Partnerzy serwisu:
Mobilność

Londyn. Samorząd konfiskuje rowery publiczne

Dalej Wstecz
Data publikacji:
10-08-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

MOBILNOŚĆ
Londyn. Samorząd konfiskuje rowery publiczne
fot. Wandsworth Council
Władze Wandsworth, jednej z dzielnic Londynu, skonfiskowały w ciągu ostatniego miesiąca 130 żółtych rowerów publicznych sieci oBike. To mniej więcej jedna trzecia całego systemu, który ruszył w lipcu. Porzucane rowery zaczęły tarasować przystanki i stacje kolejowe.

„Jeśli oBikeUK zastanawia się, gdzie podziały się ich żółto–szare rowery, oto odpowiedź” – można przeczytać na twitterowym profilu Wandsworth Council, tuż nad zdjęciem magazynu zawalonego rowerami, które jeszcze niedawno można było wynajmować na ulicy.

– Wszyscy chcemy zachęcać jak najwięcej osób do jazdy na rowerze. Ale dość naiwne jest uznanie, że bezproblemowo można po prostu wrzucić tysiące rowerów na ulice Londynu, bez ostrzeżenia, czy wstępnej informacji – mówi lokalny radny Jonathan Cook. – Zostaliśmy zalani skargami, że te rowery zagradzają chodniki, blokują parkingi a często są porzucane w czyimś ogródku – dodaje.

Zatarasować Clapham Junction

Niedawno informowaliśmy o nowym trendzie, który narodził się w Azji i zaczyna podbijać Europę oraz USA, tzn. o nowym modelu bike–sharingu. Niskokosztowe, bezstacyjne i wprowadzane bez porozumienia z lokalnymi samorządami systemy rowerów publicznych w Chinach ocenia się już na miliony rowerów, a niedawno zaczęły pojawiać się w Wielkiej Brytanii. Największe koncerny MoBike i Ofo otworzyły niewielkie (jak na warunki chińskie) systemy w Manchesterze (1000 rowerów) i Cambridge.

OBike, mniejsza firma z Singapuru, w połowie lipca „wrzuciła” na ulice Londynu 400 rowerów we własnych barwach. Słowo „wrzuciła” nie jest przesadzone, bo rowery, które nie mają stacji, stoją tam, gdzie porzucił je poprzedni użytkownik, a lokalizuje się je za pomocą aplikacji. Korzystanie kosztuje 49 funtów opłaty wstępnej a potem 50 pensów za 30 minut. Firma liczy zyski i niespecjalnie przejmuje się obsługą systemu, który funkcjonuje samodzielnie.

Tylko, że nie tak jak chciałoby miasto. W godzinach szczytu rowery kompletnie tarasują m.in. wejście na stację kolejową Clapham Junction, czyli jedną z najbardziej uczęszczanych stacji w Londynie, z której rocznie korzysta 17,5 mln pasażerów, a w godzinach szczytu przejeżdża tamtędy 180 pociągów na godzinę. Ponieważ nie mają stacji, użytkownicy zostawiają je przed stacją i nie ma kto ich posprzątać.

„Chińczyk” tańszy?

Choć „chiński” model roweru publicznego jest pozornie wygodniejszy niż tradycyjny, to Londyn właśnie poznaje jego wady, z którymi chińskie miasta zmagają się już od jakiegoś czasu. Tam zdarzało się, że służby miejskie musiały jednorazowo posprzątać tysiące zdezelowanych i popsutych rowerów. Władze Wandsworth już muszą zmagać się z oskarżeniami, że torpedują wygodną usługę, ale są nieprzejednane. Cook twierdzi, że nie może być tak jak to wygląda teraz.

„Chiński bike–sharing” jest tańszy niż tradycyjny. Santander Cycles, znane jako „rowery Borysa” (zostały uruchomione za kadencji burmistrza Borisa Johnsona), czyli odpowiednik choćby warszawskiego Veturilo, ze stacjami, schematem, itd. Wymagają abonamentu (2 funty/dzień, 10 funtów/tydzień lub 90 funtów/rok), są darmowe przez 30 minut, ale potem kosztują funta za godzinę, 4 za 1,5 godziny i opłata rośnie z czasem. W dodatku koszt klasycznego systemu to dla Londynu ok. 40 mln funtów rocznie. „Chińskie” systemy nie kosztują nic, poza brakiem kontroli i ostatecznie koniecznością sprzątania.

Na oBike narzekają też dzielnice Hackey, Hammersmith i Fulham. Urzędnicy narzekają, że z singapurską firmą nie można się skontaktować. – Pojawili się w Londynie bez konsultacji z kimkolwiek – miał powiedzieć londyński oficer pieszy i rowerowy Will Norman.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Mobilność

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Roman Czubiński 08 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Włocławek też będzie miał swój rower miejski – Włower

Komunikacja

Włocławek też będzie miał swój rower miejski – Włower

Jakub Dybalski 28 stycznia 2020

Suwałki organizują rower miejski. Ma się nazywać Suwer

Przestrzeń

Firmy wprowadzają bike sharing na własną rękę. Np. Coca-Cola

Komunikacja

Pozostałe z wątku:

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Mobilność

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Roman Czubiński 08 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Włocławek też będzie miał swój rower miejski – Włower

Komunikacja

Włocławek też będzie miał swój rower miejski – Włower

Jakub Dybalski 28 stycznia 2020

Suwałki organizują rower miejski. Ma się nazywać Suwer

Przestrzeń

Firmy wprowadzają bike sharing na własną rękę. Np. Coca-Cola

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5