Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

MAN: Nie warto oszczędzać na naprawach i częściach zamiennych

Dalej Wstecz
Data publikacji:
18-11-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Transport-Publiczny.pl

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
MAN: Nie warto oszczędzać na naprawach i częściach zamiennych
fot. www.corporate.man.euSzkielet autobusu w fabryce MAN w Starachowicach
– Zamiennik nie odpowiada oryginałowi i nie zabezpiecza bezpieczeństwa – przekonuje Roman Korzanowski, Kierownik Działu Technicznego Autobusów w MAN Truck&Bus Polska. Zwiększenie bezpieczeństwa pojazdów dzięki stosowaniu oryginalnych części, było istotnym wątkiem konferencji nt. przyszłości rynku przewozów autobusowych, która odbyła się w Starachowicach.

„Ekonomia i ekologia – wyzwaniem dla transportu publicznego” – pod takim tematem odbyła się w ubiegłym tygodniu konferencja w Starachowicach, zorganizowana przez polski oddział MAN-a. Miejsce konferencji było nieprzypadkowe: od 11 lat w dawnej fabryce starachowickiego STAR-a, ma tu miejsce produkcja i montaż komponentów oraz nadwozi autobusów MAN (niedługo do Starachowic zostanie przeniesiona, z Poznania, produkcja całych autobusów). Podczas ponad 20-letniej już obecności w Polsce, MAN wyprodukował w naszym kraju w sumie ponad 14,5 tys. autobusów i ponad 52 tys. ciężarówek. Aby pojazdy te przez lata służyły ich użytkownikom na należytym poziomie, muszą być utrzymywane w dobrej jakości. A do tego niezbędna jest m.in. wysoka jakość serwisowania.

Naprawy prewencyjne pozytywnie wpływają na wynik ekonomiczny

W perspektywie od 2010 r., spadła o ok. 50% liczba napraw gwarancyjnych pojazdów MAN, jednocześnie, w tym samym czasie aż o 270% wzrosła liczba napraw o charakterze prewencyjnym. – Zwiększenie liczby tych napraw to dobry objaw, pozytywnie wpływający na ekonomikę działań przewozowych – argumentował Bartłomiej Ciemiński, dyrektor ds. Serwisu MAN Truck&Bus Polska. Zwracał jednocześnie uwagę, że MAN oferuje swoim klientom m.in. 24-godzinną ogólnodostępną infolinię, a serwis techniczny jest w każdej chwili gotowy do wyjazdu.

W ramach dbania o jakość swoich pojazdów, MAN stworzył nową linię produktów ECOline, dostępnych w ramach wymiany warsztatowej. Oddając zużyty podzespół, klient uzyskuje możliwość zakupu odpowiednika po fabrycznej regeneracji. Kupując produkty ECOline, klient płaci taniej do nawet 35% w porównaniu do części nowych. Okres gwarancji wynosi 12 miesięcy. Korzyści dla klienta to m.in. skuteczne zminimalizowanie kosztów związanych z utrzymaniem zaplecza technicznego (dzięki niższym cenom oraz gwarantowanej dostępności we wszystkich stacjach serwisowych MAN), minimalizacja ryzyka niespodziewanej awarii w okresie eksploatacji autobusu oraz idealne dopasowanie podzespołów, co redukuje do minimum czas postoju pojazdu w serwisie.

Poważnych napraw nie można robić według zasady „jakoś to będzie”

– W ramach usprawniania relacji z klientami, oferujemy im m.in. dostęp do katalogu elektronicznego. Trzeba pamiętać, że autobusy będą coraz bardziej skomplikowane technologicznie i, w efekcie, będą wymagały coraz bardziej skomplikowanego oprzyrządowania. Złą jest sytuacja, w której właściciel autobusu realizuje we własnym zakresie skomplikowaną naprawę, którą „jakoś się udało” zrobić. W nowoczesnym utrzymaniu pojazdów nie o to chodzi – argumentował Rafał Zieliński, kierownik ds. sprzedaży części zamiennych w MAN Truck&Bus Polska
Na koszty naprawy pojazdów, jak zauważył Roman Korzanowski (kierownik działu technicznego autobusów w MAN Truck&Bus Polska), składają się koszty przeglądów okresowych (wraz z wymianą olejów i płynów), koszty prewencyjne (zawierające wymianę elementów zużywających się pojazdu), a także koszty napraw korekcyjnych (zawierające wszelkie uszkodzenia naprawy i wymiany części). – Klienci ze Skandynawii, po szóstym roku użytkowania, zazwyczaj sprzedają swoje autobusy, gdyż po szóstym roku znacznie wzrastają koszty napraw. Wartość profesjonalnych warsztatów autobusowych wynosi zazwyczaj ok. 1 mln zł. Poważnych napraw nie warto robić amatorsko – ocenił Korzanowski.

Używanie podróbek to ryzyko nie tylko techniczne, ale też prawne

Na to, iż nie warto oszczędzać na częściach i naprawach, zwracał także uwagę mec. Przemysław Wierzbicki. Zgodnie z jego słowami, oszczędzanie na tych kwestiach może przynieść konsekwencje nie tylko techniczne (substandardowy remont generować może konieczność dokonania kolejnych prac remontowych w niedługim czasie, co finalnie przełoży się na większe koszty utrzymaniowo-remontowe), ale także konsekwencje o charakterze prawnym.

– Używanie części zamiennych może się wiązać się z odpowiedzialnością cywilną, a w skrajnych wypadkach nawet z odpowiedzialnością karna. Dziś już nikt już nie ma skrupułów, by pozywać do sądu za zadośćuczynienie. Roszczenia, jeśli ktoś ulegnie poważnemu wypadkowi, mogą iść nawet w setki tysięcy czy miliony z złotych. Jednocześnie, dotyka nas plaga podróbek. Często następuje np. fałszowanie dokumentacji homologacyjnej. Powstaje w związku z tym pytanie, czy jeśli kupi się część oryginalną, to nie dojdzie do danego tragicznego zdarzenia. To oczywiście ocenia biegły. I może być np. tak, że biegły orzeknie, iż przy oryginalnych częściach i tak nastąpiłby wypadek, ale może z mniejszymi szkodami. Więc jeśli biegły powie, iż użycie nieoryginalnych części miło znaczenie, wówczas trzeba liczyć się z odpowiedzialnością odszkodowawczą – argumentował mec. Wierzbicki.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Nowe Karsany Atak już w Płocku

Mobilność

Nowe Karsany Atak już w Płocku

Magdalena Romanowska 13 sierpnia 2020

Southampton. Testy autobusu, który „zjada” smog

Komunikacja

Southampton. Testy autobusu, który „zjada” smog

Jakub Dybalski 07 października 2018

Bolesławiec. Przetarg na 13 autobusów unieważniony

Komunikacja

Bieszczady odcięte od świata

Komunikacja

Bieszczady odcięte od świata

Jakub Dybalski 11 kwietnia 2017

Zobacz również:

Nowe Karsany Atak już w Płocku

Mobilność

Nowe Karsany Atak już w Płocku

Magdalena Romanowska 13 sierpnia 2020

Southampton. Testy autobusu, który „zjada” smog

Komunikacja

Southampton. Testy autobusu, który „zjada” smog

Jakub Dybalski 07 października 2018

Bolesławiec. Przetarg na 13 autobusów unieważniony

Komunikacja

Bieszczady odcięte od świata

Komunikacja

Bieszczady odcięte od świata

Jakub Dybalski 11 kwietnia 2017

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5