Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Łomża chce odnowić połowę swojego taboru

Dalej Wstecz
Autor:

Martyn Janduła

Data publikacji:
2016-03-15 09:53
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Łomża chce odnowić połowę swojego taboru
fot. Patryk Korzeniecki, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commons
Miasto wyznaczyło sobie kierunek rozwoju transportu publicznego w najbliższych latach. Z dokumentów płynie wiele obietnic poprawy funkcjonowania komunikacji. Na ile jednak te plany są realne? Łomża ma zamiar nie tylko utrzymać liczbę pasażerów, ale też doprowadzić do wzrostu popytu na transport miejski. Szykują się także spore zakupy taborowe.

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji Zakład Budżetowy w Łomży jest operatorem przewozów. Obecnie kursy odbywają się na 17 liniach autobusowych przy stanie taborowym wynoszącym 40 sztuk. Największy udział stanowią 12-metrowe Scanie OmniCity, które fabrycznie nowe przyjechały do Łomży w 2011 roku, a dokładnie od 15 kwietnia wożą pasażerów. Resztę floty stanowią pojazdy firmy Volvo w liczbie 15 sztuk z 2000 i 2004 roku. Co ciekawe, w taborze zachowały się jeszcze trzy Autosany H9 z 1990 roku.

– Kluczowym wyzwaniem jest nie tylko utrzymanie ilości pasażerów, ale doprowadzenie do wzrostu popytu na transport miejski – mówi Grzegorz Daniluk z Wydziału Komunikacji Medialnej i Promocji Urzędu Miejskiego w Łomży. – Kluczem jest inwestowanie w przepustowość oraz usatysfakcjonowanie klienta, aby uniknąć spadku pasażerów na korzyść samochodu osobowego. Tylko aktywne zajmowanie się klientem podczas całej podróży, przyniesie pozytywne skutki w postaci wzrostu liczby pasażerów oraz zwiększenia poziomu ich usatysfakcjonowania – zaznacza.

City Smart

Jak zaznacza urzędnik, Łomża z uwagą przygląda się innym miastom, gdzie wprowadza się liczne udogodnienia dla pasażerów. Już w 2010 r. MPK wdrożyło kilka systemów, które wspólnie tworzą program Smart City I. Wymienić tu można system lokalizacji pojazdów, monitoringu, informacji pasażerskiej. Smart City I pozwolił też na wprowadzenie w mieście karty miejskiej. – Obecnie rozwój technologiczny i spadające ceny pozwalają wprowadzić nowe systemy oraz znacząco zmodernizować te posiadane – mówi Daniluk. Zapowiada tym samym, że Łomża myśli nad rozszerzyć działanie programu pod nazwą Smart City.

Większość pomysłów opiera się na wykorzystaniu szybkiej transmisji danych. Urzędnicy myślą nad rozszerzeniem m.in. monitoringu, by podgląd mógł się odbywać w czasie rzeczywistym. Zainstalowaniem na przystankach systemów dynamicznej informacji pasażerskiej informującej o przyjazdach autobusów w czasie rzeczywistym. Szansę pojawić się mają też takie elementy, jak WiFi, ładowarki USB, łączenie usług na karcie miejskiej, priorytet na skrzyżowaniach. To elementy, które Łomża chciałaby wprowadzić u siebie jako rozszerzenie programu, pod nazwą Smart City II.

Nowe autobusy. Hybrydowe?

Co więcej, plany inwestycyjne Łomży na lata 2015 – 2022 zakładają zakup nowych autobusów. Wynika z niego, że już w 2016 roku miasto chce zakupić czter sztuki fabrycznie nowych pojazdów. Plan przewiduje systematyczne zakupy co roku w podobnej liczbie. W 2020 r. miałyby to być tylko trzy pojazdy. Urzędnicy nie wykluczają, że wśród pojazdów znajdą się autobusy niskoemisyjne. – Decyzja co do wyboru źródła napędu będzie uzależniona od preferencji w dofinansowaniu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014-202. Brane pod uwagę są pojazdy dieslowe z normą emisji spalin min. EURO6 lub te o napędzie hybrydowym, elektrycznym lub innym wprowadzonym przez producentów – mówi Grzegorz Daniluk.

– W ocenie MPK ZB najkorzystniejszym obecnie rozwiązaniem jest zakup autobusów hybrydowych z wykorzystaniem rekuperacji energii hamowania – ocenia Daniluk. Wymienia przy tym liczne zalety takiego pojazdu, które przemawiają za jego wyborem. – Niższe o ok. 30-40% zużycie ropy od standardowych napędów diesla. Nie wymagają rozbudowy infrastruktury o stacji doładowywania energii elektrycznej na pętlach i zajezdni, a cena autobusu hybrydowego jest znacząco niższa niż autobusu elektrycznego, co pozwala na większy zakres wymiany taboru – wylicza.

Bezpłatnie, ale tylko w wybrane dni

Wiele miast w ostatnim czasie zdecydowało się na wprowadzenie w gminie bezpłatnej komunikacji. Łomża jednak nie myśli o takim rozwiązaniu. – Bezpłatna komunikacja jest już wprowadzana u nas w ograniczonym zakresie – mówi Daniluk. W 2015 r. Prezydent Łomży decyzją wyznaczył konkretne dni do bezpłatnych przejazdów wszystkimi autobusami MPK. I tak w np. w Dzień Kobiet bez opłat mogą podróżować panie. Są też inne dni, jak 1-2 listopada, Dzień Seniora, Dzień Bez samochodu, Wigilia na Starówce, kiedy zapewniona zostaje darmowa komunikacja. Nie wspominając też o liniach specjalnych , jak w Noc Muzeów lub podczas Muzycznych Dni Drozdowo. – Funkcjonowanie bezpłatnej komunikacji w Łomży w wyznaczonych dniach daje nam cenne doświadczenie na lokalnym obszarze celem najlepszego wykorzystania potencjału MPK w Łomży – wyjaśnia urzędnik.

Daniluk zaznacza przy tym, że takie bezpłatne dni w komunikacji mają wiele zalet. Odciążają miasto z korków i spalin. Zauważa przy tym, że całkowicie bezpłatna komunikacja niesie za sobą pewne nieprzyjemne zagrożenia. – Ludzie bezdomni traktują wtedy autobusy, jak schronisko. Może to doprowadzić do pogorszenia jakości przewozów, co odczują mocno pozostali pasażerowie. W konsekwencji doprowadzi to do zmiany środków transportu – wyjaśnia Daniluk.

– Najkorzystniejszym ze społecznego punktu widzenia wariant maksymalnego ograniczenia zakresu ulg przyznanych określonym grupom na rzecz znaczącego obniżenia cen biletów dla wszystkich mieszkańców. Bardzo tanie bilety nie będą stanowić uciążliwego obciążenia budżetów domowych. Z drugiej strony symboliczne opłaty za przejazd mogą podtrzymywać wysoką jakość usługi przewozowej – mówi Grzegorz Daniluk z Wydziału Komunikacji Medialnej i Promocji Urzędu Miejskiego w Łomży.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Transgraniczna Linia Europejska ma szansę wrócić do Świnoujścia

Komunikacja

Transgraniczna Linia Europejska ma szansę wrócić do Świnoujścia

Martyn Janduła 06 kwietnia 2016

Transport zbiorowy to element infrastruktury

Felietony i komentarze

Transport zbiorowy to element infrastruktury

Dominik Wójcik 15 marca 2016

 

 

 

 

 

 

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS