PKP SA prowadzi działania w kierunku zmodernizowania lub wybudowania 10 dworców na terenie województwa lubelskiego. Obiekty położone są przy głównych liniach kolejowych regionu. Cześć dworców ma już innego zarządcę. W ubiegłym roku przekazano jeden budynek stacji samorządom, a rozmowy prowadzone są w sprawie kolejnych przejęć.
Jak wynika z danych opublikowanych przez PKP SA, na terenie województwa lubelskiego czynnych jest jedynie 13 dworców. To niewiele z uwagi na liczbę obsługiwanych przez przewoźników pasażerskich stacji i przystanków, których jest ok. 130. Udostępniane podróżnym obiekty są położone jedynie przy magistralach Warszawa – Dorohusk oraz Warszawa – Terespol. Znajdują się zarówno na stacjach węzłowych, jak i na przystankach osobowych położonych zarówno na terenie miast jak i wiosek. Tylko kilka z nich jest czynnych całą dobę – to Dęblin, Lublin i Terespol.
Dziesięć dworców nowych lub zmodernizowanych
Realizowanym przez PKP SA programem modernizacji dworców objęto większość czynnych dworców w regionie. Prac nie planuje się wykonywać jedynie w obiektach zmodernizowanych w ostatnich latach, położonych w Białej Podlaskiej, Chełmie (przystanek Chełm Miasto), Międzyrzecu Podlaskim i Puławach (przystanek Puławy Miasto). Na mapę miast z czynnymi dworcami powróci Kraśnik, zlokalizowany przy modernizowanej właśnie linii nr 68 Lublin – Przeworsk.
Jak informuje Katarzyna Grzduk z Wydziału Prasowego Biura Komunikacji i Promocji Polskie Koleje Państwowe SA, zarządca infrastruktury dworcowej przygotowuje się do realizacji prac budowlanych. Najbardziej zaawansowanym w realizacji zadaniem jest dworzec w Łukowie. Obecnie przedsięwzięcie jest na etapie opracowania projektu budowlanego. W przypadku pozostałych budynków PKP SA przygotowuje się do ogłoszenia przetargów. Odnośnie dworców Chełm, Dęblin, Lublin, Nałęczów planowane jest wyłonienie wykonawcy dokumentacji projektowej, zaś dla obiektów położonych w miejscowościach Kanie, Kraśnik, Sadurki, Świdnik i Trawniki przetarg będzie dotyczył opracowania dokumentacji projektowej i wykonawstwa w formule "zaprojektuj i wybuduj".
Dworce dla samorządów
PKP SA nadal prowadzi działania w kierunku przekazywania dworców innym podmiotem. Zwykle są one położone przy liniach kolejowych obsługiwanych jedynie przez Przewozy Regionalne lub bez połączeń pasażerskich. Proces zmiany zarządców jest kontynuowany. –W 2017 roku PKP SA przekazała na rzecz Gminy Krzywda dworzec kolejowy Krzywda. Obecnie prowadzone są rozmowy z Gminą Parczew i Gminą Lubycza Królewska dotyczące przekazania obiektów w tych miejscowościach – informuje Katarzyna Grzduk.
Gminne inwestycje integrujące transport
Co istotne, w Lublinie i Świdniku w bezpośrednim sąsiedztwie przeznaczonych do modernizacji dworców samorządy miejskie przygotowują się do budowy centrów przesiadkowych. Według założeń do projektu „Zintegrowane z koleją węzły przesiadkowe oraz park&ride w mieście Świdnik, mieście Lubartów, gminie Nałęczów oraz w gminach Lubartów, Konopnica i Niedrzwica Duża” pracami objęte będą nieczynne dworce w Motyczu i Niedrzwicy Dużej. Zadania te mają zagwarantowane dofinansowanie ze środków europejskich.