Partnerzy serwisu:
Mobilność

Mercedes z nową generacją Conecto na podbój naszego regionu

Dalej Wstecz
Data publikacji:
05-09-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

MOBILNOŚĆ
Mercedes z nową generacją Conecto na podbój naszego regionu
fot. MJ
Po dziesięciu latach pierwszej generacji Conecto Mercedes-Benz nastał wreszcie czas , że producent zaprezentował jego godnego następcę. Nowy autobus różni się pod wieloma względami od poprzednika i przede wszystkim ma podbić rynek Europy Środkowowschodniej z uwagi na niższą – od Citaro – cenę. I to właśnie dlatego pod Warszawą odbyła się światowa premiera produktu. Produkcja nowego Conecto już ruszyła, a Mercedes spodziewa się na dniach pierwszych zamówień.

Conecto to druga – po Citaro – linia autobusów miejskich w portfolio Mercedesa. W zamierzeniu ma być ona tańsza, dzięki czemu producent obrał jako podstawowy rynek zbytu właśnie Europę Środkową i Wschodnią. Pierwszy model Conecto znany jest od prawie 10 lat. Sprzedał się on do tej pory do krajów nadbałtyckich, Polski, Czech, Słowacji, Węgier, Bułgarii, Rumunii i Turcji w liczbie ponad 3 tys. Największym rynkiem zbytu dla Mercedesa jest Polska. – Udział naszej marki wyniósł tutaj ok. 35% i jest on wyższy od średniej europejskiej – zaznacza Ulrich Bastert, dyrektor marketingu Daimler Buses. Drugim istotnym rynkiem dla Mercedesa wciąż pozostaje też Turcja, gdzie znajdują się także dwie fabryki – w Hoşdere i pod Istambułem.

Producent postanowił teraz zaprezentować w Polsce nową generację autobusu Conecto. Premiera odbyła się w podwarszawskim Nadarzynie w halach Warsaw Expo. – Conecto jest autobusem ustandaryzowanym dlatego też nie nadaje się on na rynek zachodni – zauważa Baster. – W Europie Wschodniej klienci chcą mieć autobus miejski, który przede wszystkim spełnia ich podstawowe potrzeby, ale jednocześnie nie chcą rezygnować też z jakości – dodaje.

Dlatego w myśl Mercedesa Citaro ma pozostać autobusem wyższej klasy i jednocześnie droższym, a Conecto ma konkurować pod względem ceny z innymi producentami autobusów w przetargach. – Citaro ma ok. 500 wariantów samego wyposażenia, a to kosztuje bardzo dużo pieniędzy. Dlatego z jednej strony chcemy odgrodzić się od linii Citaro, a z drugiej strony powielić jego sukces sprzedażowy, ale już pod postacią Conecto – wyjaśnia Baster.

Conecto, ale jakby Citaro

Mimo wszystko Mercedes nie może uciec od porównań nowego Conecto do Citaro. Producent przyznaje, że kilka rozwiązań znanych z tego drugiego znalazło się w kolejnej generacji Conecto. Autobus przejął od niego wymiary oraz rozwiązania w zakresie napędu, jest jednak mniej zindywidualizowany. Pokrewieństwo wyraźnie widać w koncepcji wymiarów Conecto. Rozstawy osi autobusu jednoczłonowego i przegubowego – 5900 mm i 5900/5990 mm – są identyczne z Citaro. Zwisy różnią się zaledwie o kilka milimetrów, co wynika przede wszystkim z odmiennego designu. Również zoptymalizowana pod względem masy struktura nadwozia Conecto w przeważającym stopniu pochodzi od Citaro. – Pozwoliło to na zoptymalizowanie ciężaru i zmieszczenie dodatkowych trzech osób w środku – mówi Ulrich Bastert, dyrektor marketingu Daimler Buses.

Niskopodłogowy autobus miejski dostępny jest jako trzydrzwiowy jednoczłonowy Conecto o długości 12,13 m oraz czterodrzwiowy przegubowy Conecto G o długości 18,12 m. Autobus jest w całości niskopodłogowy, z kolei silnik zamontowano w wieży na tyle pojazdu. Zarówno jednoczłonowy, jak i przegubowy Conecto oferowany są z napędem wysokoprężnym, spełniającym normę emisji spalin Euro VI. Z kolei nowością jest także po raz pierwszy opcja Conecto z napędem na gaz ziemny z silnikiem M 936 G. – To skrojona na miarę odpowiedź na potrzeby zakładów komunikacyjnych, szukających ekonomicznego niskopodłogowego autobusu miejskiego – mówi z kolei Gustav Tuschen, szef rozwoju Daimler Buses.

