Władze Lublina chcą w ramach unijnej perspektywy finansowej 2014-20 zakupić ponad 100 nowych pojazdów do obsługi komunikacji miejskiej. Planowany jest także zakup pojazdów o napędzie elektrycznym lub hybrydowym.
W mieście mają też powstać nowe odcinki sieci trolejbusowej. Miejscy samorządowcy uchylają się natomiast od kategorycznych deklaracji odnośnie zwiększenia roli kolei w obsłudze przewozów aglomeracyjnych.
– Głównym celem kompleksowej koncepcji systemu rozwoju transportu miejskiego w Lubelskim Obszarze Funkcjonalnym będzie rozwój zrównoważonego transportu i usuwanie niedoborów przepustowości w działaniu najważniejszych połączeń komunikacyjnych w obszarze Lubelskiego Obszaru Funkcjonalnego – mówi w rozmowie z portalem „Transport Publiczny” Beata Krzyżanowska, rzecznik prezydenta Lublina.
Łatwiejszy dojazd do lubelskiego dworcaCo się pod tą deklaracją kryje? Beata Krzyżanowska wyjaśnia, że władze Lublina planują m.in., w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT), przeprowadzenie następujących inwestycji:
- Budowa zintegrowanego intermodalnego budynku dworca komunikacji regionalnej, dalekobieżnej, podmiejskiej i metropolitalnej, parkingu postojowego dla komunikacji pozamiejskiej;
- Zagospodarowanie i dostosowanie przestrzeni publicznych wokół dworca do nowych funkcji, w tym m.in.: budowa ciągów pieszo-jezdnych, pieszo-rowerowych, przebudowa sąsiadujących ulic (Gazowa, Młyńska, Dworcowa, Pocztowa, 1-go Maja, pl. Bychawski, odcinek ul. Kunickiego pod wiaduktem), przebudowa istniejącej infrastruktury oraz zagospodarowanie terenu (place, mała architektura, place zabaw etc.);
- Budowa dróg dojazdowych do dworca wraz z niezbędną architekturą (buspasy, trakcja trolejbusowa, ścieżki rowerowe), w tym m.in. budowa ul. Lubelskiego Lipca '80 od ul. Piłsudskiego do Al. Jana Pawła II, przebudowa ronda Lubelskiego Lipca '80 z ul. Fabryczną i mostem, przedłużenie ul. Zana do ul. Smoluchowskiego;
- Przebudowa przystanków przesiadkowych integrujących komunikację miejską z komunikacją pozamiejską, a także przebudowa przystanków stanowiących węzły przesiadkowe komunikacji miejskiej;
- Budowa węzłów przesiadkowych o znaczeniu metropolitalnym, z parkingami P&R i B&R;
- Zakup taboru niskoemisyjnego o napędzie elektrycznym lub hybrydowym dla Lubelskiego Obszaru Funkcjonalnego.
Nowe pojazdy i trasy trolejbusoweOprócz inwestycji w ramach ZIT-ów, planowane jest także kontynuacja kończącego się właśnie projektu obecnie „Zintegrowany System Miejskiego Transportu Publicznego w Lublinie”, realizowanego ze środków unijnej perspektywy 2007-13. W nowej perspektywie, w ramach przedłużenia tego projektu w Lublinie miałyby zostać podjęte następujące działania:
- Budowa oraz przebudowa trakcji trolejbusowej wraz z budową i przebudową infrastruktury drogowej – m.in. w ul. Mełgiewskiej, Choiny, Grygowej;
- Zakup taboru do obsługi nowych odcinków trakcji trolejbusowej i sieci autobusowej (ok. 60 autobusów i 50 trolejbusów);
- Rozbudowę systemu dynamicznej informacji przystankowej;
- Dalszą rozbudowę Systemu Zarządzania Ruchem i Komunikacją.
Co z koleją? „To zadanie województwa”Rzeczniczka UM Lublin de facto uchyliła się od odpowiedzi na pytanie, czy intencją władz Lublina jest również zwiększenie roli kolei w obsłudze podróży wewnątrzmiejskich (aglomeracyjnych). Podkreśliła jednak raz jeszcze, że jednym z priorytetów inwestycyjnych władz miasta, związanym także z transportem kolejowym, jest budowa i rozwój węzła przesiadkowego w rejonie lubelskiego dworca.
– Zadania związane z rozwojem kolei leżą w kompetencjach marszałka województwa, a także zarządzanej przez niego spółki, która ma powierzone zadania w tym zakresie. Miasto będzie prowadzić działania związane z rozwojem infrastruktury z dofinansowaniem z nowej perspektywy UE w ścisłej współpracy z Zarządem Województwa Lubelskiego, strategiczne decyzje w tym zakresie będą natomiast należeć do Urzędu Marszałkowskiego. Zadania miasta są związane przede wszystkim z budową Intermodalnego Metropolitalnego Dworca, który został wpisany do realizacji w ramach ZIT – zauważa Beata Krzyżanowska.
Zapraszamy na III Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się 30 października br. w Bydgoszczy. Wydarzeniami towarzyszącymi będą: Forum Inwestycji Tramwajowych i Trolejbusowych oraz Forum Inwestycji Autobusowych.