Partnerzy serwisu:
Mobilność

Lwowskie Veturilo? Nextbike uruchomił bike-sharing na Ukrainie

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2016-04-01 14:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Lwowskie Veturilo? Nextbike uruchomił bike-sharing na Ukrainie
fot. Nextbike Ukraina/Facebook
Od 30 marca we Lwowie uruchomiono system roweru publicznego. Na razie składa się z pięciu stacji ale ma być rozbudowywany. Według planów w przyszłym roku ma się rozrosnąć dziesięciokrotnie.

Na razie lwowski rower miejski ma wielkość pozwalającą jedynie na wypróbowanie usługi. Ale jeszcze w tym roku, według zapowiedzi szefa ukraińskiego Nextbike’a Ostapa Budienkiewicza, system rozrośnie się do 220 rowerów w 22 stacjach, a w przyszłym roku ma to być już 50 stacji w całym mieście. To już liczba, która pozwala na stworzenie sieci rowerowej, choć wciąż wymagałaby rozbudowy.

We Lwowie mieszka dziś ok. 730 tys. ludzi. W porównywalnych wielkością Krakowie i Łodzi systemy mają być większe. W stolicy Małopolski dziś jest 300 rowerów, ale do 2018 r. system ma się powiększyć do 1,5 tys. W Łodzi uruchamiany w tym roku rower miejski będzie liczył tysiąc rowerów.

Przesadzić lwowian na rowery

Lwowski system rowerowy jest uruchamiany w ramach ukraińsko–niemieckiego programu współpracy, mającego na celu rewitalizację lwowskiej starówki. W projekcie oprócz władz miasta biorą udział również przedstawiciele niemieckiej centrali Nextbike’a. Firmy świetnie znanej w Polsce, po tutejszy oddział zarządza większością systemów rowerowych w polskich miastach. Pomysł jest efektem badania ruchu w mieście przeprowadzonego jeszcze w 2011 r., z którego wynikało, że lwowianie poruszają się głównie korzystając z samochodów i komunikacji publicznej, a ruch rowerowy jest śladowy.

Dziś długość dróg rowerowych w mieście to ledwie 65 km. Tamtejszy oficer rowerowy Oleg Schmid wyjaśniał jednak przy okazji uruchomienia systemu, że na kilku ważnych ulicach budowana jest infrastruktura rowerowa, a na mniejszych ulicach będzie ona tworzona przy okazji prac prowadzonych w ramach inwestycji dzielnicowych. W tym roku długość tras rowerowych powinna przekroczyć 100 km, a do 2020 r. zaplanowano powiększyć ją do 265 km.

2 hrywny za godzinę

System lwowski istotnie różni się od tego znanego z polskich miast, m.in. jeśli chodzi o sposób płacenia za korzystanie (polski model, bezabonamentowy, jest zresztą wyjątkowy w porównaniu do innych krajów). Użytkownik będzie mógł wykupić abonament sezonowy (800 hrywien, czyli ok. 115 zł) lub miesięczny (120 hrywien, czyli ok 17 zł). Z sezonowym abonamentem pierwsze pół godziny jest darmowe, korzystanie do godziny kosztuje 2 hrywny, podobnie jak kolejne pół godziny (gdy mamy abonament miesięczny – 4 hrywny). Każda kolejna godzina to już wydatek 50 hrywien. Z rowerów można też korzystać bez abonamentu, ale wtedy za pierwsze pół godziny i za każdą kolejną rozpoczętą godzinę zapłacimy 50 hrywien.

Poza tym rowery są bardzo podobne do tych, z których korzysta się w polskich miastach obsługiwanych przez Nextbike’a. Nasz czytelnik ze Lwowa wskazuje jednak, że kłopotem może być brak zamków u-lock przy rowerach.

Kto za to zapłaci?

Istotną różnicą w porównaniu z polskim bike–sharingiem jest też brak finansowania ze strony miasta. System w pierwszej fazie powstał powstał dzięki pieniądzom niemieckiego partnera i Nextbike’a. Potem ma korzystać ze środków prywatnego biznesu i z dochodów z reklam. Przedstawiciele Nextbike’a przyznają jednak, że jego rozbudowa wymagałaby miejskiego współfinansowana. W Polsce miasta w różny sposób dzielą z operatorem koszty i zyski z rowerów. Warszawa do każdego wypożyczenia dopłaca w lecie, gdy rowery są w ciągłym ruchu, ok. 1,3 zł. Wiosną i jesienią koszty są większe.

Na doświadczenia Lwowa będą zwracać uwagę inne miasta. Budienkiewicz przyznał, że ukraiński Nextbike rozmawia z Kijowem na temat uruchomienia tam roweru publicznego. Zainteresowane są ponoć również Odessa, Dniepropierowsk, Iwano-Frankowsk, Winnica, Łuck, Użhorod, Charków i Krzywy Róg.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Warszawa. Za tydzień wraca Veturilo

Komunikacja

Warszawa. Za tydzień wraca Veturilo

Jakub Dybalski 22 lutego 2016

BiKeR w 2016. Bez ekspansji, ale z tandemami

Komunikacja

BiKeR w 2016. Bez ekspansji, ale z tandemami

Rafał Stawecki 19 lutego 2016

Lublin. Rower miejski niekoniecznie dla studenta

Komunikacja

Lublin. Rower miejski niekoniecznie dla studenta

Rafał Stawecki 27 stycznia 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS