Partnerzy serwisu:
Mobilność

Londyn. Samorząd konfiskuje rowery publiczne

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2017-08-10 11:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Londyn. Samorząd konfiskuje rowery publiczne
fot. Wandsworth Council
Władze Wandsworth, jednej z dzielnic Londynu, skonfiskowały w ciągu ostatniego miesiąca 130 żółtych rowerów publicznych sieci oBike. To mniej więcej jedna trzecia całego systemu, który ruszył w lipcu. Porzucane rowery zaczęły tarasować przystanki i stacje kolejowe.

„Jeśli oBikeUK zastanawia się, gdzie podziały się ich żółto–szare rowery, oto odpowiedź” – można przeczytać na twitterowym profilu Wandsworth Council, tuż nad zdjęciem magazynu zawalonego rowerami, które jeszcze niedawno można było wynajmować na ulicy.

– Wszyscy chcemy zachęcać jak najwięcej osób do jazdy na rowerze. Ale dość naiwne jest uznanie, że bezproblemowo można po prostu wrzucić tysiące rowerów na ulice Londynu, bez ostrzeżenia, czy wstępnej informacji – mówi lokalny radny Jonathan Cook. – Zostaliśmy zalani skargami, że te rowery zagradzają chodniki, blokują parkingi a często są porzucane w czyimś ogródku – dodaje.

Zatarasować Clapham Junction

Niedawno informowaliśmy o nowym trendzie, który narodził się w Azji i zaczyna podbijać Europę oraz USA, tzn. o nowym modelu bike–sharingu. Niskokosztowe, bezstacyjne i wprowadzane bez porozumienia z lokalnymi samorządami systemy rowerów publicznych w Chinach ocenia się już na miliony rowerów, a niedawno zaczęły pojawiać się w Wielkiej Brytanii. Największe koncerny MoBike i Ofo otworzyły niewielkie (jak na warunki chińskie) systemy w Manchesterze (1000 rowerów) i Cambridge.

OBike, mniejsza firma z Singapuru, w połowie lipca „wrzuciła” na ulice Londynu 400 rowerów we własnych barwach. Słowo „wrzuciła” nie jest przesadzone, bo rowery, które nie mają stacji, stoją tam, gdzie porzucił je poprzedni użytkownik, a lokalizuje się je za pomocą aplikacji. Korzystanie kosztuje 49 funtów opłaty wstępnej a potem 50 pensów za 30 minut. Firma liczy zyski i niespecjalnie przejmuje się obsługą systemu, który funkcjonuje samodzielnie.

Tylko, że nie tak jak chciałoby miasto. W godzinach szczytu rowery kompletnie tarasują m.in. wejście na stację kolejową Clapham Junction, czyli jedną z najbardziej uczęszczanych stacji w Londynie, z której rocznie korzysta 17,5 mln pasażerów, a w godzinach szczytu przejeżdża tamtędy 180 pociągów na godzinę. Ponieważ nie mają stacji, użytkownicy zostawiają je przed stacją i nie ma kto ich posprzątać.

„Chińczyk” tańszy?

Choć „chiński” model roweru publicznego jest pozornie wygodniejszy niż tradycyjny, to Londyn właśnie poznaje jego wady, z którymi chińskie miasta zmagają się już od jakiegoś czasu. Tam zdarzało się, że służby miejskie musiały jednorazowo posprzątać tysiące zdezelowanych i popsutych rowerów. Władze Wandsworth już muszą zmagać się z oskarżeniami, że torpedują wygodną usługę, ale są nieprzejednane. Cook twierdzi, że nie może być tak jak to wygląda teraz.

„Chiński bike–sharing” jest tańszy niż tradycyjny. Santander Cycles, znane jako „rowery Borysa” (zostały uruchomione za kadencji burmistrza Borisa Johnsona), czyli odpowiednik choćby warszawskiego Veturilo, ze stacjami, schematem, itd. Wymagają abonamentu (2 funty/dzień, 10 funtów/tydzień lub 90 funtów/rok), są darmowe przez 30 minut, ale potem kosztują funta za godzinę, 4 za 1,5 godziny i opłata rośnie z czasem. W dodatku koszt klasycznego systemu to dla Londynu ok. 40 mln funtów rocznie. „Chińskie” systemy nie kosztują nic, poza brakiem kontroli i ostatecznie koniecznością sprzątania.

Na oBike narzekają też dzielnice Hackey, Hammersmith i Fulham. Urzędnicy narzekają, że z singapurską firmą nie można się skontaktować. – Pojawili się w Londynie bez konsultacji z kimkolwiek – miał powiedzieć londyński oficer pieszy i rowerowy Will Norman.

Kongres Transportu Publicznego 2017

VI Kongres Transportu Publicznego

Szósta edycja Kongresu Transportu Publicznego odbędzie się w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie w dniach 12-13 października 2017 roku.

Wydarzenie to jest największym w Polsce spotkaniem przedstawicieli firm, instytucji i organizacji związanych z transportem publicznym. Wśród wątków które zostaną poruszone w tym roku znajdą się tematy takie jak:
  • alternatywne paliwa w transporcie a niska emisja w polskich miastach,
  • mobilność miejska,
  • technologie i źródła finansowania ekomobilności,
  • oświetlenie i jego wpływ na komfort i bezpieczeństwo pasażerów w transporcie publicznym oraz aktywność mieszkańców miast
  • wpływ „uwolnienia” stawek za parkowanie na spójny rozwój miast • tworzenie zintegrowanych systemów informacji pasażerskiej
  • centra przesiadkowe – planowanie, realizacja, najlepsze praktyki.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Barcelona. Katalońscy anarchiści atakują autobusy i rowery

Przestrzeń

Barcelona. Katalońscy anarchiści atakują autobusy i rowery

Jakub Dybalski 05 sierpnia 2017

Warszawa. Veturilo kończy 5 lat

Komunikacja

Warszawa. Veturilo kończy 5 lat

jd/inf. pras. 02 sierpnia 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS