W Lublinie ogłoszono wyniki budżetu obywatelskiego na 2015 rok. Wśród zwycięzców nie zabrałko projektów rowerowych usprawniających ruch na terenie miasta.
Całkiem niedawno w Lublinie wprowadzono spore zmiany w zakresie organizacji ruchu rowerów i samochodów. Przy 5 ulicach powstały nowe drogi rowerowe; wyznaczono również ponad 17 km pasów rowerowych. Wszystko w ramach przygotowań pod Lubelski Rower Miejski. Zarówno system bezobsługowych wypożyczalni, jak i nową infrastrukturę sfinansowano z funduszy unijnych (projekt Europejskia Stolica Turystyki Rowerowej w Lublinie).
Okazuje się, że to nie koniec fali rowerowych zmian w mieście. Lubelski magistrat ogłosił wyniki budżetu obywatelskiego na 2015 rok. Na liście zwycięzców znalazły się pomysły, których wdrożenie ułatwi życie cyklistom. Za kwotę 260 tys. zł zrealizowany zostanie projekt „Lublin przyjazny rowerzystom – usprawnienie ruchu rowerowego na terenie miasta”. Niemal pół miliona zł przeznaczone zostanie natomiast na rozbudowę Lubelskiego Roweru Miejskiego.
Kontraruch w całym mieście
Pierwszy z projektów zakłada dopuszczenie dwukierunkowego ruchu rowerowego na ulicach jednokierunkowych, zarówno w formie kontraruchu (dodanie tabliczki „nie dotyczy rowerów” pod znakami zakazu wjazdu, brak oznakowania poziomego), jak i kontrapasów (oprócz znaków pionowych pojawi się również oznakowanie poziome w postaci linii wyznaczającej kontrapas).
Oprócz zmian infrastrukturalnych, projekt postuluje również przeprowadzenie kampanii informacyjnej w postaci zmontowania oraz upublicznienia filmu ukazującego zalety kontraruchu oraz pokazującego, w jaki sposób bezpiecznie korzystać z nowych udogodnień. Film, nakręcony na ulicach Lublina i odnoszący się do konkretnych miejsc i sytuacji, ma zostać umieszczony w Internecie oraz dystrybuowany w lubelskich szkołach.
Więcej stacji, więcej rowerów
W ramach drugiego z projektów – „Rozbudowa Lubelskiego Roweru Miejskiego” – do istniejącej sieci bezobsługowych wypożyczalni dobudowane zostaną 3 nowe stacje dokujące z 30 jednośladami. Dodatkowe stacje mają być w pełni kompatybilne z dotychczasowym systemem oraz spełniać wymogi bezpieczeństwa (monitoring). Nowe jednoślady z kolei powinny zostać wyposażone w pokładowy komputer oraz możliwość wypożyczenia poprzez przyłożenie karty zbliżeniowej bezpośrednio do czytnika przy rowerze.
Rozszerzenia systemu to dobry koncept. Lubelski Rower Miejski okazał się znacznym sukcesem. W niecały miesiąc odnotował ok. 70 tys. wypożyczeń, co świadczy o znacznym zainteresowaniu mieszkańców tą formą komunikacji. Dzięki nowym stacjom sieć bezobsługowych wypożyczalni usprawni się, przez co system z pewnością zyska większą liczbę użytkowników.
2014 dobry dla lubelskich rowerzystów?
17 km pasów rowerowych, 6 km nowych, wydzielonych dróg dla cyklistów, Lubelski Rower Miejski – to całkiem sporo, jak na kilka miesięcy. Jakość komunikacji rowerowej w stolicy lubelskiego poprawia się. Dzięki zaangażowaniu mieszkańców, działalności organizacji pozarządowych oraz współpracy urzędników z rowerzystami miasto staje się przyjaźniejsze użytkownikom jednośladów. Miejmy nadzieję, że w następnym roku będzie podobnie.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.