


23 listopada 2017 r. w warszawskim hotelu Sofitel Victoria odbędzie się kolejna, VII edycja Kongresu Kolejowego. To największe i najbardziej prestiżowe wydarzenie konferencyjne w branży transportu szynowego, organizowane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR wspólnie z Forum Kolejowym - Railway Business Forum. Wszystkie poprzednie edycje Kongresu miały ogromne znaczenie dla branży transportu kolejowego w naszym kraju oraz były jedyną tak szeroką platformą dyskusji poświęconej polskiemu kolejnictwu. W zeszłym roku udział w dyskusjach wzięło ponad 700 osób ze świata polityki, samorządu, nauki, biznesu i przemysłu. W 2017 r. poruszać będziemy m.in. następujące tematy:

• Rola kolei w systemie transportowym państwa – jak przywrócić transportowi szynowemu należne mu miejsce?
• Kolejowe przewozy towarowe – jaki jest potencjał wzrostu sektora?
• Smart Railways – inteligentna kolej na miarę XXI wieku
• Gdzie będzie infrastruktura kolejowa w Polsce w roku 2023?
• Inwestycje w transport kolejowy a oczekiwania wspólnot samorządowych
• Bezpieczeństwo na kolei w Polsce

Udział w wydarzeniu jest bezpłatny, za akredytacją. Zapraszamy do rejestracji pod www.kongreskolejowy.pl

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Wojewoda  o metrze: „Jest i będzie budowane. Sprawa ponadpolityczna”

Prawo & Finanse

Wojewoda o metrze: „Jest i będzie budowane. Sprawa ponadpolityczna”

Witold Urbanowicz 20 kwietnia 2017

Nadzór Budowlany uchyla pozwolenie na budowę stacji metra Księcia Janusza

Prawo & Finanse

Nadzór Budowlany uchyla pozwolenie na budowę stacji metra Księcia Janusza

Witold Urbanowicz 19 kwietnia 2017

Metro na Woli wkracza w etap prac konstrukcyjnych

Przestrzeń

Metro na Woli wkracza w etap prac konstrukcyjnych

Witold Urbanowicz 13 kwietnia 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS