Na przełomie roku wójtowie gmin położonych wokół Kraśnika wyrazili wolę współpracy przy organizacji połączeń podmiejskich, które zapewne będą realizowane przez tutejsze Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne. O rozwoju sieci połączeń podmiejskich „mówi się” również w innych miastach regionu.
Na terenie województwa lubelskiego komunikacja miejska funkcjonuje w kilku, głównie większych miastach. Od połowy ubiegłego roku do grona takich ośrodków dołączył stosunkowo niewielki Dęblin. Miasto nie będące nawet stolicą powiatu (w ramach reformy administracyjnej włączone zostało do powiatu ryckiego), liczące ok. 18 tysięcy mieszkańców, położone jest na stosunkowo dużym obszarze, a poszczególne osiedla oddalone są od siebie nawet o 8-10 km. Stąd staraniem burmistrza uruchomiono komunikację zbiorową. Przewozy realizowane są od poniedziałku do soboty jedną linią o numerze 31 przez Miejski Zakład Komunikacji Puławy. W projekcie budżetu na rok 2016, na samorząd Dęblina lokalny transport publiczny zarezerwował 260 tys. zł.
Komunikacja podmiejska w LubelskiemW ostatnich miesiącach dało się obserwować inne działania, które dają nadzieje na zwiększenie zasięgu funkcjonowania lokalnego transportu zbiorowego, zwłaszcza w zakresie komunikacji podmiejskiej. Obecnie miejskie autobusy, realizujące przewozy na terenie gmin ościennych nie są powszechnym zjawiskiem w województwie lubelskim. Na szerszą skalę takie przewozy realizowane są w okolicach Puław i Zamościa. Takie przewozy realizują przewoźnicy wykonujący przewozy na rzecz Zarządu Transportu Miejskiego w Lublinie. Bez wątpienia sukcesem było uruchomienie połączeń lokalnego transportu publicznego z Lublina do Świdnika. Realizowane są również połączenia do niektórych miejscowości położonych na terenie gmin graniczących z miastem Lublin: Głusk, Jastków, Konopnica i Wólka, a także położonej w powiecie świdnickim gminy Mełgiew. W połączenia podmiejskie realizują również Chełmskie Linie Autobusowe, Miejski Zakład Komunikacyjny w Białej Podlaskiej i Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Kraśniku.
Miejskie autobusy w gminach?Pojawiła się szansa na rozwój komunikacji podmiejskiej, przynajmniej w rejonie Kraśnika i Chełma. W przypadku pierwszego z wymienionych miast zwiększenie liczby takich połączeń wydaje się całkiem realne już od 2017 r. Rada Miasta Kraśnik podjęła już 7 uchwał intencyjnych w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie porozumienia pomiędzy samorządem miejskim a ościennymi gminami w zakresie lokalnego transportu zbiorowego. Gdyby doszło do realizacji tego przedsięwzięcia, Miasto Kraśnik byłoby organizatorem publicznego transportu zbiorowego na terenie gmin Dzierzkowice, Kraśnik (gmina wiejska), Szastarka, Trzydnik Duży, Urzędów, Wilkołaz i Zakrzówek. Jak informują lokalne media, wraz z uruchomieniem połączeń o charakterze użyteczności publicznej mieszkańcy wspomnianych gmin zyskaliby jednolity system biletowy (możliwość jazdy po mieście na jednym bilecie) oraz prawo do korzystanie z katalogu ulg i przejazdów bezpłatnych. Nie bez znaczenia jest realizacja przewozów pojazdami niskopodłogowymi, dostosowanymi do potrzeb osób o ograniczonej sprawności ruchowej.
W przypadku Chełma, na potrzebę uruchomienia kolejnych połączeń podmiejskich wskazuje „Plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla Miasta Chełm na lata 2016-2026”. W uchwalonym przez miejskich radnych dokumencie wskazano, iż należy rozważyć objęcie komunikacją miejską miejscowości gminy Kamień oraz Depułtycze Królewskie i Nowiny, gdzie znajdują się ważne dla mieszkańców miasta obiekty użyteczności publicznej.
Są także postulaty dotyczące rozwoju połączeń podmiejskich w rejonie Lublina. Wskazywano, że autobusy organizowane przez ZTM Lublin mogłyby łączyć stolicę regionu z Łęczną i Lubartowem. Dotychczas nie pojawiły się żadne szczegółowe informacje o tych połączeniach, w szczególności kiedy miałoby nastąpić ich uruchomienie.