Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Metro dostępne dla niepełnosprawnych. Wzorem także dla innych

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
01-01-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Metro dostępne dla niepełnosprawnych. Wzorem także dla innych
fot. MJ
Jednym z lepiej zaprojektowanych przestrzeni służących obsłudze osób z niepełnosprawnościami jest Metro Warszawskie. O tym dlaczego rozmawiamy z Piotrem Pawłowskim, prezesem fundacji Integracja –stowarzyszenia powstałego na rzecz osób niepełnosprawnych.

Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl: Częstym problemem niewątpliwie jest brak standaryzacji w oznaczaniu przestrzeni dla osób z niepełnosprawnością. Klasycznym przykładem są prowadnice dla osób niewidomych – na stacjach kolejowych – jedne są za linią bezpieczeństwa, a niektóre przed. Skąd się to bierze?

Piotr Pawłowski, prezes fundacji Integracja:
Te standardy faktycznie nie do końca zostały wytyczone, ponieważ nie ma ich w zapisach prawa. Dzisiaj wszyscy posiłkują się rozwiązaniami z Metra Warszawskiego, bo są dobre. Dzięki temu doskonale wiemy, jak dla osób niewidomych przygotować – bo to się sprawdziło w praktyce – perony i zabudowę infrastruktury. Te standardy próbujemy przekładać na różne inwestycje kolejowe. Jednak w przypadku, kiedy mamy różnych doradców, to doprowadzają oni do sytuacji paradoksalnej, tak jak w Warszawie, że mamy wyremontowane trzy dworce, a w nich trzy różne koncepcje pod kątem dostępności dla osób niewidomych. Jest to absurdalne, a dla tej grupy społecznej fatalne rozwiązanie, bo wtedy taka osoba nie jest w stanie się zorientować, czy jest na krawędzi peronu, czy też jaka jest odległość do jego końca.

Zatem wzorcem pod kątem rozwiązań dla różnych grup ludzi z niepełnosprawnością jest metro. Czy pod każdym względem?

Metro jest w momencie uczenia się. Mamy stacje, które oddane były do użytku kilka lat temu i wiemy, że nie są w pełni dostosowane. Ale w przypadku nowych stacji 3+3, które mają być budowane, już jest dyskusja ze środowiskiem, co zrobić, żeby metro było jeszcze lepiej dostępne. W metrze, jeżeli są świadomi swoich wpadek, to próbują to wszystko poprawić.

Ta dostępność w komunikacji i na dworcach polepsza się?

To się zmienia. Usiadłem na wózek 30 lat temu. To, co jest teraz, to jest zupełnie inna jakość życia. Oczywiście, dużo narzekamy, ale w tym narzekaniu powinniśmy być na tyle uczciwi, żeby powiedzieć, że ta zmiana jest widoczna i dostępność jest dużo większa. Oczywiście chcielibyśmy też, żeby przy tych zmianach, które teraz następują, to wszystko działało sprawnie i niezawodnie. Myślę, że w tym wszystkim kluczowy jest czynnik ludzki. Rozmawiamy o windach, które się psuja, to ktoś musi wiedzieć, że trzeba szybko zareagować, bo komuś ta winda jest potrzebna. Jeśli remontujemy w obszarze przestrzeni publicznej, to trzeba dopytać tych, którzy znają się na dostępności, co zrobić, żeby to rozwiązanie służyło jak największej grupie osób. Dlatego myślę, że dialog, otwartość i szukanie rozwiązań pozwoli na to, że będziemy zadowoleni i szczęśliwi. Jeśli cokolwiek na naszych oczach powstaje, to będzie w pełni dostępne.

Jako ciekawostkę w Państwa magazynie można przeczytać, że najlepiej przystosowane do obsługi osób z niepełnosprawnością są obecnie linie lotnicze. Dlaczego?

Tak, tam są procedury i standardy, a to jest bardzo ważna rzecz, bo nam w transporcie takich brakuje. Na kolei, przy tych wszystkich właścicielach, brak zunifikowania pewnych standardów.

Z drugiej strony, biorąc pod uwagę, że Polska staje się krajem, w którym przybywa osób starszych, to coraz więcej z nich będzie chciało korzystać z udogodnień. Powinniśmy się przygotować do tego, żeby budując dany obiekt albo remontując, nie montować ciasnej windy, ale odpowiednio większą. Jeżeli stosujemy rozwiązania np. dla osób słabo słyszących czy głuchych, to one powinny być powszechnym standardem przy obsłudze tego rodzaju pasażerów. Bo obok architektury, bardzo istotnym elementem, jest czynnik ludzki, bo to człowiek może niwelować ew. problemy. Musimy być wyczuleni na obsługę pasażerów z niepełnosprawnościami.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5