Lublin oficjalnie dołączył do grona miast posiadających bezobsługowe wypożyczalnie rowerów. Lubelski Rower Miejski przeżywa istne oblężenie: przez jeden weekend odnotowano 4651 wypożyczeń i 7606 zarejestrowanych użytkowników.
Bezobsługowa wypożyczalnia rowerów miejskich w stolicy lubelskiego powstała dzięki finansowanemu ze środków unijnych projektowi Europejska Stolica Turystyki Rowerowej w Lublinie. Operatorem sieci została firma Nextbike, opiekująca się również systemami m.in. w Warszawie, Białymstoku, Poznaniu i Wrocławiu. Oficjalne uruchomienie Lubelskiego Roweru Miejskiego nastąpiło 19 września o godz. 16. Opóźnienie startu systemu (miał ruszyć kilkanaście dni wcześniej) nie wpłynęło na chęć lubelszczan do skorzystania z najnowszego rowerowego udogodnienia. Jak informuje operator wypożyczalni, w stolicy lubelskiego już po pierwszym weekendzie odnotowano 4651 udanych wypożyczeń oraz 7606 osób zarejestrowanych w systemie (to polski rekord). W ciągu pierwszych trzech godzin jednoślady wypożyczano średnio co niecałe 3 sekundy, zaś tylko w sobotę z LRM skorzystało ponad 2700 użytkowników.
Dobre przygotowanie
Biorąc pod uwagę fakt, iż w otwartym niedawno w Szczecinie systemie Bike_S liczba zarejestrowanych użytkowników przekroczyła liczbę 6 tys. dopiero po tygodniu (co i tak należy uznać za bardzo dobry wynik – średnia liczba wypożyczeń jednośladów w stolicy zachodniopomorskiego kilkukrotnie przerosła średnią europejską), z pewnością można mówić o sukcesie w Lublinie. Wysiłki związane z przygotowaniem miejskiej infrastruktury na „rowerowy boom” związany ze startem sieci wypożyczalni opłaciły się. Przypomnijmy – w ramach projektu ESTR, z którego sfinansowano Lubelski Rower Miejski, utworzono również ponad 17 km pasów rowerowych oraz 6 km nowych, wydzielonych dróg rowerowych, poprawiających w znacznym stopniu skomunikowanie części dzielnic z centrum Lublina.
Opłaciło się również zadbanie o odpowiednią wielkość systemu. Na terenie Lublina rozmieszczono łącznie 40 punktów, w których można wypożyczyć miejskie rowery. Stolica lubelskiego znalazła się dzięki temu na pierwszym miejscu, jeśli chodzi o zagęszczenie stacji dokujących w przeliczeniu na liczbę mieszkańców w momencie uruchomienia systemu (dla przykładu w Białymstoku na starcie zainstalowano 30 stacji, w Szczecinie – 33, we Wrocławiu – 17, w Warszawie – 55, w Toruniu – 12). Obok każdego lubelskiego terminalu stoi 10 jednośladów, przez co łączna liczba rowerów oddanych do dyspozycji mieszkańcom wynosi 400.
Można się jedynie zastanawiać, dlaczego na realizację projektu zdecydowano się stosunkowo późno. Możliwe, że Lubelski Rower Miejski odnotowałby jeszcze lepsze wyniki, gdyby ruszył w wakacje, a nie u schyłku jesieni, kiedy – jak wiadomo – liczba chętnych na przejażdżki jednośladami spada. – Zarząd Dróg i Mostów chciał, żeby sieć zaczęła funkcjonować jeszcze w wakacje. Ostateczne porozumienie miasta z operatorem osiągnięto jednak później, niż planowano, toteż podjęto decyzję o uruchomieniu wypożyczalni w trakcie Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu – komentuje Michał Przepiórka, oficer rowerowy Lublina.
Miast z wypożyczalniami będzie więcej
Zainstalowanie odpowiednio dużej liczby stacji dokujących pozytywnie wpływa na zainteresowanie mieszkańców skorzystaniem z bezobsługowych wypożyczalni. Przekonaliśmy się o tym na przykładzie Lublina, Białegostoku, Warszawy czy Szczecina. W miastach, które nie wdrożyły systemu na dużą skalę (np. Opole – 10 stacji, Rzeszów – 20 stacji czy Poznań – 7 stacji) nie udało się odnieść sukcesu.
Publiczne rowery mają się jeszcze pojawić m.in. w Bydgoszczy, Łodzi oraz Gdańsku. Wszystko wskazuje na to, że błędy Opola czy Poznania nie zostaną tam powielone. Czy faktycznie tak się stanie? Przekonamy się w niedalekiej przyszłości.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.