Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Metro na Targówek: Głowica skrawająca tarczy już na placu budowy

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2017-03-29 14:49
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Metro na Targówek: Głowica skrawająca tarczy już na placu budowy
fot. Metro Warszawskie
Na budowę metra na Targówku trafiły kolejne elementy tarcz TBM, które będą drążyć tunele II linii w kierunku Pragi. Ulice Warszawy przemierzyło już czoło tarczy – czyli głowica skrawająca. Start drążenia tunelu przewidziano w wakacje.

Wykonawca budowy odcinka zachodniego II linii metra, na Targówek, do stacji C18 Trocka, przygotowuje się do rozpoczęcia drążenia tuneli. W zeszłym tygodniu rozpoczął się transport elementów tarcz TBM, których zadaniem będzie wydrążenie dwóch tuneli od Trockiej w kierunku stacji C15 Dworzec Wileński.

Astaldi wykorzystuje tarcze, które już stosował przy budowie centralnego odcinka II linii metra, realizowanej wspólnie z Gulermakiem. Maszyny po zakończeniu tamtej inwestycji zostały rozłożone na części i przewiezione na Marywilską, na teren tzw. fabryki tubingów (elementów obudowy tuneli).

Teraz elementy pierwszej tarczy Maria przewożone są nocą, jako transport ponadgabarytowy, na teren budowy stacji C18 Trocka, gdzie znajduje się szyb startowy. Jako pierwsze przewiezione zostały multikary, czyli specjalne pojazdy do poruszania się w tunelach w czasie budowy. W nocy z 28 na 29 marca przewiezione zostały elementy napędu tarczy oraz głowica skrawająca. Jak informuje Metro – kolejnymi transportami dotrą i przenośnik śrubowy. W kwietniu natomiast zostanie przewieziona druga tarcza, Anna.

Rozpoczęcie drążenia tuneli zaplanowano na wakacje. Tarcze ruszą w miesięcznym odstępie. Zadaniem tarcz jest nie tylko drążenie tuneli, ale także jego obudowywanie betonowymi tubingami i odprowadzanie za pomocą taśmociągów urobku. Długość każdej maszyny to 97 m, a masa to 615 ton. Tarcze składają się z głowicy skrawającej (czoła) o długości 12 metrów i masie ok. 400 ton oraz 85-metrowego zaplecza, gdzie zlokalizowane są wszystkie systemy pomocnicze tarczy – od pomp hydraulicznych, przez mieszalniki substancji, która jest natryskiwana na obudowę tunelu dla jej uszczelnienia czy piany, która uzdatnia grunt. Średnie tempo drążenia określane jest w przedziale od 10 do 20 metrów na dobę. Na budowie centralnego odcinka II linii rekord wyniósł aż 43,5 m.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5