Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Lwów: Nowym tramwajem na Sychów na jesieni

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2016-04-12 13:29
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Lwów: Nowym tramwajem na Sychów na jesieni
fot. tram.lviv.ua
W dalszym ciągu trwa budowa nowej, 5-kilometrowej trasy tramwajowej do dzielnicy Sychów na południu Lwowa. Zgodnie z aktualnym harmonogramem pierwszy tramwaj pojechać ma na jesieni tego roku. Inwestycja jest realizowana przy współudziale środków zewnętrznych.

Sychów, leżący na południu Lwowa, jest jedną z większych dzielnic miasta, zamieszkiwanych przez 150 tys. mieszkańców. Od lat podnoszona była kwestia poprawy skomunikowania tej sypialni. Pierwsze plany budowy szybkiego tramwaju sięgają lat 80., czyli okresu intensywnego rozwoju dzielnicy. Zgodnie z koncepcjami we Lwowie miała powstać wtedy sieć nowych linii – skończyło się jednak jedynie na częściowo zrealizowanej trasie w ciągu ulicy Księżnej Olgi. Do Sychowa natomiast w 1997 r. dotarł trolejbus w ciagu ulicy Sychowskiej.

Kolejne przymiarki do budowy trasy do dzielnicy Sychów uczyniono w 2008 r. Wtedy jednak położono zaledwie 180 metrów torów w ciągu ulicy Wasylja Stusa w pobliżu pętli Akademia Mystestw (Sztuki) i inwestycja, z powodów finansowych, została wstrzymana. Realizacja trasy otrzymała zielone światło w 2011 r., gdy gdy miasto pozyskało środki zewnętrzne na realizację inwestycji. Prace przy budowie torowiska do Sychowa rozpoczęły się w lipcu 2011 r.

Początkowo zakładano, że prace potrwają osiem miesięcy i zakończą się w 2014 r. Nie udało się też dotrzymać kolejnego terminu, mijającego pod koniec 2015 r. Zgodnie z informacjami firmy ONUR, która jest generalnym wykonawcą, zaawansowanie prac na odcinku 1 (ul. Uhorska – ul. Wernadskiego) wynosi blisko 95%, natomiast na odcinku 2 (ul. Święcickiego – ul. Uhorska) sięga 50%. Zgodnie z planami pierwszy tramwaj na Sychów ma pojechać na jesieni tego roku.

Obecnie większość prac skupia się na awaryjnej przebudowie kolektora w ulicy Stusa. – Na przebudowę górnego kolektora potrzebujemy około 9 miesięcy, ale jego część nie znajduje się pod pasem drogi i torowiska tramwajowego. Mamy więc nadzieję, że szybko będziemy mogli przejść do robot drogowch na ulicy Stusa – mówi Oleg Bereza z LKP Lwiwawtador, która jest inwestorem. – Główna kwestia to przeniesienie bazaru Santa Barbara, gdzie przewidziano pętlę końcową. Dużo uwagi wymaga też górny kolektor, który znajduje się w złym stanie – mówi Pierre-Yves Tesse z firmy Egis, która nadzoruje prace. Zgodnie z ustaleniami kupcy mają przenieść się na ulicę Antonycza. Strony mają teraz podpisać memorandum w tej sprawie.

Nowa, 5,4-kilometrowa linia, składająca się z 11,5 km toru pojedynczego, stanowi przedłużenie linii nr 4 dojeżdżającej do pętli Akademia Mystestw (Sztuki). Nowe torowisko prowadzić będzie od ulicy Święcickiego ulicami Wasylja Stusa i Czerwonej Kaliny do rynku Santa Barbara. Po drodze planowane są trzy pętle pośrednie – na skrzyżowaniu Stusa i Święcickiego, Czerwonej Kaliny i Uhorskiej oraz Czerwonej Kaliny i Sychowskiej. W ciągu prospektu Czerwonej Kaliny tramwaj będzie miał wydzielone torowisko (ok. 3,2 km). Według szacunków podróż do centrum zajmie ok. 25 minut.

Inwestycja jest realizowana dzięki pomocy finansowej. EBOiR udzielił pożyczki w wysokości 12 mln euro, natomiast rząd niemiecki grantu sięgającego 5 mln euro. Dodatkowo EU wyłożyła 1,5 mln euro na pomoc techniczną. Koszty po stronie miejskiego budżetu Lwowa sięgają kwoty 8,85 mln euro. Dodatkowo EBOiR zwiększył niedawno pomoc o kwotę 6 mln euro niezbędną dla przebudowy problematycznego kolektora.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Tramwaje Śląskie projektują nową linię i remonty

Przestrzeń

Tramwaje Śląskie projektują nową linię i remonty

Witold Urbanowicz 01 kwietnia 2016

Zielone światło dla tramwajów we Lwowie

Przestrzeń

Zielone światło dla tramwajów we Lwowie

Witold Urbanowicz 05 lipca 2015

 

 

 

 

 

 

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS