Partnerzy serwisu:
Felietony i komentarze

Lotnisko w Świdniku, czyli rzecz o elastycznym podejściu

Dalej Wstecz
Data publikacji:
24-04-2014
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

FELIETONY I KOMENTARZE
Lotnisko w Świdniku, czyli rzecz o elastycznym podejściu
fot. Rafał Jasieński
– Przypadek lotniska w Świdniku każe pochylić się nad problemem małej elastyczności konstruowania rozkładów przez PKP PLK – uważa Paweł Rydzyński, dziennikarz „Rynku Kolejowego”.



Opublikowaliśmy niedawno artykuł informujący, iż pociągi łączące Lublin z lotniskiem w Świdniku wożą powietrze. Przedstawiciele Przewozów Regionalnych tłumaczyli, że może to być w dużej mierze spowodowane koniecznością zamawiania rozkładu z co najmniej 40-dniowym wyprzedzeniem, gdyż tak stanowi regulamin PKP PLK. Dzieje się to w sytuacji, kiedy przewoźnicy lotniczy zmieniają swój rozkład w sposób znacznie bardziej elastyczny, w efekcie czego rozkłady pociągów mogą stawać się kompletnie nieprzystosowane do rozkładów samolotów.

Stacja Lublin jest obecnie przebudowywana, co powoduje ograniczenie jej przepustowości (wyłączone z użytkowania są niektóre krawędzie peronowe). Postulat, który padnie w dalszej części artykułu, nie jest zatem „do natychmiastowej realizacji”. Ale w momencie gdy modernizacja stacji Lublin już się zakończy, powinien już stać się zasadny.

Jak próbować zapełnić pociągi


Linia na lotnisko w Świdniku jest specyficzna. Pociągi te służą niemal wyłącznie dojazdom do i z lotniska (udział w obsłudze innych podróżnych jest marginalny, co doskonale obrazują statystyki przewozów). Dlatego też – teoretycznie – nie powinno stanowić problemu bardziej elastyczne podchodzenie do zasad przydzielania tras pociągów i, w efekcie, dokonywania tych zmian na bieżąco wraz ze zmianami godzin odlotów i przylotów.
\
Jest to argument tym bardziej zasadny, iż liczba pociągów na podlubelskie lotnisko jest bardzo mała (maksymalnie 5 kursów dziennie) i nie sposób porównywać tej sytuacji z ofertą pociągów na Okęcie czy do Modlina, gdzie zmiana godzin odlotów i przylotów w żaden sposób nie wpływa na dostępność kolei.

Trasa Lublin – Świdnik nie jest szczególnie obciążona ani w ruchu pasażerskim, ani towarowym. Elastyczne podejście do konstruowania rozkładów pociągów „lotniskowych” nie powinno zatem stanowić problemu. Naturalnie tylko teoretycznie – bo zawsze znajdzie się ktoś, kto powie, że „niedasię” tego zrobić, bo „paragrafy nie pozwalają”.

Wystarczy sprawdzać skrzynkę e-mail

Otóż „dasię”, jeśli MIR, PKP PLK i PR zrozumieją, że interes społeczny powinien być ważniejszy od paragrafów. W interesie wszystkich tych podmiotów (jak również władz lotniska, a nawet przewoźników lotniczych) powinno być wypracowanie elastycznych mechanizmów współpracy. Efektem powinno stać się przekazywanie na bieżąco informacji (pomiędzy lotniskiem i PR) o wszystkich zmianach w siatce połączeń lotniczych – i błyskawiczna reakcja na te zmiany, w postaci dostosowania modyfikacji rozkładu pociągów.

Naturalnie, na szczeblu MIR-PLK-przewoźnicy, należałoby przeanalizować także inne analogiczne sytuacje – także w innych regionach Polski i niekoniecznie związane z obsługą ruchu lotniczego.

Przy odrobinie dobrej woli, wprowadzenie tego rodzaju modyfikacji będzie kwestią dopisania 2-3 paragrafów do regulaminu przydzielania tras pociągów, a w przyszłości – będzie kwestią regularnego odbierania e-maili. Pytanie tylko, czy Polska podoła tego rodzaju skokowi mentalnościowemu.

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Lotnisko i kolej: mariaż nie zawsze udany

Komunikacja

Lotnisko i kolej: mariaż nie zawsze udany

Paweł Rydzyński 02 stycznia 2022

Wiedeń: Powrotu City Airport Train do lotniska nie widać

Mobilność

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Lotnisko i kolej: mariaż nie zawsze udany

Komunikacja

Lotnisko i kolej: mariaż nie zawsze udany

Paweł Rydzyński 02 stycznia 2022

Wiedeń: Powrotu City Airport Train do lotniska nie widać

Mobilność

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5