Stolica Lombardii, we współpracy z lokalnym ubezpieczycielem, wprowadziła program, dzięki któremu planuje ograniczyć ruch samochodowy w mieście. Dzięki specjalnym urządzeniom można ustalić, które samochody między porankiem a wieczorem nie będą używane. Ich właściciele dostają za to niewielką rekompensatę.
1,5 euro może otrzymać właściciel prywatnego samochodu, który nie ruszy się z miejsca między 7.30 rano, a 7.30 wieczorem. To niewiele, ale w sam raz wystarczy na bilet komunikacji miejskiej. Kierowca musi się zgodzić, by firma ubezpieczeniowa Unipol zainstalowała pod deską rozdzielczą jego samochodu niewielkie urządzenie, które będzie do centrali wysyłało informację o jego położeniu. Kierowca pieniądze otrzymuje za pośrednictwem elektronicznego vouchera – smsa wartego właśnie 1,5 euro.
– Do tej pory tego rodzaju technologia w samochodach była używana do nawigacji, związana z ubezpieczeniem, ewentualnie z rozrywką – twierdzi Jonathan Hewett, jeden z dyrektorów w Octo Telematics, które dostarcza urządzenia. – W tym przypadku mamy do czynienia ze współpracą podmiotu prywatnego i publicznego, którego efektem jest wygoda obywateli – dodaje w rozmowie z "Financial Times".
Mediolan to jedno z najbardziej zagrożonych smogiem miast w Europie. W zmaganiach z nim ma pomóc utworzona w centrum miasta strefa płatnego wjazdu (congestion charge zone). Tylko że nie jest łatwo do rezygnacji z czterech kółek przekonać Włochów, dla których efektowny samochód jest często wyznacznikiem statusu społecznego.
– Włosi są bardzo przywiązani do swoich samochodów. I to nawet jeśli weźmiemy pod uwagę, że posiadanie auta jest droższe niż korzystanie z publicznego transportu i mniej wygodne z powodu licznych korków w mieście – tłumaczy Marco Percoco, wykładowca ekonomiki transportu na mediolańskim Uniwersytecie Bocconi. – To sprawa kulturowa.
Stąd pomysł by kierowców nie tyle obciążać dodatkowymi kosztami za korzystanie z samochodu, a na takiej generalnej zasadzie działają wszelkie strefy płatnego parkowania, czy płatnego wjazdu, tylko nagradzać za niekorzystanie z niego.
Ubezpieczyciel też z powyższego rozwiązania korzysta. Urządzenie zainstalowane pod maską może nie tylko informować o położeniu pojazdu, ale też np. informować o prędkości z jaką się porusza, czy stylu jazdy kierowcy (np. czy często i jak gwałtownie używa hamulców i przyspiesza), a to ważne dla niego informacje.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.