Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Metro na Bródno: Spór o grafikę na ścianach zatorowych

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2017-10-11 16:18
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Metro na Bródno: Spór o grafikę na ścianach zatorowych
Wizualizacja stacji C19 Zacisze, materiały prasowe
Metro na Bródno: Spór o grafikę na ścianach zatorowych
Metro na Bródno: Spór o grafikę na ścianach zatorowych
Metro na Bródno: Spór o grafikę na ścianach zatorowych
Metro na Bródno: Spór o grafikę na ścianach zatorowych
Metro na Bródno: Spór o grafikę na ścianach zatorowych
Metro na Bródno: Spór o grafikę na ścianach zatorowych
Ściany zatorowe trzech ostatnich stacji odcinka wschodniego-północnego II linii metra miały zdobić specjalne grafiki w postaci znacznie przetworzonych obrazów tego, co można spotkać na powierzchni. W powstaniu ich koncepcji uczestniczył Piotr Młodożeniec, który informuje teraz o braku porozumienia z projektantem i odłożeniem projektu na półkę. – Umowa została wykonana i rozliczona – informują z kolei przedstawiciele firmy ILF, zaznaczając, że interesy grafika zostały zabezpieczone w programie funkcjonalno-użytkowym, a koncepcja będzie dopracowywana dopiero na etapie projektu wykonawczego.

O sporze w sprawie wystroju stacji poinformowała Gazeta Wyborcza. Ściany zatorowe na stacjach C19 Zacisze, C20 Kondratowicza i C21 Bródno, zgodnie ze zwycięską koncepcją zaprezentowaną przez firmę ILF, miały zdobić grafiki, do powstania których został zaangażowany grafik Piotr Młodożeniec. – To byłyby obrazy, które człowiek widzi na powierzchni, po graficznym przepracowaniu na wzory czarno-białe i kolorowe ornamenty. Na kolejnych stacjach w tonacji bardziej żółtej, czerwonej lub zielonej – opowiada na łamach Gazety Wyborczej Piotr Młodożeniec.

Artysta miał przygotować za niewielkie honorarium koncepcję grafik dla konkursowej pracy. Problem pojawił się, gdy propozycja ILF-u wygrała i przyszła pora na uszczegółowienie koncepcji. – Zaproponowali mi ok. 10 tys. zł, a na taki dumping nie mogłem się zgodzić, to ogromna praca. Poświęciłem na nią dużo czasu. Sześć malowideł o długości 120 m. Byłem gotowy do negocjacji – mówi, cytowany przez Gazetę Wyborczą, Piotr Młodożeniec. Nieudane negocjacje, jego zdaniem, doprowadziły do zamrożenia projektu.

Firma ILF, którą zapytaliśmy o stanowisko, podkreśla, że umowa została wykonana i rozliczona. – ILF zawarł z panem Piotrem Młodożeńcem umowę wyłącznie na opracowanie koncepcji grafik trzech ścian zatorowych do konkursu dotyczącego realizacji odcinka wschodniego-północnego II linii metra w Warszawie. Na podstawie tej umowy pan Młodożeniec wykonał jedynie koncepcję trzech grafik na podstawie zdjęć przekazanych przez ILF, i dopiero potem na podstawie wspólnej pracy z architektami z ILF powstały projekty ścian zatorowych, które zostały zamieszczone w pracy konkursowej – informuje Marta Dańków z firmy ILF. Jak podkreśla przedstawicielka firmy ILF, Młodożeniec nie jest więc wyłącznym autorem grafik, które miały zostać umieszczone na ścianach zatorowych, a porozumienie zawarte z artystą  nie obejmowało wykonania sześciu malowideł o długości 120 metrów dla trzech stacji.

Zgodnie z wolą artysty jako materiał ścian zatorowych w projekcie budowlanym określono panele stalowe lub aluminiowe. Firma ILF podkreśla, że na tym etapie projektu – gdy przekazywany jest projekt budowlanych – nie określa się szczegółowych rozwiązań graficznych i plastycznych. – Te elementy zamieszczane są w szczegółowych projektach wykonawczych, które nie są obecnie opracowywane przez ILF – podkreśla Marta Dańków. Jak dodaje, interesy pana Młodożeńca są zabezpieczone w programie funkcjonalno-użytkowym. Znajduje się tam stwierdzenia, że „na ścianach zatorowych stacji wzdłuż peronu projektuje się galerie o długości 120 m i wysokości 4 m. Współautorem kompozycji graficznych jest artysta grafik/plastyk” oraz „Przy opracowywaniu wystroju wnętrz hali peronowej, w tym projektów ścian zatorowych należy bezwzględnie utrzymać spójną stylistykę kompozycji graficznych na ścianach zatorowych na wszystkich stacji. Barwne kompozycje należy wykonać jako sitodruk na blasze pod kontrolą artystyczną, technologiczną i techniczną”. Ponadto dołączony jest rysunek przedstawiający grafikę ścian zatorowych.



Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Warszawa ze środkami na metro i tramwaje do Wilanowa i na Gocław

Prawo & Finanse

Warszawa ze środkami na metro i tramwaje do Wilanowa i na Gocław

Witold Urbanowicz 03 października 2017

Metro: Tarcze wymuszą tymczasowe wykwaterowania na Strzeleckiej

Przestrzeń

Metro: Tarcze wymuszą tymczasowe wykwaterowania na Strzeleckiej

Witold Urbanowicz 25 września 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS