Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Metro na Chrzanowie oszczędnie. Co to oznacza?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
31-10-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Metro na Chrzanowie oszczędnie. Co to oznacza?
fot. Adrian Grycuk, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commonsStacja Słodowiec na odcinku bielańskim I linii metra
Metro ogłosiło właśnie konkurs na koncepcję architektoniczno-budowlaną dla ostatniego, zachodniego odcinka II linii metra na Chrzanowie wraz ze Stacją Techniczno-Postojową Mory. Zgodnie z zapowiedziami ma on zostać zrealizowany oszczędnie i znacznie skromniej. Oznacza to nie tylko uproszczenie wystroju, ale też rezygnację z punktów handlowych czy zmiany konstrukcyjne i technologiczne.

Budowa ostatniego, zachodniego odcinka II linii metra wraz z zapleczem, Stacją Techniczno-Postojową Mory, kosztować będzie ok. 1,2 mld zł. Aby go zrealizować do 2023 r., miasto musiało poprzesuwać inne inwestycje, w tym np. most Krasińskiego. Jednocześnie zapowiedziano, że ostatni odcinek zostanie zrealizowany oszczędniej.

Zapowiedzi te znalazły wyraz w ogłoszonym pod koniec października konkursie na koncepcję architektoniczno-budowlaną ostatniego odcinka II linii metra, obejmującego trzy stacje, blisko 4 km podwójnych tuneli oraz zaplecze techniczne na Morach. Wśród warunków zapisano dążenie do maksymalnego uproszczenia konstrukcji stacji, a w tym do ograniczenia liczby pomieszczeń technicznych i handlowych. Jak wyjaśniło nam Metro Warszawskie, chodzi o zmniejszenie kubatury obiektów poprzez np. wypłycenie stacji. Natomiast rezygnacja z lokali handlowych powoduje mniejsze zapotrzebowanie na urządzenia energetyczne, grzewcze, wentylacyjne, mechaniczne.

Postawiono też wymagania związane ze standardem wykończenia stacji. Jako przykład w warunkach konkursu podano rezygnacja z efektownych rozwiązań architektonicznych na rzecz dobrej jakości surowego betonu lub stosowanie gresu (płytek) zamiast kamienia naturalnego czy maksymalne uproszczenie rozwiązań wyjść stacyjnych. Jak wyjaśniają portalowi Transport-publiczny.pl przedstawiciele Metra Warszawskiego, stacje mają zostać wykończone w standardzie stacji odcinka zachodniego 3+3 oraz ostatnich stacji północnego odcinka I linii metra na Bielanach.

W warunkach Metro zapisało też, że mają być stosowane proste i powtarzalne rozwiązania techniczne oraz standaryzacja wyposażenia. Odcinek, jak poinformowało nas Metro Warszawskie, ma być też maksymalnie uproszczony pod względem technologicznym. W praktyce oznacza to, zgodnie z informacjami przekazanymi przez spółkę, np. przeniesienie wentylatorni szlakowych do korpusu stacji, korzystanie z ciepła systemowego (CO) czy wreszcie rezygnacja z dodatkowych podstacji energetycznych przy podziemnych przystankach. Zasilanie zapewniać będzie podstacja energetyczna STP Mory, wykorzystana ma być również podstacja na stacji C4 Powstańców Śląskich, która zostanie zrealizowana w ramach wcześniejszego odcinka (tzw. 3+2).
Oczywiście muszą zostać zachowane wszelkie normy i przepisy, w tym prawa budowlanego, warunków jakim powinny odpowiadać obiekty metra. Projekty muszą też respektować warunki środowiskowe i lokalizacyjne wynikające z decyzji administracyjnych oraz odrębnych przepisów prawa, w tym prawa lokalnego. – Koncepcja zakładająca oszczędności realizacyjne budowy ostatniego odcinka II linii metra nie może powodować ograniczeń w zakresie funkcjonalności bądź norm bezpieczeństwa – podkreśla Anna Bartoń, rzecznik prasowy Metra Warszawskiego.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Rusza drążenie tuneli na ostatnim odcinku II linii metra

Przestrzeń

Rusza drążenie tuneli na ostatnim odcinku II linii metra

Witold Urbanowicz 29 lipca 2024

Metro naprawia sufit na Bemowie. Ale… nie da się go wyczyścić

Przestrzeń

Metro na Karolin: Rośnie zaplecze II linii

Przestrzeń

Metro na Karolin: Rośnie zaplecze II linii

Witold Urbanowicz 26 czerwca 2024

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Rusza drążenie tuneli na ostatnim odcinku II linii metra

Przestrzeń

Rusza drążenie tuneli na ostatnim odcinku II linii metra

Witold Urbanowicz 29 lipca 2024

Metro naprawia sufit na Bemowie. Ale… nie da się go wyczyścić

Przestrzeń

Metro na Karolin: Rośnie zaplecze II linii

Przestrzeń

Metro na Karolin: Rośnie zaplecze II linii

Witold Urbanowicz 26 czerwca 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij