W Polsce jest obecnie około 20 tys. km oznakowanych szlaków rowerowych, ale wciąż nie istnieje masowa turystyka rowerowa. Podstawową wadą tych szlaków jest fakt, iż mają one charakter lokalnych pętli, które nie nadają się do odbycia dłuższych, wielodniowych podróży. Władze województwa małopolskiego chcą ten stan zmienić.
Mowa o trasach, które przeważnie są krótkie i nie tworzą z pozostałymi trasami spójnych ciągów nadających się na wakacje i urlop. W większości są one nieprzejezdne rowerami z sakwami lub przyczepkami z racji wielu utrudnień związanych z fatalnym stanem nawierzchni. Ich dużą wadą jest też brak integracji z transportem publicznym. Dodatkowo trudno na takie szlaki trafić, gdyż przebiegają daleko od miejsc pierwszego kontaktu, jak dworce kolejowe i centra miejscowości. Wiele też do życzenia pozostawia ich oznakowanie, a podstawowe błędy to ich znikanie i pojawianie się w najmniej oczekiwanych miejscach.
Według raportu przygotowanego dla Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego szacunkowa długość szlaków rowerowych Małopolski liczy około 5 tys. km. Wszystkie one borykają się z podobnymi problemami, co pozostałe szlaki rowerowe w Polsce.
Dodatkowym utrudnieniem i specyfiką rowerowych szlaków Małopolski jest urozmaicony, wyżynny, podgórski i górski teren oraz gruntowe, a właściwie kamieniste nawierzchnie większości z nich. Dlatego nie nadają się one do uprawiania masowej turystyki rowerowej. Urzędnicy planują jednak to zmienić.
Małopolscy urzędnicy chcą stworzenia w regionie zintegrowanej sieci tras rowerowych. To plan na wiele lat, ale w pierwszej kolejności – do 2020 roku – planowana jest budowa czterech tras o długości 673 km za 176 mln zł. Część kosztów pokryje Unia Europejska (110 mln zł), część natomiast Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska (50 mln zł). Reszta wyłożona zostanie z budżetu województwa.
Planowane trasy mają mieć niewielkie nachylenia i bezkolizyjne przejazdy przez skrzyżowania z drogami, a także zjazdy, głównie do atrakcji turystycznych, oraz Miejsca Obsługi Rowerzystów, gdzie będzie można odpocząć, zjeść a nawet się przespać.
Uzupełnieniem sieci rowerowej będzie kilka tras do biegów (wartość inwestycji to około 4,5 mln zł) i kilkanaście do biegów narciarskich (57,5 mln zł).
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.