Od nowego roku w Londynie każda nowa licencjonowana taksówka musi być zeroemisyjna. Dlatego od stycznia, wśród charakterystycznych czarnych pojazdów, jeździ już 40 taksówek hybrydowych, wykorzystujących przede wszystkim napęd elektryczny. Podobne zasady dotyczą linii autobusowych. Miasto zamówiło właśnie 11 nowych autobusów elektrycznych, które będą kursować na linii 153 między Finsbury Park i Moorgate.
Zarządzenie dotyczące taksówek, to jeden z elementów planu burmistrza Sadika Khana, mającego pomóc w walce ze smogiem. 40 taksówek to na razie niedużo, ale według planów ratusza do końca 2020 r. po Londynie ma kursować już ok. 9 tys. taksówek z elektrycznym napędem. To pozwoli na zmniejszenie emisji tlenków azotu (jednego z głównych składników smogu) przez londyńskie taksówki o 45 proc.
Samo zarządzenie to nie wszystko. Przed świętami Khan uczestniczył w uruchomieniu 100 nowych, szybkich ładowarek postawionych na ulicach Londynu. 51 z nich zostało przeznaczonych do wyłącznego użytku przez kierowców elektrycznych taksówek.
Taniej z prądem
– Ten nowy model jest lepszy od starego – ocenia Peter Powell, kierowca taksówki, przepytywany przez ABC News. – Spalinowa taksówka jest głośna i niewygodna. Ta jest dużo bardziej komfortowa.
Z londyńskimi taksówkami jest o tyle łatwiej, że jest tylko jedna firma, która je produkuje. London Electric Vehicle Company już w połowie zeszłego roku zaprzestało produkcji starego modelu taksówki, z uwagi na nowe przepisy.
Nowy model porusza się przede wszystkim na silniku elektrycznym, choć ma też niewielki silnik spalinowy, który wspomaga ten główny. Korzystając wyłącznie z napędu na prąd, auto może przejechać 80 mil, korzystając ze wspomagania spalinowego – ponad 370 mil. Przeciętnie londyński kierowca taksówki przejeżdża każdego dnia ok. 120 mil. Powell ocenia że dzienne koszty paliwa dla pojazdu spadły co najmniej czterokrotnie.
Kolejna elektryczna linia
Zmiany dotyczą też autobusów. Uczęszczana linia 153 łącząca północne dzielnice z centrum biznesowym, ma się stać w całości elektryczna dzięki zamówionym 11 autobusom o długości 10,8 metra, które wspólnie wyprodukują brytyjski Alexander Dennis i chiński BYD. O system ładowania w zajezdni zadbają Chińczycy. Londyn elektryfikuje swoją sieć autobusową linia po linii. 153 ma być piątą taką w mieście.
Do 2020 r. wszystkie zwykłe, tzn. jednopiętrowe autobusy przejeżdżające przez centrum Londynu, mają być elektryczne. Dodatkowo już dziś każdy nowo kupowany „piętrus”, charakterystyczny dla stolicy Wielkiej Brytanii, musi mieć napęd elektryczny, wodorowy lub hybrydowy.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.