Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Londyn. Strefa płatnego wjazdu zostanie zlikwidowana?

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2017-01-22 08:29
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Londyn. Strefa płatnego wjazdu zostanie zlikwidowana?
CCZ w Londyniefot. Mariordo (Mario Roberto Duran Ortiz), lic . CC BY-SA 3.0 Wikimedia commons
Komitet ds. Transportu przy londyńskiej radzie miasta zaproponował głębokie zmiany w funkcjonowaniu tamtejszej strefy płatnego wjazdu (Congestion Charge Zone, CCZ). Dziś płaci się za wjazd 11,5 funta. W przyszłości kierowcy mają płacić zróżnicowane stawki w zależności od pory dnia, gdy wjeżdżają do strefy i od tego ile czasu w niej spędzą.

Londyńska CCZ nie jest pierwszą, ale zdecydowanie najbardziej znaną strefą płatnego wjazdu na świecie. Utworzona w 2003 r. obejmuje znaczną część centrum Londynu. Za wjazd do niej między 7. rano a 6. po południu kierowcy płacą 11,5 funta. Opłaty są pobierane dzięki systemowi kamer, które identyfikują rejestracje wjeżdżających samochodów.

Utworzenie strefy miało na celu ograniczenie ruchu samochodowego w centralnym Londynie i częściowo spełniło swoją rolę. Ale od kilku lat Londyn i tak jest zakorkowany. W raporcie wskazano, że od 2012 r. wartość czasu traconego przez londyńczyków w korkach wzrosła o 30 proc. i wynosi 5,5 mld funtów rocznie.

Według komitetu zastąpienie prostej opłaty systemem opartym na nowoczesnych technologiach, który uzależni opłatę od tego jak dużo, kiedy i gdzie jeżdżą samochody, to zdecydowanie lepszy sposób na walkę z korkami. Poza tym będzie sprawiedliwiej, jeśli wyższymi kosztami obciąży się tych, którzy więcej jeżdżą.

W raporcie zawarto też wyniki ankiety przeprowadzonej na grupie tysiąca respondentów. Mniej więcej połowa z nich uznała, że takie podejście do sprawy będzie skuteczniejsze w zwalczaniu korków. Przeciwne było 30 proc. respondentów.

Zmiany miałby uderzyć głównie w samochody używane do przewozu osób i używane w uberopodobnych przejazdach, których w Londynie jest z roku na rok dużo więcej. To właśnie one są „obwiniane” za rosnący problem korków w mieście.

Za drugie źródło korków uznaje się kurierów dostarczających pocztę w godzinach pracy. Autorzy raportu proponują by zakazać, lub znacząco ograniczyć ten rodzaj działalności w godzinach szczytu, za to zachęcać do realizowania tego typu usług w nocy.

– Potrzebujemy radykalnej zmiany w kwestii korków na londyńskich drogach. To problem z powodu którego miasto traci pieniądze, a mieszkańcy tracą zdrowie – stwierdziła Caroline Pidgeon, radna z ramienia Liberalnych Demokratów i członkini komitetu.

Śledź autora na twitterze - @jakubdybalskiTP

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Zakopane. 5 zł za wjazd do miasta?

Prawo & Finanse

Zakopane. 5 zł za wjazd do miasta?

Katarzyna Paluch 20 października 2016

Sztokholm. Kierowcy płacą za jeżdżenie po mieście i lubią to

Prawo & Finanse

Sztokholm. Kierowcy płacą za jeżdżenie po mieście i lubią to

Jakub Dybalski 15 sierpnia 2016

Sztokholm. Kierowcy zapłacą rowerzystom?

Mobilność

Sztokholm. Kierowcy zapłacą rowerzystom?

Jakub Dybalski 27 grudnia 2015

 

 

 

 

 

 

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS