Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Lublin. Będą nowe ulice z kontraruchem

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
16-08-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Lublin. Będą nowe ulice z kontraruchem
fot. DokVII/lic. CC 3.0kontrapas w Poznaniu
Wkrótce w Lublinie pojawi się 9 ulic z dopuszczonym kontraruchem. To słodko-gorzka informacja, gdyż nowe udogodnienia są efektem realizacji jednego ze zwycięskich projektów Budżetu Obywatelskiego… sprzed dwóch lat. Co więcej, projekt zakładał, że tego typu ulic do końca roku 2015 pojawi się aż 57.

Dopuszczanie ruchu rowerowego pod prąd na jezdniach jednokierunkowych odbywa się poprzez zastosowanie odpowiedniego oznakowania – pod znakami zakazu wjazdu umieszcza się tabliczkę „nie dotyczy rowerów”. Zmiana oznakowania pionowego często idzie w parze z malowaniem znaków poziomych w postaci podłużnych linii wyznaczających kontrapas oraz symboli roweru ze strzałkami kierunkowymi.

Kontraruch jest powszechny m.in. w Holandii, Niemczech, Węgrzech, Wielkiej Brytanii czy Francji. Rozwiązanie dotarło również do Polski, gdzie w największym stopniu upowszechniło się w Gdańsku i Radomiu. Wprowadzają go także inne miasta. Jazdę rowerem pod prąd na większą skalę zamierza dopuścić również Lublin. Na początku tygodnia rozpoczęły się prace na dziewięciu ulicach w Strefie Płatnego Parkowania (Kowalskiej, Furmańskiej, Cyruliczej, Zielonej, Ogrodowej, Jasnej, Sądowej, Solnej i Bocznej Rusałki) – ustawiane są znaki oraz malowane oznakowanie poziome (pasy i „sierżanty”). To nie koniec – jednokierunkowych jezdni możliwych do przejechanie rowerem w obie strony ma być więcej.

Miasto się spóźniło

Nowe udogodnienia dla cyklistów to niewątpliwy pozytyw. Należy jednak zauważyć, że są efektem opóźnionej realizacji zwycięskiego projektu Budżetu Obywatelskiego z 2014 roku. Projekt zakładał dostosowanie 57 ulic (większość bez oznakowania poziomego – tylko tabliczki „nie dotyczy rowerów”) do tego, by rowerzyści mogli jeździć na nich pod prąd. Wszystko miało być gotowe do końca 2015 r. Niestety, do tego czasu udało się ogłosić tylko jeden przetarg na kilkanaście kontrapasów. Wystartowała w nim tylko jedna firma, która za wykonanie prac zażyczyła sobie 400 tys. zł - dwa razy więcej, niż wynosiła kwota przetargu.

Dodatkowo miasto nie chciało zdecydować się na rozwiązanie bez oznakowania poziomego, gdyż miało wątpliwości prawne związane z jego legalnością. Dopiero po zmianie przepisów we wrześniu 2015 r. (uregulowano wówczas kwestię m.in. zasad organizacji dwukierunkowego ruchu rowerowego na jezdniach jednokierunkowych) urzędnicy postanowili zezwolić na dopuszczenie kontraruchu wyłącznie za pomocą oznakowania pionowego.

Brak funduszy

Prace na dziewięciu ulicach w Strefie Płatnego Parkowania trwają. Choć urzędnicy zapowiadają chęć systematycznego realizowania projektu w bieżącym roku, nie wiadomo, czy stanie się to na wszystkich 57 ulicach wymienionych w projekcie. Sprawy z pewnością nie ułatwi brak przepisania 200 tys. zł na inwestycje rowerowe przy uchwalaniu budżetu na 2016 rok.

Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Nowe kontraruchy na poznańskich ulicach

Przestrzeń

Nowe kontraruchy na poznańskich ulicach

Redakcja 04 grudnia 2020

Kontraruch jest bezpieczny

Felietony i komentarze

Kontraruch jest bezpieczny

Rafał Stawecki 13 sierpnia 2015

21 nowych kontrapasów w Lublinie

Komunikacja

21 nowych kontrapasów w Lublinie

Rafał Stawecki 27 lipca 2015

Łódź: Próbny kontraruch na dwóch ulicach

Przestrzeń

Łódź: Próbny kontraruch na dwóch ulicach

Roman Czubiński 28 maja 2015

Łódź: Jakie rozwiązanie dla kontraruchu rowerowego?

Przestrzeń

Kontraruch opanowuje polskie miasta. W 2015 r. również Łódź

Przestrzeń

Zobacz również:

Nowe kontraruchy na poznańskich ulicach

Przestrzeń

Nowe kontraruchy na poznańskich ulicach

Redakcja 04 grudnia 2020

Kontraruch jest bezpieczny

Felietony i komentarze

Kontraruch jest bezpieczny

Rafał Stawecki 13 sierpnia 2015

21 nowych kontrapasów w Lublinie

Komunikacja

21 nowych kontrapasów w Lublinie

Rafał Stawecki 27 lipca 2015

Łódź: Próbny kontraruch na dwóch ulicach

Przestrzeń

Łódź: Próbny kontraruch na dwóch ulicach

Roman Czubiński 28 maja 2015

Łódź: Jakie rozwiązanie dla kontraruchu rowerowego?

Przestrzeń

Kontraruch opanowuje polskie miasta. W 2015 r. również Łódź

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5