Dzięki konstrukcji o zoptymalizowanej masie oraz kompaktowym i lekkim silnikom w autobusie jednoczłonowym (Mercedes-Benz OM 936, pojemność skokowa 7,7 l) i przegubowym (Mercedes-Benz OM 470, pojemność skokowa 10,7 l), Conecto zapewnia flotom duże rezerwy w zakresie masy przy odpowiednio dużej liczbie przewożonych pasażerów. Jednoczłonowy Conecto z silnikiem wysokoprężnym oferuje 101, a przegubowy 148 miejsc pasażerskich. W przypadku napędu na gaz ziemny liczba miejsc pasażerskich w Conecto NGT i Conecto G NGT wynosi odpowiednio 99 i 158.

Zabezpieczenie przeciwzgięciowe

Wersję przegubową autobusu Mercedes wyposażył także w ATC, czyli zabezpieczenie przeciwzgięciowe. Producent chwali się unikalnym rozwiązaniem, które wyznacza nowy standard w zakresie dynamiki jazdy i bezpieczeństwa dla autobusów przegubowych.

Dynamiczny układ sterowania ATC reguluje hydrauliczną amortyzację przegubu w zależności do potrzeb i zależnie głównie od kąta skrętu, kąta zgięcia przegubu, prędkości i obciążenia. Mercedes zwraca uwagę, że w autobusach innych producentów zwykle wysoka podstawowa amortyzacja przegubu skutkuje tendencją do podsterowności na zakrętach i zwiększonym zużyciem opon na osi przedniej.

Z kolei układ ATC, w który wyposażono przegub Conecto G, przy stabilnej jeździe porusza się niemalże niezależnie i jest amortyzowany wyłącznie poprzez wzajemne tarcie elementów. Tym samym zoptymalizowano właściwości skrętne i pracę układu kierowniczego, a siła kierowania i reakcje autobusu przegubowego są zbliżone do pojazdu jednoczłonowego. Niewielka tendencja do podsterowności zmniejsza zużycie opon na osi przedniej.

Jeżeli autobus traci stabilność podczas jazdy – na przykład na śliskiej nawierzchni – szybko i adekwatnie do potrzeb aktywowana jest amortyzacja przegubu. Dzięki temu tor jazdy autobusu przegubowego zostaje szybko ustabilizowany w ramach fizycznych możliwości, co zapobiega kołysaniu, a nawet zarzucaniu tylnego członu pojazdu z towarzyszącym mu efektem scyzoryka.

Konkurować ceną

– Udało nam się stworzyć zupełnie nową generację. Poprawiliśmy w Conecto wszystkie aspekty od designu po komfort jazdy, przez całkowite koszty utrzymania i przede wszystkim bezpieczeństwo – wymienia Gustav Tuschen, szef rozwoju Daimler Buses.

Wiadomo tylko, że autobus ma zdobywać rynek ceną. Prezesi Mercedesa nie potrafili jednak porównać cen nowego Conecto z Citaro ani tym bardziej ze starszą generacją. – Trudno porównywać nowe Conecto z historią. Na pewno skonstruowaliśmy go, żeby był konkurencyjny cenowo i umacniał udział marki w rynku autobusowym w Europie Środkowowschodniej – tłumaczy Tuschen.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Casablanca. Daimler dostarczy 500 mercedesow do Maroka

Komunikacja

Casablanca. Daimler dostarczy 500 mercedesow do Maroka

Jakub Dybalski 10 lutego 2020

Mercedes nie przejedzie pieszego, choć koty muszą uważać

Mobilność

Berlin. Mercedes dostarczył dwa pierwsze Citaro. Pozostało… 948

Prawo & Finanse

Oficjalna premiera eCitaro na targach IAA w Hanowerze [zdjęcia]

Komunikacja

Zobacz również:

Casablanca. Daimler dostarczy 500 mercedesow do Maroka

Komunikacja

Casablanca. Daimler dostarczy 500 mercedesow do Maroka

Jakub Dybalski 10 lutego 2020

Mercedes nie przejedzie pieszego, choć koty muszą uważać

Mobilność

Berlin. Mercedes dostarczył dwa pierwsze Citaro. Pozostało… 948

Prawo & Finanse

Oficjalna premiera eCitaro na targach IAA w Hanowerze [zdjęcia]

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5