Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

MAN: Nie warto oszczędzać na naprawach i częściach zamiennych

Dalej Wstecz
Autor:

Paweł Rydzyński

Data publikacji:
2014-11-18 18:11
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Transport-Publiczny.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

MAN: Nie warto oszczędzać na naprawach i częściach zamiennych
Szkielet autobusu w fabryce MAN w Starachowicachfot. www.corporate.man.eu
– Zamiennik nie odpowiada oryginałowi i nie zabezpiecza bezpieczeństwa – przekonuje Roman Korzanowski, Kierownik Działu Technicznego Autobusów w MAN Truck&Bus Polska. Zwiększenie bezpieczeństwa pojazdów dzięki stosowaniu oryginalnych części, było istotnym wątkiem konferencji nt. przyszłości rynku przewozów autobusowych, która odbyła się w Starachowicach.

„Ekonomia i ekologia – wyzwaniem dla transportu publicznego” – pod takim tematem odbyła się w ubiegłym tygodniu konferencja w Starachowicach, zorganizowana przez polski oddział MAN-a. Miejsce konferencji było nieprzypadkowe: od 11 lat w dawnej fabryce starachowickiego STAR-a, ma tu miejsce produkcja i montaż komponentów oraz nadwozi autobusów MAN (niedługo do Starachowic zostanie przeniesiona, z Poznania, produkcja całych autobusów). Podczas ponad 20-letniej już obecności w Polsce, MAN wyprodukował w naszym kraju w sumie ponad 14,5 tys. autobusów i ponad 52 tys. ciężarówek. Aby pojazdy te przez lata służyły ich użytkownikom na należytym poziomie, muszą być utrzymywane w dobrej jakości. A do tego niezbędna jest m.in. wysoka jakość serwisowania.

Naprawy prewencyjne pozytywnie wpływają na wynik ekonomiczny

W perspektywie od 2010 r., spadła o ok. 50% liczba napraw gwarancyjnych pojazdów MAN, jednocześnie, w tym samym czasie aż o 270% wzrosła liczba napraw o charakterze prewencyjnym. – Zwiększenie liczby tych napraw to dobry objaw, pozytywnie wpływający na ekonomikę działań przewozowych – argumentował Bartłomiej Ciemiński, dyrektor ds. Serwisu MAN Truck&Bus Polska. Zwracał jednocześnie uwagę, że MAN oferuje swoim klientom m.in. 24-godzinną ogólnodostępną infolinię, a serwis techniczny jest w każdej chwili gotowy do wyjazdu.

W ramach dbania o jakość swoich pojazdów, MAN stworzył nową linię produktów ECOline, dostępnych w ramach wymiany warsztatowej. Oddając zużyty podzespół, klient uzyskuje możliwość zakupu odpowiednika po fabrycznej regeneracji. Kupując produkty ECOline, klient płaci taniej do nawet 35% w porównaniu do części nowych. Okres gwarancji wynosi 12 miesięcy. Korzyści dla klienta to m.in. skuteczne zminimalizowanie kosztów związanych z utrzymaniem zaplecza technicznego (dzięki niższym cenom oraz gwarantowanej dostępności we wszystkich stacjach serwisowych MAN), minimalizacja ryzyka niespodziewanej awarii w okresie eksploatacji autobusu oraz idealne dopasowanie podzespołów, co redukuje do minimum czas postoju pojazdu w serwisie.

Poważnych napraw nie można robić według zasady „jakoś to będzie”

– W ramach usprawniania relacji z klientami, oferujemy im m.in. dostęp do katalogu elektronicznego. Trzeba pamiętać, że autobusy będą coraz bardziej skomplikowane technologicznie i, w efekcie, będą wymagały coraz bardziej skomplikowanego oprzyrządowania. Złą jest sytuacja, w której właściciel autobusu realizuje we własnym zakresie skomplikowaną naprawę, którą „jakoś się udało” zrobić. W nowoczesnym utrzymaniu pojazdów nie o to chodzi – argumentował Rafał Zieliński, kierownik ds. sprzedaży części zamiennych w MAN Truck&Bus Polska
Na koszty naprawy pojazdów, jak zauważył Roman Korzanowski (kierownik działu technicznego autobusów w MAN Truck&Bus Polska), składają się koszty przeglądów okresowych (wraz z wymianą olejów i płynów), koszty prewencyjne (zawierające wymianę elementów zużywających się pojazdu), a także koszty napraw korekcyjnych (zawierające wszelkie uszkodzenia naprawy i wymiany części). – Klienci ze Skandynawii, po szóstym roku użytkowania, zazwyczaj sprzedają swoje autobusy, gdyż po szóstym roku znacznie wzrastają koszty napraw. Wartość profesjonalnych warsztatów autobusowych wynosi zazwyczaj ok. 1 mln zł. Poważnych napraw nie warto robić amatorsko – ocenił Korzanowski.

Używanie podróbek to ryzyko nie tylko techniczne, ale też prawne

Na to, iż nie warto oszczędzać na częściach i naprawach, zwracał także uwagę mec. Przemysław Wierzbicki. Zgodnie z jego słowami, oszczędzanie na tych kwestiach może przynieść konsekwencje nie tylko techniczne (substandardowy remont generować może konieczność dokonania kolejnych prac remontowych w niedługim czasie, co finalnie przełoży się na większe koszty utrzymaniowo-remontowe), ale także konsekwencje o charakterze prawnym.

– Używanie części zamiennych może się wiązać się z odpowiedzialnością cywilną, a w skrajnych wypadkach nawet z odpowiedzialnością karna. Dziś już nikt już nie ma skrupułów, by pozywać do sądu za zadośćuczynienie. Roszczenia, jeśli ktoś ulegnie poważnemu wypadkowi, mogą iść nawet w setki tysięcy czy miliony z złotych. Jednocześnie, dotyka nas plaga podróbek. Często następuje np. fałszowanie dokumentacji homologacyjnej. Powstaje w związku z tym pytanie, czy jeśli kupi się część oryginalną, to nie dojdzie do danego tragicznego zdarzenia. To oczywiście ocenia biegły. I może być np. tak, że biegły orzeknie, iż przy oryginalnych częściach i tak nastąpiłby wypadek, ale może z mniejszymi szkodami. Więc jeśli biegły powie, iż użycie nieoryginalnych części miło znaczenie, wówczas trzeba liczyć się z odpowiedzialnością odszkodowawczą – argumentował mec. Wierzbicki.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Starachowice: 40 mln euro na rozwój fabryki MAN-a

Komunikacja

Starachowice: 40 mln euro na rozwój fabryki MAN-a

Paweł Rydzyński 17 listopada 2014

Boston. Bilet miesięczny zamiast gimbusa. Rodzice się boją

Komunikacja

Boston. Bilet miesięczny zamiast gimbusa. Rodzice się boją

Jakub Dybalski 04 lipca 2014

Wizyta w fabryce MAN. Trzy tygodnie na autobus

Komunikacja

Wizyta w fabryce MAN. Trzy tygodnie na autobus

Jakub Dybalski 19 czerwca 2014

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS